Business Signature
20 години уеб и дигитални услуги без компромис
Професионалният успех е до голяма степен свързан с личното удовлетворение и усещането за пълноценност, казва Георги Костов, собственик на уеб агенцията еDesign
20 години уеб и дигитални услуги без компромис
Професионалният успех е до голяма степен свързан с личното удовлетворение и усещането за пълноценност, казва Георги Костов, собственик на уеб агенцията еDesign
eDesign е едно от най-утвърдените уеб студия в България. Как успявате да се задържите вече толкова години в една толкова динамична и променяща се среда?
Факт е, че нашата компания е може би единствената, която е на пазара от толкова много време, запазвайки и надграждайки качеството на предлаганите услуги. Не мисля, че има еднозначен отговор на въпроса как сме успели да го направим. Колкото и клиширано да звучи, вярвам, че голяма заслуга за това имат ценностите, които в eDesign изповядваме и които успявахме да отстояваме през годините – качество преди всичко останало, екипност и най-вече желанието и емоцията, които влагаме в работата си. Правейки ретроспекция и връщайки се назад в годините, си давам сметка, че именно това са причините днес да сме там, където сме. Имали сме много трудни моменти. Моменти, в които компанията е била пред разпадане, но благодарение на хората от екипа, упоритостта и любовта към работата ни сме успявали да преодолеем заедно тези препятствия. Друг основен фактор за устойчивостта на компанията ни е моделът на диверсификация, който от години следваме. В eDesign не търсим определен клиентски профил или определена ниша, в която да се развиваме. Напротив, опитваме се да работим по възможно най-разнообразни проекти с клиенти от малки семейни бизнеси до големи международни корпорации. Не на последно място бих поставил факта, че от много години eDesign работи много активно на пазара в САЩ, което е още един вектор, даващ допълнителна устойчивост.
Казвате, че работите в САЩ. Къде е по-лесно да се предлагат дигитални услуги, в България или в Съединените щати?
Двата пазара имат доста специфики, но не бих определил като „лесна“ работата на нито един от тях. Пазарът в САЩ е доста по-изискващ. Там компаниите имат ясно осъзнаване защо те наемат, какво искат от теб и как твоята експертиза ще добави стойност към техния бизнес. Освен това там се задават голяма част от тенденциите в нашия бранш и за да си конкурентен и търсен, няма как да прилагаш copy cat стратегии – нещо, което много компании у нас правят. Нещо, което и ние сме правили в самото начало. Добрата новина е, че всички тези високи изисквания идват с добро финансово покритие. С други думи клиентите в САЩ изцеждат максималното, което може да им предоставиш, но са готови да си платят за това. В България пазарът на дигитални услуги е много променлив и контрастен. Има една fast food тенденция, която се наблюдава в последните години. Част от компаниите имат нереалистични очаквания, търсейки в интернет бърза възвръщаемост, и често са разочаровани, ако нещата не се развият точно по този начин. Особено характерно е това за електронната търговия. От друга страна, все още има много бизнеси, които не вярват в полезността на дигиталната комуникация и интернет. Те търсят услуги като предлаганите от нас, но без да осъзнават тяхната истинска стойност, съответно, без да са склонни да инвестират сериозно в онлайн присъствието си. В този смисъл на нашия пазар по-големите предизвикателства са свързани с това да накараме клиентите ни да повярват в смисъла на това, което правим. Все пак колкото и странно да звучи, локалният пазар ни позволява да развием умения и практики, които са ни в голяма помощ, когато работим с клиенти в чужбина. Обратното също е валидно.
В продължение на много години секторът е един от най-конкурентните по отношение на търсене на кадри. Как една изцяло българска компания успява да се съревновава с големите международни играчи на пазара на работна ръка? Какво е положението в момента?
Първо ще отговоря на втория въпрос. Ситуацията с кадрите в нашия сектор е много сложна от много години насам. Бидейки един от секторите с най-висока добавена стойност, той се оказа примамлив за много предприемачи, които решиха да се ориентират към дейност в нашия бранш. От друга страна, добрите традиции, които България има в ИТ (още преди 1989 г.), привлякоха много чуждестранни инвеститори, които търсят и до голяма степен намират качествени професионалисти у нас. Това, разбира се, неминуемо изкриви пазара на труда до нива, които започнаха да стават нездравословни. В момента се наблюдава една „нормализация“ – тя е свързана с множество фактори – от задаващата се рецесия в САЩ през сложната икономическа и геополитическа обстановка до развитието на така наречения изкуствен интелект. Виждам това като оздравителен процес, който е по-скоро полезен и ще охлади малко балоните, които дигиталната индустрия често надува. По отношение на eDesign аз винаги съм се чувствал голям късметлия. Смятам, че успяваме да осигурим чудесна среда за работа. Не искам да бъда разбран погрешно, това съвсем не значи среда, в която няма проблеми или в която всички се разбират безконфликтно. Не. Но средата в eDesign е такава, че хората виждат резултата от своята работа. Виждат колко бързо и как се развиват. Виждат, че компанията инвестира в тях и вярва в това, което прави, без да поставя фокуса изцяло върху финансовия аспект на дейността си. В крайна сметка резултатът е сплотен екип от хора с доста различни индивидуалности, много качествени проекти и разбира се, добри финансови резултати. Хората, работещи в нашата компания, са не просто колеги, а съмишленици. Вярвам, че това е и причината при нас да има минимално текучество и всички ние да имаме привилегията и удоволствието да работим в един невероятен екип.
Освен еDesign вие сте собственик на дигитална агенция, както и на платформа за електронна търговия. Как успявате да съчетавате всички тези дейности?
Истината е, че не успявам. Или поне аз не се чувствам удовлетворен от степента, в която съумявам да съм ангажиран с едната или другата компания. Все пак не е за подценяване фактът, че всичките ми фирми са със сходна или допълваща се дейност, което до голяма степен улеснява изграждането на синергични процеси. Имам невероятния късмет да обичам това, което правя, което ми помага да намирам енергия и да изпитвам удовлетворение. Работя по над 12 часа на ден, често и през уикендите, в продължение на повече от 20 години. За щастие, в последните години мога да разчитам на чудесни колеги и партньори, чиято подкрепа е незаменима. В момента целта ми е да се опитам да сведа времето, което прекарвам на работа, до 40 часа на седмица.
Какъв опит трябва да има човек, за да бъде успешен в сферата на дигиталните технологии?
Успехът е много разтегливо понятие. Много хора отъждествяват успеха с финансови постижения. Да, парите могат да дадат известна свобода, но за мен лично професионалният успех е до голяма степен свързан с личното удовлетворение и усещането за пълноценност, полезност или по-скоро умението да задържиш тези усещания за дълъг период от време през годините. Човек може да бъде успешен в очите на другите и/или в собствените си очи. Вярвам, че и двете са важни. В дигиталния бизнес едни от най-важните умения са адаптивността и желанието за промяна. Друг основополагащ фактор за мен са хората и екипите, с които работиш. Имам една много любима африканска поговорка: „If you want to go fast, go alone, if you want to go far, go together“.
Преди месец еDesign беше избрана за „Агенция на годината“ в България. Паралелно с това през последния месец ваши проекти спечелиха над 15 златни награди в различни международни конкурси. Как успявате да поддържате толкова високо ниво вече толкова години?
До голяма степен отговорът е свързан с всичко, за което говорихме до момента. Екипна работа, стремеж към научаване на нови неща, желание за експериментиране и развитие. Фирмената култура в eDesign успя по естествен път да се изгради по начин, отдаващ голяма значимост на нестандартното, креативното и своеобразен култ към качественото изпълнение, понякога дори и за сметка на финансовата адекватност на даден проект. Оказа се, че това всъщност е много добра дългосрочна стратегия. Наградите и признанието са страхотен мотивационен фактор, но след толкова много години и спечелени всички най-значими отличия по света и в България вече гледаме на конкурсните си участия като своеобразен барометър на представянето си, на това доколко сме актуални и „в час“ с новите трендове и технологии в уеб.
AI навлиза все повече в ежедневието ни и вече започна да променя дигиталната индустрия. Как се отразяват тези промени на вас? Как виждате развитието на тези тенденции от перспективата на уеб индустриите?
Това, което всички наричат AI, или изкуствен интелект, поне за момента, има повече маркетингов смисъл, тъй като в случая говорим за лингвистични или визуални генеративни модели, базирани на данни. С други думи, програми, които успяват да имитират човешко поведение при създаване на аудио, визуални или текстови произведения. В този смисъл това са инструменти, които могат да са от голяма полза за редица индустрии, свързани с генериране на съдържание (включително дигиталните услуги). Така или иначе поне на този етап това остават инструменти в ръцете на хора. За мен AI буди повече социалноикономически, отколкото теологични въпроси, тъй като възможностите, които предоставя, ще забързат много процеси и биха довели до големи промени, свързани с ролята на хората в редица професии. Не е за подценяване и информационното замърсяване, което вече така или иначе е голям проблем.
Предпочитате да се представяте като творчески директор или като експерт по визуална комуникация, а не като CEO. Какво ви вдъхновява? След повече от 25 години в бранша успявате ли да поддържате „искрата“ и как?
Както вече споменах, аз имам късмета да се занимавам с нещо, което харесвам и което ме кара да се чувствам пълноценен. Конкретно това е творческият аспект на нашата работа. Говорейки за творчески аспект, нямам предвид единствено дизайн. Творчество може да има почти във всяка една дейност и търсенето на нестандартни и интересни подходи в решаването на различни проблеми е това, в което аз намирам вдъхновение.
През 2024-та година eDesign става на 20 години. Кои са най-ярките ви спомени, най-значимите моменти от историята на компанията?
Наскоро, разговаряйки с голямата ми дъщеря, стана въпрос за това как съм осъзнал, че учителите, които като млад смятах за най-строги (част от които дори не харесвах), всъщност са тези, които са ми дали изключително много. За 20 години преминахме през множество щастливи и през редица трудни моменти, но някак последните са оставили най-дълбок отпечатък в съзнанието ми. Може би би било логично да разкажа за първия ни значим проект, първата ни международна награда или за първия път, когато бяхме избрани за агенция на годината, но за мен най-ярките спомени са свързани с препятствия, с които сме се сблъсквали и най-вече преодолявали. Това са моментите, в които компанията ни е търпяла най-силно развитие. И тъй като вярвам, че най-доброто за нас тепърва предстои, ще си пожелая още такива моменти.
Георги Костов е собственик и творчески директор на една от най-успешните уеб агенция в България – eDesign. Занимава се с дигитални технологии от 1998 г. През 2004 г. заедно с колеги от ИТ сектора основават eDesign, която бързо се налага като една от водещите уеб дизайн агенции. Като част от екипа ѝ е носител на някои от най-престижните награди за уеб в света – AWWWARDS, THE FWA, Webby Awards, Lovie Awards, CSSDA и др. Костов е и един от основателите на първата SaaS платформа за електронна търговия у нас – GombaShop, която към днешна дата обезпечава бизнеса на над 2200 онлайн търговци. През 2014 г. става част от Управителния съвет на Българската уеб асоциация. Асоцииран член е на Международната академия по дигитални изкуства и наука (IADAS) и е един от експертите по интернет технологии и дигитална визуална комуникация, признати както у нас, така и в чужбина.
|
Ключови думи
eDesign
технологичен сектор
компании
изкуствен интелект