Финанси
|Компании
|Енергетика
|Икономика
|Колко спечелиха фирмите за доставка на храна през 2020 г.
Най-големите компании за доставка на храна в България са генерирали приходи от над 50 млн. лв. през пандемичната 2020 г. Тази сума е над 2 пъти повече в сравнение с предходната година, показват финансовите отчети на FoodPanda, TakeAway.bg, eBag и Fastfood.bg, които са най-големите платформи за доставка на готвена храна и хранителни продукти, които оперират в повече от 5 града у нас. Бизнесът по доставки на храна отчете забележителен бум по време на противоепидемичните мерки, които принудиха редица ресторанти да затворят салоните си.
Резултати на най-големите компании за доставка на храна през 2020 г. | ||||||||
Приходи | Ръст на годишна база | Нетен резултат | Ръст на годишна база | Активи | Ръст на годишна база | Собственик | Централа | |
Fastfood.bg ("Фууд драйв") | 481,000 | 2.60% | 55,000 | 190% | 243,000 | 58% | Калин Калевски | Варна |
Takeaway.bg ("Бгменю") | 15,283,000 | 31% | 244,000 | 98% | 17,303,000 | 19% | Hello hugry | София |
FoodPanda ("Деливъри хироу България") | 10,560,000 | 138% | -12,441,000 | 3% | 6,635,000 | 72% | Delivery Hero | София |
eBag ("Кънвиниънс") | 24,475,000 | 222% | -1,704,000 | 13% | 5,839,000 | 100% | Иван Александров | София |
Източник: Търговски регистър, company.guru |
Най-динамично е нарастването на оборотите при FoodPanda и eBag. И двете компании обаче са в период на разрастване - тоест, те продължават да имат повече разходи, отколкото приходи и съответно приключват 2020 г. с негативен финансов резултат.
През 2020 г. FoodPanda бе под името на вече бившата си германска компания-майка „Деливъри хироу“. Дружеството отчита над 10 млн. лв. приходи, от които над 95% са от продажба на услугите си по доставка на храна на различни ресторанти. Това е над 2 пъти повече в сравнение с 2019 г. Компанията обаче също така значително увеличава своите разходи през миналата година, които нарастват от 17 млн. лв. през 2019 г. на 23 млн. лв. за 2020 г. Така компанията отчита загуба от 12,4 млн. лв. след данъци, което е само 3% по-малко от загубата, регистрирана година по-рано. Както е известно през лятото на 2021 г. FoodPanda бе придобита от друга компания, специализирана в доставките на приготвена храна – испанската Glovo, която придоби дружеството и в съседна Румъния.
Три пъти нарастват приходите на компанията за доставка на продукти от хранителни магазини еBag и тя отчита най-големи приходи в бранша. Големите разходи, свързани с разрастването на компанията водят до отрицателен нетен финансов резултат. Той се подобрява с 13% в отчетения през 2019 г.
TakeAway.bg продължава да се води в Търговския регистър като „Бгменю“, както се казваше фирмата, още преди да бъде придобита от нидерландското дружество „Хелоу хънгри“ през 2018 г. за 10,5 млн. евро. През миналата година фирмата отчита приходи от над 15 млн. лв., което е с 31% повече в сравнение с 2019 г. Освен това компанията е на чиста печалба от 244 хил. лв., с близо 2 пъти повече отколкото година по-рано.
Варненският бранд fastfood.bg, който е регистриран под името „Фууд драйв“ отчита близо половин милион лева приходи. Фирмата, която оперира във Варна, Бургас, София, Пловдив, Велико Търново и Русе отчита също така чиста печалба от 55 000 лв., близо 3 пъти по-голяма в сравнение с 2019 г.
Много големи вериги ресторанти имат свои собствени отдели за доставки, но техните приходи няма как да бъдат оценени отделно от общата дейност на заведенията, затова не са включени в извадката.
Ключови думи
|
|
Коментари
Няма въведени кометари.