България ще атакува пакета "Мобилност" пред Съда на Европа
България и още няколко страни-членки на ЕС, ще подадат съдебен иск пред Съда на Европа, ако Европарламентът приеме пакета “Мобилност” в този вид, в който бе гласуван в ранните сутрешни часове в четвъртък, заяви транспортният министър Росен Желязков.
Както ви информирахме по-рано, днес осъмнахме с новината, че триалогът между Еврокомисията, Европарламента и Съвета на ЕС, който продължи около два месеца е приключил тази нощ с предварително споразумение за пакета. Повечето от основните договорености в него са в ущърб на транспортния бранш от Източна Европа, включително България. Шофьорите ще бъдат задължени да се връщат в страната, в която е регистрирано превозното средство, поне веднъж на всеки четири седмици, независимо къде се намират. Било е прието компромисно предложението на България водачите поне да бъдат питани къде искат да почиват.
По-жеко за българските превозвачи обаче е решението за връщането на камионите в страната, в която са регистрирани, поне веднъж на осем седмици.
“Ако един белгийски превозвач работи в Холандия и трябва да прибира камионите си веднъж на всеки осем седмици в страната си, това не е чак толкова тежко, колкото за нас”, каза Желязков.
Неизгоден за България е т.нар. хибриден модел за командироване, при който командироването на транспортните работници се изключва от общата директива за командироването.
В бъдещия иск страната ни няма да претендира единствено срещу гласуваната забрана за използване на 45-часовата седмична почивка на водачите в кабината на камиона. Решението от триалога гласи, че водачите имат право само на една 45-часова почивка в кабината през делничните дни.
Втората почивка обаче трябва да изкарат в хотел, който да се плаща от работодателя. “Това не е непропорционална и дискриминационна мярка като останалите и няма как да претендираме срещу нея”, обясни Желязков.
Според постигнатото между европейските институции съгласие също така камионите и микробусите трябва да бъдат оборудвани с т.нар. умни тахографи, които са в състояние да отчитат международните операции. При камионите, които работят в чужбина, тези устройства трябва да бъдат монтирани до 2025-а, а при микробусите - до 2026-а година. Това също няма да бъде включено в бъдещото съдебно оспорване.
Решението камионите да се връщат в държавата по регистрация веднъж на всеки осем седмици е взето след бурни дебати, като първоначалното предложение, внесено от френския президент Еманюел Макрон, беше за четири седмици. “Дори така обаче мярката противоречи на европейските изисквания за декарбонизация. Не можем да кажем, че при осем седмици замърсяването на въздуха е два пъти по-малко, отколкото ако камионите правят тези ненужни курсове веднъж на осем седмици”, обясни Желязков.
По процедура след постигнатото тази нощ предварително споразумение предстои на 18 декември пакетът “Мобилност” да се гласува в Съвета на ЕС. Третата стъпка - гласуване в Европарламента, ще се случи само ако в Съвета на ЕС бъде постигнато квалифицирано мнозинство от поне 16 държави. “Лично за мен е много интересно каква ще е в Европарламента позицията на зелените”, каза транспортният министър.
Ако все пак гласуваният вариант на законодателния пакет “Мобилност” мине в сегашния си вид и през Европарламента, ще има 18 месеца преходен период, през които правилата да влязат в сила.
През тези 18 месеца ще бъде подаден съдебният иск пред Съда на ЕС. Очаква се към него да се присъединят и други държави, например Полша, Унгария, Латвия, Литва и др., които също са потърпевши от наложените ограничения.
ОЩЕ ОТ КАТЕГОРИЯТА
|
|
Подводницата на бъдещето: Невидима за радарите и готова за тайна война под вълните
Технологии |Започва дарителската кампания на програмата „Избери, за да помогнеш“ на ОББ
Общество | Advertorial |Киберсигурността не е разход, а стратегическа инвестиция
Технологии |Акциите на SoftBank се понижиха след продажбата на дял в Nvidia
Бизнес |Енергийният министър: България има бензин за половин година и дизел за четири месеца
Енергетика |Дина Темелкова е Мениджър на годината 2025
Мениджър на годината 2025 |Специалистът Моуриньо остави 747 000 евро сметка за хотел при напускането на „Фенербахче“
Спорт |Международен екип от учени откри на границата между Албания и Гърция най-голямата паяжина в света
Наука и Здраве |Германия ще предостави допълнителни 40 млн. евро зимна помощ на Украйна
Свят |Има ли връзка между успеха и щастието?
Техники за успех |Прокурор поиска над 2000 години затвор за кмета на Истанбул
Политика |Дъждовете спират, идват няколко слънчеви дни
Общество |На днешната дата, 12 ноември. Рождениците днес
На днешната дата |ADVERTORIAL
Започва дарителската кампания на програмата „Избери, за да помогнеш“ на ОББ
Университетът на професионалния живот: Как Нестле изгражда култура, в която растежът е ежедневие
Коментари
Няма въведени кометари.