Много шофьори избират дългия път през нощта. Какви са предимствата и недостатъците
Дългите пътувания са отличителен белег на лятото и те са в разгара си.
Мнозина предпочитат да тръгнат през нощта, тъй като трафикът е по-облекчен. Въпреки това, има доста опасности, припомни в материал БНТ.
Натоварен трафик, забързани автомобили и в голяма част от времето непоносимо високи температури. Така изглеждат магистралите и главните пътища в страната през летните месеци. Спасението някои виждат в едно-пътуване през нощта.
"Както обикновено лятото е най-тежкият откъм пътен травматизъм период от годината. Най-много ПТП-та стават, най-много тежки ПТП-та стават, при които има изключително много ранени и загинали. През месеците юли и август загиват най-много хора в България и най-много са тежко пострадалите. Основните проблеми с пътуването извън града през нощта, са два: Единият е това, което важи и за дневното каране - умората. Тя важи още повече през нощните часове, тъй като тогава движението е по-слабо, а това малко или много е дразнител, който ни държи будни, освен това фактът, че е тъмно още по-лесно ни успива, особено на пътища, които са както магистралата дълги и монотонни. Това е единият риск, другият е свързан основно с това, че през нощта логично виждаме по-малко", коментира Илия Тодоров от Асоциацията на пострадалите при катастрофи.
Потвърждават го и лекарите. Адаптацията на окото от светло към тъмно и обратно, е процес, който зависи от начина, по който функционират фоторецепторите на ретината. Скоростта, с която това се случва зависи пряко от възрастта на човек.
Д-р Лукан Мишев, офталмолог, казва, че колкото е по-младо едно око, толкова по-бързо се наглася от светло към тъмно и от тъмно към светло. С възрастта адаптационните способности намаляват, както и с различните житейски навици, тоест хора, които смятат, че живеят здравословно и се хранят с еднотипна храна може да изпаднат в състояние, в което да имат недостатъци на витамин А и съответно адаптационните способности на фоторецепторите да страдат. Това е малко уловка на съзнанието. Трафикът е по-малък, но ние сме същества, които нощно време обикновено спим, така че нагласата на организма ни е обикновено да бъдем с по-ниска концентрация, по-забавени реакции и съответно възможността ни за реакция при ситуация на пътя е много по-малка. Информативната стойност на светлинния поток е многократно намалена и нашата разделителна способност, контраст и грубо казано способността ни да различаваме предмети, е много по-ниска отколкото през деня.
Използването на допълнителни средства за подобряване на зрението ни през нощта не е препоръчително, съветва очният специалист.
Всеки филтър пред окото отнема от светлината. Тръгва убеждението, че с жълти очила виждаме по-добре. Жълтите очила могат да се използват само и единствено в мъгла. Тогава е възможно да имаме възприятие на правилна форма през мъглата, ако филтрираме синия цвят. Тогава може, но през нощта жълти очила за мен са безсмислени.
"Особено в този сезон, изключително важни са почивките", припомня Илия Тодоров. Доказано е, че летните жеги влияят на нашата концентрация и респективно на способностите ни зад волана. Без значение дали тръгваме през деня или през нощта да правим чести спирания, да кара най-отпочиналият в автомобила, както и този, който съответно има най-много опит и разбира се, да не се бърза за никъде, което казваме всяка година, тъй като едно увеличение на скоростта с 10 или 20км/ч би ни спестило на разстояние от София до морето не повече от 6-7 минути.
Омаловажаването на тези обстоятелства и надценяването на собствените ни възможности водят до инциденти на пътя, категорични са експертите.
Цифрите са категорични. Въпреки по-облекчения трафик през нощта за изминалата 2018 г. от общо 6690 тежки инцидента, 1795 са се случили в тъмната част на денонощието.
ОЩЕ ОТ КАТЕГОРИЯТА
|
|
Коментари
Няма въведени кометари.