Животът в Япония е труден за гигантите в споделената икономика

Животът в Япония е труден за гигантите в споделената икономика

Хиляди отменени резервации в Airbnb, дейността на Uber е сведена само до доставка на храна - в Япония животът е труден за гигантите в споделената икономика, притисната между строгите регулации и повсеместна подозрителност.

Япония може да е третата по големина икономика в света и да е високотехнологичен център, но изненадващо не приема бързо споделената икономика, която наруши спокойствието на пазарите по света.

Според данни от 2016 години, събрани от изследователския институт Yano, споделената икономика в Япония възлиза на 50 милиарда йени (384 милиарда евро).

Макар да отчита растеж от 26% на годишна основа, това е капка в морето спрямо пазарите в Европа, САЩ или Китай, където споделената икономика е на стойност десетки или стотици милиарди долара.

Отчасти тази ситуация се дължи на объркване сред обществеността за това какво е споделена икономика: само 2,7 % от населението са запознати с концепцията на споделената икономика, според проучване от 2017 година на компанията PwC.

Строгата местна регулация също е спънка за сектора, както установи на свой гръд неотдавна компанията за краткосрочно отдаване на жилища под наем Airbnb.

На 15 юни влезе в сила нов закон, чиято цел е регулация на сектора за краткосрочно отдаване под наем.

Макар законът да бе приветстван от Airbnb като начин да бъде разчистена сивата зона, в която компанията работеше, новите разпоредби се превърнаха в нож с две остриета, тъй като хиляди собственици на жилища бяха принудени да излязат от платформата, понеже не можаха да покрият на новите изисквания.

"Това смърди - меко казано," реагира бурно Airbnb, като обяви, че отменя хиляди резервации при собственици, които не са успели за получат регистрационен номер до 15 юни.

Освен това законът не позволява на собствениците да отдават под наем жилища за повече от 180 нощи годишно, а местните власти могат да наложат още ограничения.

В изключително привлекателния за туристите Киото например отдаването под наем в жилищни райони е позволено само от средата на януари до средата на март, което е ниският туристически сезон.

Интересите на едрия бизнес

Всъщност тези ограничения задушават сектора, казва Хироюки Киши, бивш служител в министерството на икономиката, който сега преподава в университета Кейо в Токио.

Интересът на едрия бизнес е толкова силен в Япония, каза той пред Франс прес, изразявайки съжаление, че тези мерки влизат в сила две години преди олимпийските игри, когато Япония се надява да посрещне 40 милиона туристи.

В случая с Airbnb законът се стреми да защити хотелиерите и традиционните японски кръчми ryokans, а лобито на таксиметровите компании създава трудности в Япония за дейността на Uber, която предлага транспортни услуги чрез мобилно приложение.

За да насърчим споделената икономика, трябва да разхлабим регулациите, да позволим на нови играчи да влязат на пазара, каза Киши.

Той е на мнение, че въпреки реформите в икономиката на премиера Шиндзо Абе, известни като Абеномика, правителството няма намерение да отвори сектора, "тъй като се страхува от отрицателната реакция в сектори, които досега се радват на монопол."

Споделената икономика се сблъсква с противодействие и на други места, като Uber е обвиняван, че заобикаля разпоредбите и превръща устойчивите работни места в отживелица, а Airbnb е критикуван, че вдига цените и преобразява жилищните райони в много популярни туристически дестинации.

Такаши Сабето от асоциация, чиято цел е да насърчи споделената икономика, каза, че в Япония "общественото мнение до голяма степен е против услуги като Airbnb и Uber.

Опитахме се да променим този манталитет, но е трудно. Отнема време, допълни Сабето.

Една от причините е, че японците много държат на личното си пространство.

Културата на споделяне не е интегрирана в обществото и - в случая с Airbnb - те не желаят шум и рискове, свързани със сигурността, които носят тълпите туристи в задните им дворове, каза той.

Освен това, за разлика от много развити икономики, качеството на предоставяните услуги е много високо в Япония. Спирането на такси в голям град рядко отнема повече от няколко секунди, което намалява търсенето на услуги като Uber.

Традицията

Въпреки безрадостната картина има известен напредък, отбелязва Сабето, тъй като по-младото поколение показва "по-голям интерес" към споделената икономика.

Системите за споделяне на автомобили и велосипеди набират скорост, а услугата за доставка на храна UberEATS е хит в Токио, откакто се появи през 2016 година.

Местните стартъпи обаче имат затруднения да намерят финансиране, казва Сабето, в страната, която по-скоро се гордее с традиционното си производство, известно като monozukuri, а не толкова с иновациите.

Някои компании напускат градовете и се местят в провинцията, където постоянната тенденция на обезлюдяване прави услугите на споделената икономика по-привлекателни.

Uber миналия месец съобщи, че ще пусне пилотна програма това лято за свързване на туристи и местни жители със свободни шофьори на западния остров Аваджи.

Сабето обаче казва, че е нужна промяна в културата, за да може споделената икономика наистина на пусне корени в Япония.

Бих искал чужденците, които познават споделената икономика, да бъдат по-добре чути, за да се промени ситуацията, каза той.

Ан Беад, Франс прес

(БТА)

Ключови думи

Коментари

НАЙ-НОВО

|

НАЙ-ЧЕТЕНИ

|

НАЙ-КОМЕНТИРАНИ