Бизнес БРОЙ /// Мениджър 10/2025

Списание МЕНИДЖЪР Ви предлага 4 безплатни статии от броя — 2 / 4

Икономика на отслабването

Новият клас лекарства за регулиране на затлъстяването вече започва да оказва влияние върху редица индустрии

Икономика на отслабването

Икономика на отслабването

Новият клас лекарства за регулиране на затлъстяването вече започва да оказва влияние върху редица индустрии

Икономика на отслабването
quotes

В продължение на десетилетия фармацевтичната индустрия се опитваше да открие лекарство, което наистина да помага при регулиране на затлъстяването. И след редица доста съмнителни опити този път май наистина успя. Ефектът от това се очаква да е значителен, далеч отвъд фармацевтичната индустрия, с потенциални земетръсни последици върху редица сфери на живот и бизнес.

Светият Граал на метаболизма

Световната здравна организация очаква 1 млрд. жители на планетата да живеят със затлъстяване към 2030 г. Организацията съвсем официално говори за „епидемия“. Очаквано най-лошо е положението там, където консумацията е най-висока. В САЩ над 40% от пълнолетното население страдат от затлъстяване. В ЕС този показател е 17%, но това са пак десетки милиони души. Като цяло почти 60% от жителите на ЕС на възраст над 16 години са с наднормено тегло, а регулацията на килограмите в модерния свят е толкова въпрос на здраве, колкото и на суета. Затова и откриването на ефективно решение на проблема се смята за един от светите граали на съвременния фармацевтичен бизнес.

Изследователите забелязаха ефекта върху теглото от глюкагоноподобен пептид-1 (GLP-1) агонистите, разработени първоначално за борба с диабет тип 2, в началото на века. От една страна, те стимулират секрецията на инсулин, потискат глюкагоновата секреция и осигуряват по-добър контрол на нивата на кръвната захар и по-добър метаболизъм, от друга – потискат апетита, увеличават чувството за ситост и намаляват желанието за прием на храна. Освен всичко друго медикаментите показват и потенциален ефект върху редица други състояния – от намаляване на риска от инсулт и инфаркт до борба с някои неврологични заболявания. Резултатите от 10–20% загуба на тегло, което нарежда метода веднага след бариатричната хирургия, бързо привлече вниманието на лекари и пациенти. При това въпреки данните за странични ефекти, включващи дори увреда на органи и психоемоционални смущения (които все пак са обявени за приемливи от американския и европейските регулатори). И въпреки стигмата от това да „излъжеш“ системата и да пиеш хапчета, вместо да спазваш здравословен режим и двигателна активност.

Екслподиращ пазар

Предписването на GLP-1 агонисти като средство за регулиране на теглото започна преди десетина години в САЩ, но придоби широка популярност с въвеждането на пазара на Ozempic (2017 г.) и Wegowy (2021 г.) на Novo Nordisk. Датската компания намери бързо конкуренция в лицето на американската Eli Lilly с техните Mounjaro (2022 г.) и Zepbound (2023 г.).

В САЩ се смята, че 12% от населението вече са употребявали лекарства от този клас. Във Великобритания – 10%. Косвени доказателства за широкото навлизане на GLP-1 агонисти има и на други пазари. Четирима от 10 от американските потребители посочват, че ги ползват специално само за отслабване.

Във финансово измерение само двете споменати лекарства на Novo Nordisk са ѝ донесли 25,9 млрд. долара приход за миналата година. Те обърнаха тренда на ръста в датската икономика, като самата компания производител представляваше 10% от БВП на Дания през 2024 г. Това ги направи и най-високо оценената европейска компания две години подред.

Eli Lilly пораснаха дори повече през миналата година, с 32%, отново основно заради GLP-1 агонистите си. Малко по-добрата ефективност при клинични изпитвания им отрежда и леко по-висока популярност в момента и те бавно завземат части от пазарния дял на конкурентите си. Прогнозираният ръст на компанията тази година е 34,3% при 16,4% за Novo Nordisk. Тепърва обаче идва следващото ниво в играта – лекарство за отслабване от този клас под формата на хапче, а не, както е в момента – инжекционен разтвор. Американският концерн май ще е първи, но пък датският конкурент този път показва по-висока ефективност. Накрая битката може би ще бъде решена от конкуренцията при цената на дребно, смятат анализатори в сектора.

Бизнес и социална революция

Новите лекарства за отслабване обещават да променят бизнеса по много начини. Един интересен факт е, че лечението с GLP-1 агонисти наподобява диета – като ги спрете, има шанс от рязък обратен ефект. Това означава, че за повечето тежки случаи става въпрос за доживотно лечение. При това на нескромна цена на някои пазари. Големите риби май вече помирисват златната мина. Наскоро например бившият CEO на X (Twitter) Линда Якарино оглави един от стартъпите в тази сфера. Сигурно и затова прогнозата е до края на десетилетието GLP-1 пазарът да е поне 100 млрд. долара.

Всичко изредено дотук обаче отстъпва на ефекта, който новият клас лекарства вече започват да оказват на редица индустрии – от хранително-вкусова през развлекателна, модна и др. Както споменахме вече, уникалното за този тип лекарства е, че се справят не само с физиологичните причини за напълняването, но и борят психоемоционалните причини за него. Преведено на прост език – хората консумират по-малко.

Проучване на университета „Корнел“ показва, че средностатистическият потребител на GLP-1 лечение изразходва 5,5% по-малко за храна в магазина в първите 6 месеца на лечението, докато по-заможните потребители достигат до 8,6% орязване на бюджета. Най-тежко са засегнати солените снаксове, бисквити и други ултраобработени храни – със спад от около 10%. Друго проучване в САЩ показва, че супермаркетите в страната вече са получили 5,6 млрд. долара по-малък приход. 

Отслабването е свързано с набавяне на протеини, за да се запази мускулната маса, а спирането на лечението с новите лекарства със сигурност е последвано и от специална диета. Това се отразява директно от производителите на храни. Nestle пускат специална серия със замразена храна с повече протеини и фибри, Pepsico и Kellogg адаптират рецептите си, други големи производители и вериги вече поставят GLP-1 friendly етикети на продуктите по рафтовете.

Ресторантите също усещат намаляване на порциите, пишат специализирани издания – McDonalds очакват да загубят 28 млн. посещения само в САЩ годишно. Подобни перспективи очакват и алкохолните напитки (по принцип високи на калории), както и заведенията, които ги предлагат. Някои от компаниите в алкохолния бранш вече губят от пазарната си себестойност – известният британски фонд мениджър Тери Смит например продаде акциите си в Diageo в началото на годината, изразявайки точно такива опасения. 

Wellness бизнесът, който набираше световна сила, специално консултантите за фитнес режими и правилно хранене вероятно също ще усетят намаление в търсенето. В модната индустрия пък бързо забравиха за разнообразието и инклузивността на естествените тела – още едно проучване показва, че само 0,3% от модните колекции Есен/Зима 2025 са с модели с големи размери, което е над 2 пъти по-малко от предната година.

Зараждат се и специфични ниши, като козметика и естетични процедури за разтегната кожа на хора, загубили бързо тегло. Психолози пък предупреждават за възможен радикален социален ефект – тъй като неврологичните ефекти са свързани с допамина, лекарството намалява удоволствието (и нуждата от него) на всякакви свързани с допамин активности. Сред тези са запознанствата и сексът. А това хич няма да се хареса на капиталистите, алармиращи за нуждата от ръст на населението.

Може ли хапче за тегло да преосмисли изначално приоритетите ни? Надали, но да видим. Със сигурност обаче много брандове от разнообразни браншове ще трябва да преосмислят стратегиите си, за да са сигурни за бъдещето.