Финанси
|Компании
|Енергетика
|Икономика
|Евростат: Една четвърт от българите в интернет пазаруват онлайн
Повече от една четвърт от българите, които ползват Интернет, пазаруват и онлайн в мрежата, показват данни от проучване на Евростат за нагласите на интернет-потребителите в Евросъюза през 2017 г.
За последните пет години делът на хората у нас, които пазаруват по Интернет, е нараснал повече от два пъти - от около 10% през 2012 г. до 27% през м.г., показват актуалните данни на европейската статистика. Хората от градовете у нас пазаруват почти двойно повече онлайн от хората в селата, показва още анализът на Евростат.
Сред Топ 5 на най-честите покупки в Интернет за българите най-висок дял заемат стоките за дома - 73%. Следват пътувания или хотелски резервации - 26%, билети за различни събития - 15%, покупка на дрехи или спортни стоки - около 14%, различни видове електронно оборудване - също 14% и др. Най-малко българите са купували онлайн лекарства, храни и напитки, както и филми и музика - средно между 4-5%.
Като най-често срещани проблеми при пазаруването онлайн българите определят трудностите при намирането на информация за гаранции и други законови права; доставка на погрешни или повредени стоки; крайните разходи са по-високи от посочените (обикновено по-висока цена за доставка, неочаквана такса за транзакция); проблеми, свързани с измама (стоките не са получени изобщо, финансови загуби вследствие на злоупотреба с данните от кредитната карта на купувача и др.); трудности при подаване на оплакване и искане на обезщетение или получаване на незадоволителен отговор след подадено оплакване.
Средният процент на пазарувалите в ЕС онлайн е около 68%, показват данните на Евростат. Най-висок дял на онлайн-пазаруването е отчетен във Великобритания - 86%, Швеция - 84%, Дания, Германия, Люксембург и Нидерландия - 82% и др. Най-нисък е делът на онлайн-купувачите в Румъния - 23%, България - 27% и Кипър - 39%. По-голямата част от покупките на европейските електронни купувачи включват дрехи и спортни стоки - 64%, пътни и ваканционни посещения - 53%, стоки за бита - 46%, билети за събития - 39%, книги, списания и вестници - 34%.
Четирима от всеки 10 е-купувачи в ЕС декларират, че са изразходвали от 100 до 500 евро за онлайн покупките си през миналата година.
Около една трета от онлайн купувачите в ЕС са заявили, че закупената стока е от друга страна-членка на ЕС, а останалите са купили стока онлайн от друга точка на планетата. Близо 70% от анкетираните са заявили, че нямат никакви пречки при пазаруването онлайн.
Регистрираните проблеми при онлайн пазаруването в ЕС са почти сходни като тези в България: най-често онлайн купувачите се оплакват от по-бавна доставка, отколкото е посочено към момента на извършване на покупката (17%); около 11% са имали проблеми под формата на технически неуспех на даден уебсайт при поръчка или плащане; 10% са получили погрешни или повредени стоки или услуги; други 5% са срещнали трудности при намиране на информация за гаранции и други законови права, както затруднения при подаването на жалби и търсенето на обезщетение след жалба.
Само за една година от въвеждането от страна на ЕК на онлайн-платформата за решаване на спорове при е-търговията в ЕС (февруари 2016 - февруари 2017 г.), са били регистрирани над 24 000 жалби от онлайн-купувачи в общността срещу нелоялни търговци.
Според изчисления на експерти онлайн продажбите в световен мащаб през 2020 г. се очаква да достигнат 4 трлн. долара - спрямо 1,6 трлн. долара през 2016 г., като подобни темпове за растеж са заложени и за онлайн търговията в ЕС.
Източник: БТА
Ключови думи
|
|
Коментари
Няма въведени кометари.