Финанси
|Компании
|Енергетика
|Икономика
|Арабските пивовари си пробиват път, съживявайки стари традиции
Кураж е трябвал, за да налееш милиони долари в създаването на пивоварна в предимно мюсюлманска страна, където мнозина не одобряват употребата на алкохол.
Йорданският пионер в производството на бира сега прави следващата рискова стъпка, като изпраща първата доставка от бирата си Carakale в САЩ, където ще се конкурира с хиляди марки на пазара за крафт бира, който е оценяван на 22 милиарда долара годишно.
Карадшех, на 32 години, е част от малката, но разрастваща се задруга на арабските пивовари в Левант. Тя иска да развива местната култура на консумация на бира и да се конкурира с пивото на големите компании, някои от които са мултинационални и доминиращи на регионалния бирен пазар.
Carakale е първата крафт бира в Йордания. На Западния бряг има вече три независими пивоварни - утвърдения ветеран Taybeh, новата Shepherds и малката Wise Men's Choice, произвеждана в мазе близо до библейския Витлеем. Ливанските марки включват Colonel, произвеждана в голяма кръчма в крайбрежния град Батрун, и марката 961 - международния телефонен код на страната. През последното десетилетие в Израел също изникнаха малки пивоварни.
Това е скромно съживяване в район, в който традициите в производството на бира датират още от древен Египет и Месопотамия, но от векове не се развиват.
Търсенето също се повишава. Консумацията на бира в региона нарасна с 44% през последното десетилетие - макар че 4 милиона хектолитра изпити в девет арабски страни и Израел миналата година представляват капка в морето спрямо консумацията в САЩ, възлизаща на 234 милиона хектолитра, според данни от сектора и на компанията за проучвания на алкохолите напитки IWSR.
Карадшех е на мнение, че има възможност за разширяване на дейността.
"Очевидно те пият," казва за сънародниците си Карадшех, който е член на йорданското християнско малцинство. "Алкохолът може да е табу, но лесно можеш да намериш и купиш алкохол на пазара. Йордания е много либерално място в сравнение с околните страни," допълва той.
Карадшех и другите предприемчиви пивовари - основателят на Shepherds Алаа Сайедж на Западния бряг и създателят на Colonel Джамил Хадад в Ливан - случайно се захващат със страстта, променила кариерите им.
Карадшех е учил инженерни науки в Боулдър, Колорадо, преди десетилетие, но след това взима втора диплома по пивоварство. Сайедж, който е на 27 години, има магистърска степен по финанси, но започва да се занимава с варене на бира в стаята си в общежитието във Великобритания. 33-годишният Хадад напуска работата си в рекламата, за да превърне дългогодишното си хоби варене на бира в бизнес.
В либералния, многолик Ливан взимането на лиценз за производство на бира беше лесна процедура, неограничавана от социално табу, казва Хадад. Карадеш и Сайедж обаче е трябвало да се борят с бюрокрацията и религиозните спънки.
Сайедж отбелязва, че представителите на палестинските власти първоначално са отхвърлили етикета му с овчар, като твърдели, че изобразява Христос и така се извършва кощунство на бирена бутилка. Сайедж, който е християнин, допълва, че са му трябвали три месеца да убеди властите в противното.
Проблеми е имало и в родното му село Бир Зейт, където основава пивоварната.
Някога то е било предимно християнско, но сега има нарастващо мюсюлманско население. На неотдавнашен фестивал в Бир Зейт Shepherds решава да махне павилиона си, след като местен мюсюлмански проповедник се изказал срещу пивоварната в местната джамия, заявявайки, че тя е "харам", т.е. забранена от религията. Сайедж уточнява, че се е отдръпнал, за да не наруши отношенията между общностите, но след това Shepherds направил собствен фестивал в Бир Зейт.
Първоначалната сделка на Карадшех за земята, на която щяла да се строи неговата пивоварна, пропаднала, тъй като собственикът й не искал да бъде свързван с производството на алкохол. Карадшех намира друг парцел близо до Фухейс, предимно християнска общност недалеч от Аман. При строителството плочкаджията напуснал работа, тъй като решил, че не е правилно да работи за пивоварна.
Въпреки всичко те успели да започнат да произвеждат бира - Карадшех през 2013 година, Хадад през 2014 година и Сайедж миналата година.
И тримата се вълнуват от различните си видове бира, включително сезонна бира за лятото и Коледа, както и видове като светъл ейл, пшеничена и тъмна силна бира стаут.
Карадшех и пивоварът му на място Джордан Уамбеке се надяват да пробият на американския пазар с бири с подчертано близкоизточни вкусове като например кафеен портър с щипка кардамон и съвсем малко меласа от фурми.
"Като цяло хората се обръщат към вноса, търсейки нещо различно, нещо което не могат да получат на мястото, на което са, и нещо, което би издържало пътуването в чужбина, казва 28-годишният Уамбеке, който е от Коди, Уайоминг и се присъединява към Caracale преди шест месеца.
Първата доставка за около 7000 литра ще тръгне от пивоварната във Фухейс през следващите седмици за склад в Ню Джърси и оттам ще бъде разпространена по Източното крайбрежие, каза Карадшех.
Carakale ще се конкурира с продуктите на над 4500 производители на крафт бира в САЩ, където всеки ден отварят врати две нови малки пивоварни, казва Барт Уотсън, главен икономист на асоциацията на пивоварите, представляваща независимите производители на бира.
Уотсън отбелязва, че е предизвикателство да пробиеш на на наситения с конкуренция американски бирен пазар, оценяван на 100 милиарда долара годишно, но пък консумацията на крафт бира и на вносно пиво расте. "Всяка компания, която може да изпъкне с нещо различно и да предложи нещо ново, има шанс," допълва той.
Мотото на компанията на Сайедж, който обединява сили с по-малките братя Халид и Азиз, е "произведена от братя за приятели". Той също се надява да изнася. Сайедж казва, че има предварителни поръчки от Италия, Великобритания, Швеция, Белгия и САЩ, но изчаква да инсталира съоръжения за пастьоризация през есента. Пастьоризацията помага на бирата да оцелее при дългото пътуване, казва той.
Сайедж залага при маркетинговата си стратегия на произхода на бирата. "Имаме най-добрата съставка в света, за да се отличим. Това е водата на Светите земи," отбелязва той, шегувайки се.
Ветеранът в пивоварството Надим Хоури, който пусна бирата Taybeh на Западния бряг през 1994 година и сега произвежда 600 000 литра годишно, се гордее, че е първият, който поставя палестинците на световната бирена карта.
"Нямаме страна," отбелязва Хоури по повод десетилетията неуспешни опити да бъде създадена палестинска държава. "Имаме обаче наша собствена бира," допълва той.
Карадшех иска същото за Йордания - да създаде първата международно призната йорданска бира.
Карин Лауб, Асошиейтед прес
Източник: БТА
|
|
Коментари
Няма въведени кометари.