Валидните хартиени винетки няма да се подменят с идването на електронните

Валидните хартиени винетки няма да се подменят с идването на електронните

Купените хартиени винетки за леки автомобили, които са валидни и след 1 януари 2019 г., няма да има нужда да се подменят и шофьорите ще могат да пътуват с тях. Електронната система няма да ги отчита като нарушители. Това обясни министърът на регионалното развитие и благоустройството Николай Нанков в интервю за сутрешния блок на БТВ.

Електронните винетки ще се продават от 1 януари 2019 г., а приходите от тол таксите ще започнат да бъдат генерирани от средата на 2019 г. 

Тол системата е най-важният ни приоритет, заяви той.

Министърът обясни, че се създават възможности за купуване на електронните винетки от бензиностанциите, през телефон и през интернет. Ще има уикенд винетка за леки автомобили. Цената и времетраенето ще обсъдим септември-октомври, допълни той.

Регионалният министър отбеляза, че има недостиг на ресурс в Агенция „Пътна инфраструктура“ и затова тол системата е важна. С внедряването й ще има по-добър контрол, по-добра поддръжка на пътища и повече пари за ново строителство.

Над 350 км са построените магистрални участъци за последните 8 години. С приходите след въвеждането на тол системата още 400 км ще могат да се построят за пет години, обяви той.

В отговор на въпрос министърът обясни, че не може приходите от тол системата да отиват за общински пътища, тъй като европейска директива регламентира в какво да се инвестират. Започнали сме обмислянето на компенсаторен механизъм от държавата за общински пътища. Получаваните в момента около 350 млн. лв. приходи от винетки годишно се инвестират в поддръжка на републиканката пътна мрежа. Държавата отделя ресурс 70-80 млн. годишно за общински пътища, който може да се увеличи, каза той.

Магистралата „Русе – Велико Търново“ може да бъде завършена до 2022 – 2023 г. Срокът зависи от това колко бързо ще се избере строител, информира Николай Нанков. Той напомни, че има жалби, свързани с екологичното законодателство. Заседанието на Върховния административен съд е насрочено за 21 септември. Такива жалби често са свързани с бламиране на процеса, отбеляза министърът. Проблемът не е самото строителство. Често сме критикувани, че строим скъпо и некачествено. Това не е вярно – строим най-евтините магистрали, но не за сметка на качеството, като увеличаваме и гаранцията, каза още той.

Нанков съобщи, че през месец август предстои да бъде направена първа копка на участъка между пътните възли „Белокопитово“ и „Буховци“ на АМ „Хемус“.

Вчера Министерският съвет взе решение за отчуждаване на имоти по трасето, отбеляза той. Близо десетте км от Ябланица до Тетевен се изпълняват с много добри темпове. Следващите два месеца предстои да стартират обществени поръчки за още 137 км по протежението София – Велико Търново, каза министърът. Имаме готовност да стартираме процедура за строителство на участъка до разклона с пътя за Плевен и Ловеч до края на месеца. По-тежка ще е процедурата за инженеринг - проектиране и строителство, на участъка до Велико Търново, посочи той и допълни, че необходимите проучвания и геология за тези 85 км могат да забавят строителството на отсечката с не повече от 6 месеца. До 3 години и половина ще можем да стигаме по „Хемус“ до Велико Търново, а цялата магистрала ще е готова до 2024 ч., каза Николай Нанков. Довършваме автомагистрала „Струма“, завършихме предсрочно с 6 месеца пътя Ахелой – Равда, но фокус в този мандат е Северна България, подчерта той.

Тунел под „Шипка“ ще има, заяви министърът. До края на годината ще завърши околовръстният път на Габрово, който е над 20 км и първи етап от проекта за тунела. Участъкът е изцяло ново строителство, с най-високите мостови съоръжения, изграждани през последните 30 години в страната.  От началото на следващата година ще стартираме с процедурите за тунел под „Шипка“ с дължина 3,2 км, като за него има и интерес от чужди инвеститори, съобщи Николай Нанков. Над 4000 тежкотоварни автомобила на денонощие е трафикът по направлението. При невъзможност за частно финансиране, публично-частно партньорство, ще осигурим държавно финансиране и за тунела, посочи министърът. Трафикът през Петрохан, за който започнахме с предпроектно проучване и геология, за да може да стартират необходимите процедури, е идентичен, каза още той.

От страна на Казанлък пътят към тунела под „Шипка“ и свързването му с АМ „Тракия“ от южна страна са част от големия проект, защото иначе той би се обезсмислил. Трябва да мислим и за свързването на АМ „Русе – Велико Търново“ с тунела, посочи регионалният министър.

По отношение на древното селище Скаптопара Николай Нанков коментира, че комисията от експерти приключва работата си. Не сме археолози, а строители. Няма да сблъскаме археологията с инфраструктурата, категоричен бе той. Добре е, че пътят беше проектиран от там. Бяха осигурени 2,5 млн. лв. европейски средства, за да извадим на показ Скаптопара. Ценим археологическото наследство и го възстановяваме. Нека археолозите да дадат мерки, ще се съобразим и ще ги изпълним,  дори ако трябва да се измести трасето или да се направи консервиране, заяви министърът. Ще осигурим средства и за нови разкопки в центъра на града, каза той.

Коментари

НАЙ-НОВО

|

НАЙ-ЧЕТЕНИ

|

НАЙ-КОМЕНТИРАНИ