КЗК иска всички собственици на медии у нас в общ регистър
Комисията за защита на конкуренцията излезе с препоръка да се създаде специален регистър, в който да влязат крайните собственици на всички видове медии и разпространители на медийно съдържание. Препоръката е всъщност едно от заключенията в направен от антимонополния орган секторен анализ на конкурентната среда на медийния пазар у нас.
От обобщаващия доклад на комисията става ясно, че анализът установява тенденция за осъществяване на дейност от медийните участници едновременно на няколко медийни пазари. Предложението за създаване на регистър на медийните собственици и разпространители на медийно съдържание е обвързано и "с цел наблюдаване на съществуващите вертикални ефекти и ниво на медийна концентрация."
В анализа е направен преглед на относимата нормативна уредба и саморегулацията в сектора, проследени са характеристиките и структурата на отделните медийни пазари, участниците на тях, анализирана е дейността на всички видове медии и разпространители на медийно съдържание, установена е степента на пазарна концентрация и интеграция, очертани са пазарните тенденции и динамика.
В резултат на проучването са направени изводи за състоянието на медийния сектор и актуалните проблеми, засягащи конкуренцията. Открояват се следните изводи и препоръки:
Наблюдават се недобросъвестни практики при отчитането на абонатите на платформените оператори, които имат за резултат влошаване на пазарните условия и изкривяване конкуренцията на пазара на разпространение на телевизионни програми, както и на пазара на телевизионно съдържание. В тези условия, възстановяването на пазарната среда би следвало да се търси в провеждането на политики за изчистване на „сивия сектор“, за да могат да настъпят пазарните ефекти.
На следващо място, като друг проблем в анализа се откроява насочването на основната част от рекламните бюджети към големите медийни групи, което поставя на изпитание оцеляването на по-малките участници, поради което Комисията счита, че всички допълнителни финансирания (извън установения начин на финансиране и/или бизнес модел) на участници на съответните пазари с публични средства, в т.ч. целеви средства по програми, следва да се извършват при ясни правила, прозрачни, недискриминационни условия и осъществяване на ефективен контрол във връзка с горното.
Относно посочения от част от пазарните участници проблем, касаещ липсата на надеждна информация за тиражите на печатните издания, КЗК счита за уместно да препоръча да се обсъдят от компетентните органи и съответните заинтересовани страни, направените в тази връзка предложения на браншовите организации и заинтересованите страни, с цел предприемане на политики за тяхното решаване.
За резултатите от своето секторно проучване, КЗК своевременно е информирала Народното събрание, Министерски съвет, министъра на икономиката, министъра на финансите и министъра на културата, за предприемане, съобразно тяхната компетентност, на подходящи мерки във връзка с функционирането на медийните пазари.
ОЩЕ ОТ КАТЕГОРИЯТА
|
|
Коментари
Няма въведени кометари.