Как се пише хит №1?

Как се пише хит №1?

Райън Тедър е един от най-успешните автори на песни от своето поколение. През последните 10 години той е написал и продуцирал едни от най-големите хитове на Адел (Rumour Has It), Бионсе (Halo), Лиона Люис (Bleeding Love) и Ели Голдинг (Burn).

Миналата година собствената му група OneRepublic също се изкачи до върха на класациите със запомнящата се Counting Stars. Списание „Билборд” коронова Тедър като автор на песни №1 на годината и отбеляза, че той е спечелил от тази си дейност 2,5 млн. долара през 2013 г. Той обаче твърди, че не му пука – че парите само разсейват от работата.

34-годишният мъж твърди, че е работохолик. И е доста успешен в работата си – всичките му песни имат характерното звучене на хитове от върховете на класациите. Каква ли е тайната на това да напишеш – отново и отново – суперуспешна песен? Тедър разкрива процеса пред Би Би Си.

Никога не пускай песента, докато не е готова

Опитът на Тедър показва, че докато всичко не е изпипано – музиката, куплетите и особено припева – не бива да се мисли за публикуване на песента. Слушателите са разглезени и очакват качествен продукт. Те ще забележат, ако сте „минали метър” в някаква част.

Сингълът иска допълнително внимание

Когато говорим за първи сингъл, играта се променя. Правилата се променят. Всичко се променя, казва Тедър. „Синглите са като обед за 40-те ти най-близки приятели, на който обаче каниш един милион. Каните милион от най-добрите си приятели на своята маса да опитат вашето пиле с пармезан. Всяка подробност трябва да бъде наред. И измийте чиниите – готвите за един милион души!”, казва той. Парчетата за албум са от съвсем различна категория и се пишат по различен начин, разкрива Тедър. От значение е например дължината – по-кратките парчета са по-подходящи за хитови сингли.

Записвайте всичките си идеи

Тедър разказва как е работил с австралийската певица Сиа, която за 45 минути записала 45 различни подхода към същото парче. „Това е модерното писане на песни. Имате 20 съвършено различни подхода към същата музика. После изключвате креативната част на мозъка си и включвате по-обективната и чувствителна. После свирите всеки вариант пред стая, пълна с хора, и слушате с ушите на фен”, съветва той. След това просто компилирате най-добрите части от всички изпробвани варианти.

Първата проба обикновено е най-добра

Винаги се връщайте към демозаписа си. Постоянно си спомняйте за катализатора, за вдъхновението. Уловете момента, когато всички се вълнуват от парчето и кожата им е настръхнала. Тедър благодари на Бога за смартфона си, защото му позволява да записва спонтанно такива моменти. Той смята, че смартфоните може да променят писането на песни за в бъдеще.

Мелодията е по-важна от текста

Когато вечеряте с компания и някой попита: „Абе каква беше онази песен от купона?”, най-вероятно отговорът ще бъде „тарариии-тара-тарараа”, а не заглавието или припева. Хората помнят на първо място мелодиите, затова те трябва да са лесно запомнящи се и лесни за тананикане.

Няма да сгрешите, ако добавите пляскане с ръце

Винаги слагайте пляскане с ръце. Хората страшно обичат това, съветва Тедър.

Технологиите промениха правилата

„Мисля, че писането на песни стана по-научно, по-математическо”, заяви Тедър, потвърждавайки подозренията, че новите хитове се пишат повече по формули, отколкото по вдъхновение. „Става ли то по-добро от това? Не мисля. Предимството на дигиталната ера е в продуктивността. Не бих могъл да правя това, което правя, със скоростта, с която го правя, без тези инструменти.”

Технологиите създадоха и някои ужасни „творци”

Това са еднодневките, които не са имали време да се развият като музиканти. Затова не можете да повярвате в нищо, което пеят – усещате, че те просто не са го преживели. Само са събрали 15 милиона прегледа в YouTube и са получили договор заради това. Тедър е категоричен, че отказва да работи с музиканти под определена възраст, без значение дали са добри. „Ако си на 15-16 никой няма да повярва, че си преживял това, за което пееш”, казва той.

Не може да завършиш песен с отмиране на звука през 2014 г.

Преди 15 години това беше нещо нормално. В един съвременен хит сингъл обаче краят трябва да е бърз и ударен. Според Тедър, ако виниловите плочи още бяха популярни, така нареченият фейд-аут (постепенно затихване на звука в края на песента) още би бил на мода. При някои от старите певци това звучи естествено. Днес обаче е необходим ясен завършек. Днес хората храносмилат музиката така, че искат отчетливо начало, среда и край. „Трудно е да се обясни – може би, както при веригите за бързо хранене, те просто искат едно стегнато малко пакетче”, иронизира музикантът. 

Коментари

НАЙ-НОВО

|

НАЙ-ЧЕТЕНИ

|

НАЙ-КОМЕНТИРАНИ

Приходите от мита в САЩ достигнаха нов рекорд за една фискална година
Реакции от Европа след обявените американски мита от 30%
Фицо: Словакия е готова да подкрепи новия кръг от санкции срещу Москва, ако няма да пострада от спирането на руския газ
Как да подлъжете нервната си система да се успокои, когато сте стресирани на работа?
Брюксел планира нов данък за големите компании, за да увеличи бюджета на ЕС
На днешната дата, 13 юли. Рождениците днес
Как да превърнем големите бизнес моменти в траен импулс на марката?
Рейтингова агенция Scope очаква ръст на германският дълг до 74% от БВП до 2030 г.