Български ученици създадоха проект за независим енергиен кооператив

Български ученици създадоха проект за независим енергиен кооператив

Отбор от петима ученици онагледи как би работил енергиен кооператив от 50 домакинства, които сами произвеждат енергия от слънцето, използват я и продават излишъка.

Младите иноватори работиха в продължение на два часа по казус, свързан с развитието на енергийната система в полза на общностите, заедно с още близо 40 деца от Професионалната гимназия в Бобов дол, бивш минен техникум и Софийската професионална гимназия по електроника „Джон Атанасов“.

Емилия от 12 клас, Алекс от 8 клас от Бобов дол и Мони, Йордан, и Васил от 10 клас от София се обединиха около идеята да подобрят качеството на живота, като намалят замърсяването на околната среда, направят домакинствата по-малко зависими от големите месечни сметки и им дадат възможност да печелят от произведената от тях енергия.

„Въглищата имат голям дял в енергийния микс на страната, но те в един момент ще се изчерпат и после трябва да търсим друг източник на енергия. Добре е това да се случи още сега, а не да чакаме последния момент,“ обясни Мони Донев. Неговият съученик Йордан Андреев допълни, че освен това „въглищата замърсяват природата и е необходимо да се правят повече соларни системи, които да осигуряват и електричество, и топла вода. След като се изплати първоначалната инвестиция, те стават почти безплатни!“

Победителите бяха на мнение, че ако хората сами произвеждат необходимата си енергия, те ще са по-малко зависими, а системата – по-стабилна.

Мария Христова, която е главен учител в Професионалната гимназия и част от журито обясни, че „проектът за селище в района на Добруджа, до което ще се изгради соларен парк спечели заради предложената ниска цена за изплащане на инвестицията на месец (160 лв) и краткия срок, в който това би се случило (8 години), както и заради добрите умения за представяне пред публика.“

Събитието изправи общо 8 отбора пред казуса, като предложените от учениците решения включваха комбинирани системи за производство на електроенергия и подгряване на вода. Ключово беше, че повечето идеи предвиждаха домакинствата не само да произвеждат, но и да продават енергия. Спечелените средства учениците бяха планирали за покриване на първоначалната инвестиция, инвестиране в развиване на системите с още панели и акумулатори за съхранение на енергия например или просто печалба.

Ментори бяха Антония Шаламанова от „Зелена София“, специализирана в комуникацията и устойчивото развитие; Апостол Дянков от Джуниър Ачийвмънт България, също фокусиран в устойчивото развитие и зеления бизнес; Радослав Колев - програмист от ТОМ България с интерес в сферата на ВЕИ системите и Николай Беров, който има дългогодишен опит в проектирането и изграждането на фотоволтаични системи. Те подкрепиха участниците, като им помогнаха да подредят своите идеи и да извадят най-доброто възможно решение за ограниченото време на събитието. Жури бяха учители от двете гимназии и представители на двете организации.

„Потенциалът на България да развива енергетика, не само соларна, но и друга, различна от въглищната, е в тези деца. Защото тези, които управляват енергетиката в момента са свикнали от 50 години да работят едно и също. И въпреки че има нови идеи, те не ги подкрепят. Така че само там! Преподавателите също са настроени на тази вълна – на тези млади хора да им хареса професията, да я изучат и да останат в България,“ коментира Беров и пожела на участниците да бъдат още по-уверени в бъдеще.

Всички участници получиха сертификати, а първите три отбора – и соларни панели, с които могат да зареждат мобилни телефони или други малки уреди, както и да се учат на принципите им на работа. Любослав Аначков от СПГЕ „Джон Атанасов“, чийто отбор се класира на второ място, получи специална награда – допълнителни лични напътствия от Радослав Колев, защото представи собственоръчно подобрения си велосипед с добавен електрически двигател.

Иновационният лагер е организиран от „Грийнпийс“ – България и Джуниър Ачийвмънт България, по модела на Джуниър Ачийвмънт Европа, с подкрепата на двете участващи гимназии. Целта е да се насърчи мисленето в перспектива на младежите и да се подкрепят развитието на въглищните региони и справедливият енергиен преход към възобновяема енергия в страната.

Ключови думи

Коментари

НАЙ-НОВО

|

НАЙ-ЧЕТЕНИ

|

НАЙ-КОМЕНТИРАНИ