Кока-Кола ХБК България непрекъснато развива своето 24/7 портфолио 

Кока-Кола ХБК България непрекъснато развива своето 24/7 портфолио 

През последните две години инвестирахме над 20 млн. лв. в инфраструктурни проекти в производствените ни центрове. Днес те използват 100% електроенергия от възобновяеми източници, казва Ренато Беритич директор „Техническа функция“ в Кока-Кола ХБК България от 2022 г. Под негово ръководство в страната са над 400 професионалисти, отговарящи за логистика, планиране, снабдяване, здраве, безопасност и околна среда, инженеринг и други направления в компанията, както и служителите в производствените ѝ центрове в Костинброд и Банкя. Беритич притежава дългогодишен опит в Кока-Кола ХБК, като стартира своята кариера в Хърватия през 1996 г. като Ръководител „Осигуряване на качеството“. През последните над 25 години той преминава през редица технически и ръководни роли на няколко пазара в Групата.  

Г-н Беритич, от две години заемате длъжността директор „Техническа функция“ в Кока-Кола ХБК България. С какви предизвикателства се сблъскахте през този период? 

През времето, в което заемам тази позиция, едно от основните предизвикателства, пред които се изправихме, бе управлението на увеличеното производствено търсене, което наложи разширяване на външните складове и оператори. Това предизвикателство не само изпита нашите способности, но и ни предостави възможност да подобрим продуктивността си и да ускорим инвестициите за устойчив растеж в бъдеще. 

Изпращаме поредна година, съпроводена с икономически, военни и социални предизвикателства в световен мащаб. Разбира се, ние не се развиваме във вакуум, изолирано от глобалните и европейски тенденции. Ето защо се стремим да приемаме трудностите като възможности и продължаваме да проправяме нови пътища. Как? Непрекъснато развиваме нашето 24/7 портфолио, оптимизираме процесите и въвеждаме нови технологии за подобрена продуктивност и ефективност на различни нива, внедряваме все по-устойчиви решения и не на последно място – работим за положителна промяна в обществото и инвестираме в развитието на екипа ни. Социоикономическите ни резултати също потвърждават, че вървим в правилната посока и считам, че предизвикателствата са стъпки по пътя към успеха, а не пречки за неговото осъществяване. 

Кока-Кола ХБК България е най-големият производител на напитки в страната. Колко напитки произвежда компанията годишно в двата си завода в Костинброд и Банкя? Какви инвестиции сте направили в заводите през последните години за повишаване на ефективността на производството и устойчивостта? 

В двата ни завода, в Костинброд и Банкя, произведохме общо 411 милиона литра напитки през изминалата година, като настоящата година е поредната, в която регистрираме ръст в производството. През последните две години инвестирахме над 20 млн. лв. в инфраструктурни проекти в производствените ни центрове. Днес те използват 100% електроенергия от възобновяеми източници. Гордеем се и с резултатите, които постигаме по отношение на един от най-ценните ресурси – водата. Само за 13 години успяхме да намалим потреблението на вода за литър произведена напитка с 43%. В тази връзка, през 2024 г. Кока-Кола ХБК предприе още една важна стъпка. Присъединихме се към партньорството на WWF-CEE и фондацията Кока-Кола  „Жив Дунав“, за да допринесем за благосъстоянието на природата и общностите по поречието на река Дунав. Освен през България, Дунав преминава през още пет от пазарите на Кока-Кола ХБК: Румъния, Унгария, Украйна, Словакия и Чехия, и вярвам, че колективните ни действия са от съществено значение за постигането на значима и мащабна промяна и за подобряването благосъстоянието на водосборния басейн на река Дунав. 

Каква роля играе дигитализацията в производствените и логистичните процеси на компанията? Върху какви технологии и иновации се фокусирате и какви са техните ползи? 

Дигитализацията в производството и логистиката играе ключова роля за подобряване на видимостта, ефективността и оптимизацията на разходите. 
В производството използваме статистически контрол на процесите, който непрекъснато следи критични процеси онлайн (производство, микробиология, сензорен контрол и др.). Така осигуряваме видимост в реално време на ключови параметри и събираме непрекъснато данни за последващ анализ. А това ни позволява да предприемаме действия за подобряване и оптимизиране на процесите. 
В логистиката използваме софтуер за симулация на складови процеси, който подпомага оптимизацията на различни дейности, като подбор на стоки и разпределение на пространството за съхранение на продукти. Чрез анализ и експериментиране с нашите складови процеси във виртуална среда можем да намалим времето и разходите, свързани с физическото тестване. 

Говорейки за складовите процеси и тяхната дигитализация, ако се върнем малко назад, ще видим как всички дейности, свързани с подготовката на доставките вместо на хартия преминаха към автономно решение с мобилни устройства и сканиране. След това и тези технологии бяха надградени, като въведохме смарт очила и гласови команди. Това ни помогна да бъдем много по-продуктивни и да постигнем над 99% точност на доставката, както и да повишим удовлетвореността на нашите клиенти. 

Също така използваме платформи за проследяване на транспортирането в реално време. Те ни предоставят информация за местоположението и състоянието на поръчките след напускането им от склада. Събирайки данни за транспортните дейности, можем да идентифицираме кое е неефективно и да активираме план за подобрение. 

Всъщност, и извън границите на Техническа функция, дигиталните технологии са ключово конкурентно предимство за целия ни бизнес. Иновациите, въведени с инициативата ни „Oxygen“, не само спестиха над 24 000 часа работа на нашите колеги от всички отдели през изминалата година, но също така подобриха ангажираността на екипа ни и клиентското удовлетворение.  

И двата завода на Кока-Кола ХБК България вече работят със 100% зелена енергия. Какви други стъпки предприемате, за да подкрепите дългосрочната си цел за нулеви нетни емисии до 2040 г. (Net Zero by 40)? 

Кока-Кола ХБК България е предприела редица инициативи за постигане на дългосрочната си цел “Net Zero by 40” - за нулеви нетни емисии до 2040 г. Тези инициативи включват използването на 100% енергия от възобновяеми източници в заводите ни в Костинброд и Банкя, както и в складовите ни пространства. Продължихме да инвестираме в създаването на зелен автопарк и използването на хибридни и електрически автомобили, като по този начин спестихме над 400 т емисии на годишна база спрямо 2017 г. 

Непрекъснато намаляваме енергията, необходима за производството на един литър напитка, както и отделените от това емисии. Доволни сме от факта, че намалихме преките въглеродни емисии на единица произведена напитка с 35% спрямо 2021 г.  А когато говорим за емисии, процесите се случват отвътре навън.  Пример за това е, че увеличихме с 1/3 броя на енергийно ефективните ни хладилни витрини на пазара и тези с ЕМД устройства. За да си представите значението на високия клас на енергийна ефективност на хладилните витрини – един уред събира 259 бутилки Coca-Cola 500 мл и консумира само 1,82 kWh на ден. Това е по-малко енергия, отколкото е необходима на 100 W крушка да свети цял ден. 

„Свят без отпадъци“ е един от основните приоритети за компанията. Какви резултати сте постигнали досега по отношение на намаляването на отпадъците и увеличаването на рециклирането? 

Действително, „Свят без отпадъци“ е сред водещите приоритети на Кока-Кола ХБК България и дългосрочната ни цел на глобално ниво е до 2030 г. да събираме и рециклираме еквивалента на всяка пусната от нас на пазара бутилка или кен. Сред стъпките, които предприехме в тази посока, беше въвеждането на прикрепени капачки към ПЕТ опаковките за цялото ни безалкохолно портфолио, при това доста преди да влезе в сила Директивата на ЕС, изискваща това от всички производители в рамките на ЕС. Вярвам, че целта ни вече е добре позната на потребителите, а именно по-лесното събиране и рециклиране на целите опаковки. Намалихме и общото количество на генерираните отпадъци от нашата дейност с над 200 т от 2017 г. досега, а от 2022 г. заводът ни в Банкя вече не депонира битови отпадъци. В същото време продължаваме да сме ангажирани и да подкрепяме внедряването на депозитната система у нас.  

Как гледате на модела „от бутилка в бутилка“ и внедряването на депозитна система в България? 

От моя гледна точка е от ключово значение да се придаде стойност на отпадъците и да се стимулират потребителите да участват активно в кръговата икономика. Този подход ще допринесе и за постигането на целта ни за „Свят без отпадъци“. 

Редица изследвания сред европейските държави с вече въведена депозитна система доказват, че над 90% от пластмасовите бутилки на пазара могат да бъдат събирани благодарение на този метод. Внедряването на такава система в България не само ще даде нов живот на бутилките и ще надгради грижите ни за околната среда, но и вярвам, ще промени начина, по който всички ние възприемаме ресурсите. Защото, само когато започнем да виждаме отпадъците като суровина, те могат да бъдат използвани отново и отново. 

Колко души работят в заводите на Кока-Кола ХБК България и какви програми за обучение и развитие предлага компанията, за да бъдете сигурни, че служителите са запознати с най-устойчивите, съвременни и модерни методи в областта на производството? 

И двата завода заедно осигуряват заетост на 403 колеги на различни роли и с различна експертиза в областта на производството и логистиката. И смело мога да заявя, че с такъв екип за нас няма невъзможни неща. Стремим се непрекъснато да инвестираме в развитието на колегите. Да бъдем сред най-предпочитаните работодатели в страната е огромна отговорност и се фокусираме върху това, което е най-добро за екипа ни, така че резултатът - хората да искат да работят и да се усъвършенстват в нашата компания, да става по естествен начин. 

В тази връзка, имплементирахме програма „Академия за веригата за доставки“, насочена към всяка роля. Всички колеги преминават тази програма и в резултат - получават сертификат. Освен това предлагаме програма за развитие на оператори, напреднала школа за логистика и школа за планиране във веригата за доставки, за да гарантираме, че нашият екип работи съобразно най-устойчивите, модерни и актуални стандарти в производството. 

Коментари

НАЙ-НОВО

|

НАЙ-ЧЕТЕНИ

|

НАЙ-КОМЕНТИРАНИ

На днешната дата, 22 юли. Имен ден празнуват Магда, Магдалена, Мадлен
Държавният департамент на САЩ одобри продажба на въоръжение на България за 620 млн. долара
Зеленски обяви, че следващият кръг мирни преговори между Украйна и Русия ще бъде в сряда
Град Ню Йорк и щатът Ню Джърси очакват 3,3 млрд. долара приходи от Световното първенство по футбол през 2026 г.
Слънце и жега: Термометрите удрят 42° във вторник
Най-опасният престъпник на Еквадор беше предаден на властите в САЩ
Петролът поевтинява на фона на опасенията от задаваща се търговска война между САЩ и ЕС
Milliyet: Туристите в Турция са предупредени за риск от инфекция с опасни бактерии