Финанси
|Компании
|Енергетика
|Икономика
|Kaufland България с над 1 млрд. лева нетен принос към обществото
Данните са от доклад на австрийската консултантска компания denkstatt за цялостното въздействие на компанията върху икономическия, природния и социалния капитал в страната
Дейността на Kaufland България генерира добавена стойност от 1.25 млрд. лв. в българската икономика, което е 1.2% от брутната добавена стойност на страната за 2019 година. Нетният принос на компанията към българското общество възлиза на 1.066 милиарда лева. Това показват данните от доклад на австрийската консултантска компания denkstatt за цялостното въздействие на компанията върху икономическия, природния и социалния капитал в страната. Документът се базира на данни за дейността на Kaufland България през 2019 г. и отразява икономическото, природното и социалното въздействие на компанията през този период.
Оценката на нетното въздействие на Kaufland България е направена чрез използването на иновативен подход – т.нар. sustainability accounting, който дава възможност за интегриране на въздействията върху природния и социалния капитал във финансовата отчетност на компаниите. Това е най-новата концепция за оценка на устойчивостта в глобален мащаб, при която се взимат предвид както позитиви, така и негативи от дейността и се дава финансово измерение на екологични и социални въздействия. Глобално темата се управлява от „Коалиция за капиталите“ (Capitals Coalition) – платформа, която обединява 370 компании, представители на академичните среди и неправителствени организации от цял свят.
Докладът отчита, че едно работно място в Kaufland България поддържа близо 4 други в българската икономика. Икономическата активност на Kaufland България в страната създава и поддържа 31 180 работни места, включително собствени служители (6 493) и такива на концесионери (1 610), но преди всичко заети лица в селското стопанство, хранителната индустрия и търговията. В документа се посочва още, че в резултат на икономическите взаимоотношения с Kaufland България икономическите ползи за българските директни доставчици са почти 3 пъти повече от тези за самата компания, което показва ефектите за българския бизнес на макро ниво от сътрудничество с компанията. Друг основен извод в доклада е, че Kaufland е не просто магазин, а търговски център, като големият брой клиенти на веригата дава възможност за развитието на редица други бизнеси под покрива на хипермаркетите на компанията. Последното е особено видимо в по-малките градове, където няма други търговски обекти от сравним мащаб, констатира докладът.
От denkstatt са изчислили, че положителната стойност, която Kaufland създава за икономиката и обществото на България, е 7 пъти по-висока от стойността на негативните социални и екологични въздействия от дейността на компанията. Отрицателните въздействия на Kaufland България, които анализира документът, са свързани предимно с негативи за околната среда от дейности във веригата на доставките, които не са под пряк оперативен контрол на компанията. Докладът обобщава, че всеки 100 лева, похарчени в Kaufland, създават нетна положителна стойност за българската икономика и общество в размер на допълнителни 62 лева.
►►►
Добавяме стойност към развитието на обществото
Иван Чернев, председател на Управителния съвет на Kaufland България
[[{"fid":"364520","view_mode":"default","fields":{"format":"default","alignment":"","field_file_image_alt_text[und][0][value]":false,"field_file_image_title_text[und][0][value]":false},"link_text":null,"type":"media","field_deltas":{"1":{"format":"default","alignment":"","field_file_image_alt_text[und][0][value]":false,"field_file_image_title_text[und][0][value]":false}},"attributes":{"height":1334,"width":2000,"class":"media-element file-default","data-delta":"1"}}]]
- Защо Kaufland реши да измери цялостното си въздействие върху икономиката, природата и обществото в България?
- Повече от 11 години Kaufland България традиционно е сред 10-те най‐големи компании в страната и на челна позиция сред всички търговски вериги с годишен оборот от над 1,6 млрд. лева през 2019 година. В момента разполагаме с 60 хипермаркета в 34 града и с един от най-големите логистични центрове на Балканите. Годишно от Централния ни склад в с. Стряма излизат 1 милион палета със стока към нашите хипермаркети, в най-големите от които асортиментът надхвърля 20 000 артикула. През 2020 г. нашата компания беше обявена за най-големия работодател в сектора за модерна търговия. Грижим се за над 6000 служители и техните семейства, като през 2019 г. сме инвестирали над 118 милиона лева за заплати и социални придобивки. Вече две години получаваме международен сертификат за Топ Работодател. Kaufland България е един от най-големите данъкоплатци в България със 151 милиона лева данъци и такси през 2019 година. От откриването на нашия първи хипермаркет през 2006 г. в Пловдив се превърнахме в значим фактор за стимулирането на националната и регионална икономика и инфраструктурата по места с инвестиции от над 1,4 млрд. лева. Нашата компания е носител на множество отличия за приноса си като дарители и за своята политика за корпоративна социална отговорност.
Тази лидерска позиция и всички резултати, които споменах, идват след много работа, целенасочени и последователни усилия през годините. Но от компаниите лидери по света отдавна не се очаква само да създават икономическа добавена стойност и да отчитат финансови показатели. Обществата все по-често изискват прозрачност и данни за начина, по който бизнесът влияе цялостно върху средата, в която оперира, върху хората и върху природата. От отговорните компании се изисква информация за това какви са техните принципи и ценностите, на които опират действията си.
В Kaufland България винаги сме вярвали, че нашата лидерска позиция не е само резултат от мащаб и оборот. Съзнаваме своите отговорности към обществото и се стремим да отговаряме на неговите очаквания, като в същото време добавяме стойност към неговото развитие. Като бизнес организация за нас винаги е било важно начинът, по който правим това, да се базира на конкретни данни, за да можем да измерим резултатите от своите действия. За нас докладът е възможност на база конкретни стойности да управляваме цялостното ни въздействие върху икономиката, природата и обществото.
- Какво показва оценката?
- Документът се базира на данни за дейността ни през 2019 г. и отразява икономическото, природното и социалното въздействие на Kaufland България през този период. Той показва в конкретни стойности каква е добавената стойност на компанията за българската икономика, като в същото време измерва и отрицателните последствия за природния и социалния капитал. Мисля, че нито една българска компания до момента не се е осмелявала да направи това публично. Всяка бизнес дейност има и положителен, и отрицателен отпечатък върху околната и социална среда, но често тези въздействия остават извън финансовите отчети и оперативния контрол, защото не могат да бъдат сравнявани и в този смисъл са „невидими“ за бизнеса. Докладът превръща разходите и ползите за природата и обществото от абстрактни понятия в информация с ясно парично измерение, която можем да анализираме и управляваме.
- Какви са резултатите от оценката и как ще ги използвате?
- Докладът показва огромната положителна стойност, която Kaufland създава за икономиката и обществото на България. С конкретни данни документът категорично доказва, че Kaufland България е много повече от верига хипермаркети. Ние сме отговорна компания, която прави бизнеса си съвестно и отговорно с уважение и внимание към хората и околната среда; прозрачен и предвидим партньор на институциите и обществото; водещ инвеститор и значим фактор за развитието на пазара. Ще използваме данните от доклада, за да търсим начини развитието ни да носи още повече полза за обществото.
►►►
Подходът sustainability accounting надгражда прозрачността
[[{"fid":"364521","view_mode":"default","fields":{"format":"default","alignment":"","field_file_image_alt_text[und][0][value]":false,"field_file_image_title_text[und][0][value]":false},"link_text":null,"type":"media","field_deltas":{"2":{"format":"default","alignment":"","field_file_image_alt_text[und][0][value]":false,"field_file_image_title_text[und][0][value]":false}},"attributes":{"height":2048,"width":1367,"class":"media-element file-default","data-delta":"2"}}]]
Иван Паспалджиев, старши консултант в denkstatt, ръководил екипа за изготвяне на доклада
- Твърдите, че използваният подход е иновативен и сред най-актуалните тенденции за оценка на устойчивостта на компаниите. Какво повече дава той от използваните до момента подходи и концепции?
- Този подход може да се прилага за съпоставка на въздействия при различен мащаб – да се сравняват резултатите от различни типове проекти (напр. проекти за подкрепа на местни общности с проекти за възстановяване на водни екосистеми), при съпоставяне на различни бизнес модели или за остойностяване на цялостно въздействие от дейността на конкретна компания. Новото е, че се дава финансово измерение на всички въздействия. Те се превръщат в добре познатите на бизнеса „разходи и приходи“ и това позволява да се интегрират във финансовата отчетност на компаниите. Имаме възможност да съпоставяме различни въздействия, които обичайно се измерват по всевъзможни начини и с различни мерни единици – например, трудно съпоставяме ефектите от използването на води или тези върху климата, с ефектите от създадените бизнес възможности за някой от доставчиците. Мога да дам още един пример – Докладите за устойчиво развитие, които стават все популярни и сред бизнеса в България, показват какви са значимите теми, по които една организация въздейства върху икономиката, околната среда и обществото, както и как управлява въздействията си. Подходът sustainability accounting надгражда прозрачността и диалогът със заинтересованите страни като обективно оценява тези въздействия и им дава финансово измерение, имаме емпирично подкрепена оценка – както за преките въздействия на компанията, така и за тези във веригата на доставките.
- Как превръщате въздействията върху природния и социалния капитал в „пари“?
- Въздействията върху природния и социалния капитал могат да бъдат изразени в парично измерение (остойностени) като разгледаме как тези въздействия влияят върху човешкото благоденствие и качество на живот. В основата на методиката, използвана в анализа ни, стои понятието „верига на въздействието“. Базира се на идеята, че всяко действие оказва някакво въздействие – върху икономиката, околната и социалната среда, и това въздействие би могло да се представи в парично измерение. Примери за подобен тип въздействия са създадената икономическа стойност, разходите, свързани с влияние върху човешкото здраве или разходите за възстановяване на екосистеми, както и социални негативи като неплатени осигуровки. Разглеждането на всеобхватните въздействия в парично измерение дава възможност те да бъдат сравнявани помежду си и да служат като допълнение на стандартните икономически оценки, които често не успяват да ги вземат предвид. За да бъде изготвена оценката за нетното въздействие на Kaufland в България, са използвани международно признати бази данни и източници на информация, утвърдени стандарти и насоки, сред които Международната система от интегрирани икономически сметки за околната среда (рамка за събиране и отчитане на статистически данни, разработена като част от Системата на националните сметки на ООН), Natural Capital Protocol и Social Capital Protocol, разработени от Коалицията за Капиталите през последните няколко години в партньорство между бизнеса, академичните среди и неправителствени организации в глобален план.
- Кои точно въздействия са оценени?
- Анализът, който подготвихме за дейността на Kaufland в България, е за цялостното въздействие на компанията върху икономиката и обществото. Това означава, че включва икономическите, екологични и социални въздействия, резултат както от собствената дейност, така и от дейността във веригата на доставки – дейността на доставчиците на компанията, както и на доставчиците на доставчиците. Икономическите въздействия включват приходи, платени данъци и такси. Социалните - работни заплати, осигуровки и уязвими работни места. В обхвата на екологичните въздействия са промените в климата, качество на въздуха, използване на води и на земи. Новото в този тип оценки е, че те включват както позитивните, така и негативните въздействия от дейността. Крайният резултат е нетното въздействие, т.е. след като от стойността на всички позитивни въздействия извадим негативните. В конкретния случай резултатът е впечатляващ – над 1 милиард лева е стойността на приносът на Kaufland към българската икономика и общество.
Ключови думи
|
|
Коментари
Няма въведени кометари.