Изграждане на технологични таланти

Изграждане на технологични таланти

Изграждане на технологични таланти

От начина на работа до сапуна и консумативите всичко в CleverPine минава през нашата ценностна система, споделят основателите Христо Тодоров, Георги Литвиненко и Деян Горинов, които искат в IT компанията да работят хора с хъс да се развиват постоянно

Създадена преди година с офис в София, CleverPine си поставя амбициозната задача да предложи модели с по-висока добавена стойност в аутсорсинг сектора – разработка на цели софтуерни продукти и изграждане на напълно самостоятелни крос-функционални екипи. Портфолиото от клиенти е разнообразно и впечатляващо, а основателите горят в теми като човешкия потенциал, използването на нови технологии и нестандартното мислене. Експертизата в изграждането на технологичен талант, екстремно внимание към детайла и устойчивото развитие на всеки аспект от бизнеса са трите основни точки, върху които мениджмънтът държи своя фокус. Екипът в момента е малко над 60 души, а плановете са до края на 2024 г. да станат 150.

- Почти година след основаването на компанията вече сте разпозната марка в сектора. Какво стои в основата на бизнес модела на CleverPine?

Христо Тодоров: Всеки, който се е занимавал с бизнес, мисли да се занимава с бизнес или дори само е чел много популярните напоследък биографии на Джеф Безос, Стив Джобс или Бил Гейтс знае тази „тайна“ – дълги часове и постоянен фокус към детайла.

Георги Литвиненко: Фокусът върху детайла е ключов за нас. Стремежът към това е безкраен процес, няма крайна точка, няма момент, в който да си кажеш: „Постигнахме качеството, към което се стремим“. В момента, в който успееш да подобриш практика, правило или процес в една организация, то веднага се отваря възможност нещо друго да бъде подобрено. Сигурно си има медицински термин за това състояние, но най-често просто ни наричат луди.

Деян Горинов: Така казано, си трябват и луди хора, или както ние ги наричаме, хора от нашата кръвна група. Когато имаш екип, който не търпи посредствеността, постоянно някого го „сърби“ мозъкът да променя, подобрява и надгражда. Това е превърнато в култура в CleverPine, тук никой не идва на работа, за да си тръгне в 18:00 ч. Всеки дърпа, бута и тегли с невероятно желание.

- Кои уроци пренесохте от предишния си опит като екип и какво оставихте в миналото?

Христо Тодоров: Причината за създаването на CleverPine беше, именно че от опит разбрах какво не ми харесва, не искам да правя и няма да правя повече – да работя с посредствени хора, да се оплитам във фирмени правила, процеси и политики и най-вече – да бъда заобиколен от „хора на работа“ без желание да се развиват, без стремеж към качество и с манталитет „ден да мине, друг да дойде“, също присъщото за нашите ширини поставяне на лоялни, но посредствени хора на всякакви нива.

Деян Горинов: Почти десет години работим заедно и сме научили всякакви уроци. Бих казал, че всичките са били изграждащи за всеки от нас. Като хора ние сме натурални предприемачи, поради което постоянно опитваме нови идеи и хрумвания. Много от тях, разбира се, не са ни се получавали, но други пък са се отплатили като уникални и отличаващи ни. Именно такива рискове са и в основата на успеха на CleverPine – например ние работим с нашите клиенти в бизнес модел, който си е изцяло наша измислица и ни прави толкова различни, че не се конкурираме с никого – или клиентът му пасва, или просто не сме един за друг.

Георги Литвиненко: Изграждането на талант е друг доста подходящ пример както за натрупан опит, така и за постоянен стремеж към качество. Програмата ни за развитие на таланта далеч не отговаря на компания с нашия размер (60+ човека) или на компания на крехката възраст от една годинка. Тази програма е плод на всичкия ни натрупан опит, итерации, мислене и постоянно надграждане. В последната година сме отделили повече време на нея, отколкото на което и да било друго нещо в компанията. CleverPine е функция единствено и само на екипа, който седи зад него, затова и развитието на таланта е нашият топ приоритет.

- Какво очакват клиентите ви, когато идват при вас? Как се промениха очакванията към българските технологични компании, които работят предимно в чужбина?

Христо Тодоров: Клиентите, които идват при нас, са с много широк профил – от стартъпи до компании с размерите на родната икономика, но всички тях ги свързва едно нещо – търсят или са готови да пробват модел, който добавя най-висока стойност, но изисква доверие. Ние не продаваме хора и време, нямаме timesheets, не наемаме хора за проекти и още много НЕ-та. Ние решаваме проблеми чрез използването на правилните технологии и инструменти. Но за да можеш да решиш нечий проблем, първо трябва той да ти има доверие и да те остави да направиш твоята магия, точно тук се разбира дали с даден клиент сме „един за друг“ или не.

Георги Литвиненко: Най-честите запитвания в нашия бизнес са: „Търсим Х програмисти с този тех стак“. Това е идеален пример за това, което НЕ правим. Ако клиентът е готов да търси решение на проблема от нас – супер! Ако търси хора, с които да пробва да си го реши сам, не е нашият клиент.

- Изглежда, че в IT сферата състезанието отдавна е извън просто заплата и придобивки – какво е вашето предимство при привличането и задържането на технологичен талант?

Деян Горинов: Културата ни и това, в което вярваме. От начина на работа до сапуна и консумативите всичко в CleverPine минава през нашата ценностна система. Само така можем да сме сигурни, че няма разминаване между нашата самооценка и реалността. Винаги на първо място стои нашата ценностна система и ако нещо отговаря на нея, то после си задаваме въпроса, има ли бизнес логика и смисъл, трябва ли да го правим сега, колко ни е важно, колко е спешно. За да се разбере горното, е важно да се знае, че CleverPine е създадена като lifestyle компания, т.е. не е основана за exit или привличане на инвеститори, нито за растеж над размер, при който познаваш всеки по име, знаеш какво работи, има ли гадже, деца и какво му е хобито. Мисля, че това добре илюстрира разликата и предимството поне в нашите очи.

Алек Вучков. Интервюто е публикувано в бр. 5/22 на сп. "Мениджър"

Ключови думи

НАЙ-НОВО

|

НАЙ-ЧЕТЕНИ

|

НАЙ-КОМЕНТИРАНИ