Автомобилни амортисьори: Кога трябва да ги проверите
Като част от окачването амортисьорите имат за задача да компенсират натоварването върху шасито като абсорбират ударите, потискат вибрациите и осигуряват стабилен контакт между колелата на превозното средство и пътя.
Ако не работят добре, то автомобилът ще изпуска масло, гумите му ще износват много бързо и неравномерно, контролът и управлението на МПС - то ще се наруши, а комфортът при шофиране и возене ще е ужасен.
Кога да проверите и смените амортисьорите?
Невинаги е лесно да установите износването на тези елементи, тъй като то зависи както от модела и типа амортисьор, така и от стила ви на шофиране и не на последно място от това по какви пътища най-често шофирате.
Източник снимка: unsplash.com
Обикновено производителите препоръчват смяната да се извършва между 80 000 и 150 000 изминати километра, но нашият съвет е да ги проверявате на всеки 20 000 км.
Разбира се, има някой знаци, които могат да ви предупредят, че тези елементи от окачването са износени и е време да им обърнете внимание.
Най-честите симптоми, които показват износване на амортисьорите са:
- Необичайни шумове като тропане, скърцане и тракане
-
Наличие на масло от вътрешната страна на амортисьорите
-
Необичайни вибрации на волана при управление на автомобила
-
Неравномерно износване на гумите
-
Намален комфорт при шофиране
-
При ускорение усещате загуба на сцепление с колелата
-
Удължен спирачен път
-
При висока скорост автомобилът е по-малко стабилен
Забележите ли някой от гореизброените признаци трябва да смените амортисьорите възможно най-бързо, тъй като те вече не само не могат да ви осигурят устойчивост на пътя, но и причиняват преждевременно стареене на и износване на други елементи от автомобила.
Как да тествате амортисьорите?
Ако имате притеснения, че амортисьорите не действат както трябва, можете да направите няколко теста, за да проверите истинското им състояние.
Тест за отскок
Паркирайте автомобила на равна повърхност, след което застанете пред него и го огледайте добре. Ако забележите, че някой от ъглите на колата е по-ниско от останалите, това най-вероятно означава, че амортисьора от по-ниската страна има проблем.
Ако не забелязвате никакви фрапиращи разлики във височината, извършете тест за отскачане. Можете да го направите, като натиснете надолу предната част на колата, горе - долу където е разположен амортисьора.
След това веднага пуснете. Ако всичко е наред, колата трябва да отскочи леко само веднъж. Но ако продължи да отскача, това означава, че имате проблем с амортисьора.
Направете този тест и на другия преден амортисьор, а след това и на задните.
Проверете гумите
Огледайте състоянието на гумите и обърнете по-специално внимание на износването на протектора. Ако той е износен неравномерно е възможно да имате проблем с амортисьорите.
Важно е обаче да знаете, че неравномерното износване може да се дълги и на други проблеми по колата.
Визуална проверка
Поставете колата на рампа или стабилна стойка и огледате визуално амортисьорите. Ако забележите масло от външната страна на елемента, това означава, че имате теч и трябва да смените амортисьора.
Източник снимка: pixabay.com
Изборът на амортисьори е от решаващо значение както за безопасността и комфорта, така и за дълготрайността на частите от окачването. Затова е много важно, при избора на тези елементи да сте много внимателни.
Нашият съвет е да се спрете на амортисьори със същото качество и твърдост като оригиналните амортисьори на автомобила ви. Така ще сте сигурни, че няма да повредите системата на окачване, която е проектирана да пасва на специфичен тип амортисьори. Добре е също така преди покупката да вземете под внимание стила си на каране и условията на шофиране.
Така например, ако обикновено шофирате по селски или черни пътища или обичате по-високите скорости и спортното каране, тогава за вас по-подходящи са газовите амортисьори.
Ако се движите основно в града и по магистралите на страната, тогава можете да се спрете както на газови, така и на маслени амортисьори.
И последно. Не забравяйте, че амортисьорите винаги се сменят по двойки, за да запазите добрия баланс на вашия автомобил. Освен това при смяната трябва да смените не само амортисьорите, а целия комплект (пружина, маншони и т.н.)
Ключови думи
ОЩЕ ОТ КАТЕГОРИЯТА
|
|
Коментари
Няма въведени кометари.