Съветите на Джак Уелч за ефективна бизнес стратегия
Много хора – предимно академиците и консултантите – говорят за бизнес стратегията като за сложна научна методология. Ние обаче гледаме на нея като на жива, дишаща и изключително динамична игра – забавна и бърза. Забравете планирането, годишните проучвания и докладите от над 100 страници, които „гурутата” възхваляват. Те поглъщат време, скъпи са, и просто не ви трябват. В реалния живот стратегията е доста просто понятие. Просто избирате цялостната посока и я преследвате до дупка.
Как? Първата стъпка към реализиране на стратегията е да измислите голямо „А-ха!” за вашия бизнес – умен, възможен и относително бърз начин да наберете трайно конкурентно предимство. За да направите това, трябва да обсъждате, да се потопите и да разровите – ама наистина дълбоко – в игралното поле и неговите играчи. Нека следните 5 въпроса ви насочват по време на този процес:
1. Как изглежда игралното поле в момента?
- Кои са конкурентите в бранша – малки и големи, нови и стари?
- Кой какъв дял притежава на глобалния и вътрешния пазар. Къде е нашето място?
- Какви са силните и слабите страни на всеки конкурент? Колко добри са техните продукти? Колко инвестира всеки съперник в изследвания и развитие? Колко големи са продажбените им звена? До каква степен са основани на представянето техните фирмени култури?
- Кои са главните клиенти на бизнеса и как пазаруват?
2. Как действа конкуренцията?
- Какво е направил през последната година всеки конкурент, за да промени игралното поле?
- Някой представил ли е революционни нови продукти, технологии или канали за дистрибуция?
- Има ли обявени или потенциални нови играчи и какво са постигнали те през последната година?
3. Как действаме ние?
- Какво сме направили през последната година, за да променим игралното поле?
- Придобили ли сме компания? Въвели ли сме нов продукт? „Откраднали” ли сме ключов за конкурентите ни търговец? Получили ли сме лиценз за нова технология?
- Загубили ли сме някакви конкурентни предимства – ключов търговец, специален продукт, патентовата технология?
4. Какво ни чака зад ъгъла?
- Какво ни плаши най-много през предстоящата година – какво биха могли да направят конкурентите ни, за да ни надвият?
- В безопасност ли са нашите топ таланти? Грижим ли се за тях както трябва? Плащаме ли им достатъчно? Предлагаме ли им култура, която ги вдъхновява?
- Какви променящи играта нови продукти или технологии могат да представят нашите конкуренти?
- Какви сливания и придобивания могат да ни поставят в неизгодно положение?
5. Какъв е печелившият ни ход?
- Как можем да променим игралното поле – чрез придобиване, нов продукт, глобализация или по-квалифицирани кадри?
- Как можем да засилим лоялността на клиентите си и да надвием конкуренцията по този показател?
След като завършите това упражнение, е време да подберете правилните хора за всяка задача, за да реализирате голямото „А-ха!” Ще извлечете много по-голяма полза, когато уменията и стратегията са съвместими.
Останалото е въпрос само на неуморно търсене на най-добрите практики, тяхното адаптиране и непрекъснато усъвършенстване, за да постигнете голямото „Аха!” Стратегията влиза в сила, когато имате организация, която се учи и чийто служители всеки ден се стремят към по-велики постижения. Те черпят от най-добрите практики – вътрешни или външни – и ги усъвършенстват до нови нива на ефективност. Може да имате най-великото „Аха!” на света, но без култура на непрекъснато учене дори най-устойчивото конкурентно предимство няма да просъществува.
В този смисъл стратегията се състои в откриването на голямото „Аха!”, определянето на обща посока, подбирането на подходящите хора и изпълнението с непоколебимо наблягане на непрестанното усъвършенстване. Няма нищо сложно или мистериозно.
Джак Уелч, изпълнителен председател на Jack Welch Management Institute, и съпругата му Сузи Уелч, съавтор на книгата The Real-Life MBA: Your NO-BS Guide to Winning The Game, Building a Team and Growing Your Career, за LinkedIn.com
Ключови думи
ОЩЕ ОТ КАТЕГОРИЯТА
|
|
Коментари
Няма въведени кометари.