Изграждане на технологични таланти

Изграждане на технологични таланти

От начина на работа до сапуна и консумативите всичко в CleverPine минава през нашата ценностна система, споделят основателите Христо Тодоров, Георги Литвиненко и Деян Горинов, които искат в IT компанията да работят хора с хъс да се развиват постоянно

Създадена преди година с офис в София, CleverPine си поставя амбициозната задача да предложи модели с по-висока добавена стойност в аутсорсинг сектора – разработка на цели софтуерни продукти и изграждане на напълно самостоятелни крос-функционални екипи. Портфолиото от клиенти е разнообразно и впечатляващо, а основателите горят в теми като човешкия потенциал, използването на нови технологии и нестандартното мислене. Експертизата в изграждането на технологичен талант, екстремно внимание към детайла и устойчивото развитие на всеки аспект от бизнеса са трите основни точки, върху които мениджмънтът държи своя фокус. Екипът в момента е малко над 60 души, а плановете са до края на 2024 г. да станат 150.

- Почти година след основаването на компанията вече сте разпозната марка в сектора. Какво стои в основата на бизнес модела на CleverPine?

Христо Тодоров: Всеки, който се е занимавал с бизнес, мисли да се занимава с бизнес или дори само е чел много популярните напоследък биографии на Джеф Безос, Стив Джобс или Бил Гейтс знае тази „тайна“ – дълги часове и постоянен фокус към детайла.

Георги Литвиненко: Фокусът върху детайла е ключов за нас. Стремежът към това е безкраен процес, няма крайна точка, няма момент, в който да си кажеш: „Постигнахме качеството, към което се стремим“. В момента, в който успееш да подобриш практика, правило или процес в една организация, то веднага се отваря възможност нещо друго да бъде подобрено. Сигурно си има медицински термин за това състояние, но най-често просто ни наричат луди.

Деян Горинов: Така казано, си трябват и луди хора, или както ние ги наричаме, хора от нашата кръвна група. Когато имаш екип, който не търпи посредствеността, постоянно някого го „сърби“ мозъкът да променя, подобрява и надгражда. Това е превърнато в култура в CleverPine, тук никой не идва на работа, за да си тръгне в 18:00 ч. Всеки дърпа, бута и тегли с невероятно желание.

- Кои уроци пренесохте от предишния си опит като екип и какво оставихте в миналото?

Христо Тодоров: Причината за създаването на CleverPine беше, именно че от опит разбрах какво не ми харесва, не искам да правя и няма да правя повече – да работя с посредствени хора, да се оплитам във фирмени правила, процеси и политики и най-вече – да бъда заобиколен от „хора на работа“ без желание да се развиват, без стремеж към качество и с манталитет „ден да мине, друг да дойде“, също присъщото за нашите ширини поставяне на лоялни, но посредствени хора на всякакви нива.

Деян Горинов: Почти десет години работим заедно и сме научили всякакви уроци. Бих казал, че всичките са били изграждащи за всеки от нас. Като хора ние сме натурални предприемачи, поради което постоянно опитваме нови идеи и хрумвания. Много от тях, разбира се, не са ни се получавали, но други пък са се отплатили като уникални и отличаващи ни. Именно такива рискове са и в основата на успеха на CleverPine – например ние работим с нашите клиенти в бизнес модел, който си е изцяло наша измислица и ни прави толкова различни, че не се конкурираме с никого – или клиентът му пасва, или просто не сме един за друг.

Георги Литвиненко: Изграждането на талант е друг доста подходящ пример както за натрупан опит, така и за постоянен стремеж към качество. Програмата ни за развитие на таланта далеч не отговаря на компания с нашия размер (60+ човека) или на компания на крехката възраст от една годинка. Тази програма е плод на всичкия ни натрупан опит, итерации, мислене и постоянно надграждане. В последната година сме отделили повече време на нея, отколкото на което и да било друго нещо в компанията. CleverPine е функция единствено и само на екипа, който седи зад него, затова и развитието на таланта е нашият топ приоритет.

- Какво очакват клиентите ви, когато идват при вас? Как се промениха очакванията към българските технологични компании, които работят предимно в чужбина?

Христо Тодоров: Клиентите, които идват при нас, са с много широк профил – от стартъпи до компании с размерите на родната икономика, но всички тях ги свързва едно нещо – търсят или са готови да пробват модел, който добавя най-висока стойност, но изисква доверие. Ние не продаваме хора и време, нямаме timesheets, не наемаме хора за проекти и още много НЕ-та. Ние решаваме проблеми чрез използването на правилните технологии и инструменти. Но за да можеш да решиш нечий проблем, първо трябва той да ти има доверие и да те остави да направиш твоята магия, точно тук се разбира дали с даден клиент сме „един за друг“ или не.

Георги Литвиненко: Най-честите запитвания в нашия бизнес са: „Търсим Х програмисти с този тех стак“. Това е идеален пример за това, което НЕ правим. Ако клиентът е готов да търси решение на проблема от нас – супер! Ако търси хора, с които да пробва да си го реши сам, не е нашият клиент.

- Изглежда, че в IT сферата състезанието отдавна е извън просто заплата и придобивки – какво е вашето предимство при привличането и задържането на технологичен талант?

Деян Горинов: Културата ни и това, в което вярваме. От начина на работа до сапуна и консумативите всичко в CleverPine минава през нашата ценностна система. Само така можем да сме сигурни, че няма разминаване между нашата самооценка и реалността. Винаги на първо място стои нашата ценностна система и ако нещо отговаря на нея, то после си задаваме въпроса, има ли бизнес логика и смисъл, трябва ли да го правим сега, колко ни е важно, колко е спешно. За да се разбере горното, е важно да се знае, че CleverPine е създадена като lifestyle компания, т.е. не е основана за exit или привличане на инвеститори, нито за растеж над размер, при който познаваш всеки по име, знаеш какво работи, има ли гадже, деца и какво му е хобито. Мисля, че това добре илюстрира разликата и предимството поне в нашите очи.

Алек Вучков. Интервюто е публикувано в бр. 5/22 на сп. "Мениджър"

Ключови думи

Коментари

НАЙ-НОВО

|

НАЙ-ЧЕТЕНИ

|

НАЙ-КОМЕНТИРАНИ

Учени откриха молекула, която би могла да спре развитието на Паркинсон
Интроверт или екстроверт? Какво ще кажете за отроверт?
На днешната дата, 14 октомври. Петковден
Астрономи са заснели за първи път две черни дупки, които се въртят една около друга
Китайски квантов компютър влезе в търгвска употреба
СЗО: Бързо нараства антибиотичната резистентност в света
Зеленски вижда три начина за финансиране на покупки на ракети "Томахок", ако САЩ одобрят доставките
Godiva привлича известна актриса за рестарт на марката преди 100-годишнината на компанията