ЕК представи пакета за климата. Засегната ли е пряко България?

ЕК представи пакета за климата. Засегната ли е пряко България?

Европейската комисия представи в сряда мащабен и амбициозен пакет от десетина нови и преработени законодателни инициативи, затягащи климатичните правила в Общността, пише БТА.

ЕС вече се ангажира до 2030 година да намали вредните си емисии с 55% спрямо нивата от 1990 година. Сега изпълнителната му власт изложи своята визия как това да бъде постигнато в детайли, които дори могат да създадат прецедент за други водещи икономики, планиращи подобни ходове.

Комисията предлага Швеция, Финландия, Германия, Дания и Люксембург да бъдат задължени да намалят съответните емисии с 50% до 2030 година спрямо 2005 година. Настоящите им цели варират от 38% до 40%.

И на по-бедните страни от Централна и Източна Европа ще се наложи да дадат своя принос. Според новото предложение България, чиято сегашна цел е просто да не увеличава емисиите си до 2030 година, ще трябва да постигне намаление от 10%, а целта на Румъния от 2% ще стане 12,7%.

Андреас Граф, експерт по енергийната политика на ЕС в мозъчния тръст Agora Energiewende, коментира, че целите трябва да бъдат приемливи за по-бедните държави и че от по-богатите, като Германия и Франция, е поискано повече, отколкото вероятно са очаквали.

Ето как могат да бъдат обобщени ключовите елементи сред стотиците страници от законодателни предложения в пакета, наречен "Готови за 55".

Въглеродни "резервоари"

ЕК предлага за страните членки да бъдат определени цели за използване на въглеродни "резервоари" като например гори и тревни площи, които да поглъщат кумулативно 310 милиона тона въглероден диоксид годишно от атмосферата до 2030 година.

Таблица в документа откроява Швеция, Испания, Полша, Италия, Франция, Германия и Румъния като държавите с най-високи квоти - между 47 милиона и 26 милиона тона. От Финландия, България, Словакия, Хърватия, Унгария и Австрия се изисква да гарантират, че естествените въглеродни "резервоари" на тяхна територия поемат над 5 милиона тона годишно.

Затягане на системата за търговия с емисии

При сегашната система за търговия с емисии (ETS) големите замърсители - електроцентралите и промишлените предприятия - трябва да купуват разрешителни за емисиите, които произвеждат. Безплатните опции обаче забавят ограничаването на емисиите в някои сектори.

Основните предвидени промени са да се свали таванът на емисиите по ETS и да се ускорят годишните съкращения, а в крайна сметка и поетапно да бъдат премахнати квотите за безплатно замърсяване за авиацията.

Предлага се в системата да бъде включено и корабоплаването, а за автомобилния транспорт и сградите да бъде създадена паралелна схема.

Данък "въглерод" по границите на ЕС

Ключов елемент от "Готови за 55" е може би също толкова сложно нареченият механизъм за регулиране на въглеродните граници (CBAM), по-известен като "въглероден граничен данък" (първи по рода си в света). По същество това е налог върху продуктите с голям въглероден отпечатък, внасяни в ЕС. Комисията е взела на прицел торове, алуминий, бетон, електроенергия, стомана и желязо.

Идеята е да се избегне насочването на промишлеността към страни с по-ниски стандарти и да се предотврати заливането на единния пазар с по-евтини, но по-малко екологични стоки от държави извън ЕС. Този процес често бива наричан изтичане на въглерод. Търговските партньори може да доловят протекционизъм, а бизнесът се опасява от по-високи разходи и предупреждава, че те могат да бъдат прехвърлени на потребителите.

Началото на края на ДВГ?

Като основен замърсител в блока, от автомобилната индустрия се очакват още повече усилия. Европейската комисия предлага от 2035 година вече да не се продават традиционни автомобили и микробуси с двигатели с вътрешно горене (ДВГ). Така на практика се премахват дизеловите и бензиновите модели. Вместо това автомобилопроизводителите ще трябва да се насочат към превозни средства без емисии - главно електрически и водородни.

Според източници е предвидена клауза за преглед, за да се проверява дали пазарът напредва към тази цел и теоретично срокът може да бъде отложен.

Във всеки случай няколко големи компании вече са поели ангажимент да спрат или свият производството на традиционни автомобили с ДВГ. Промяната обаче би ускорила преструктурирането на пазара. В момента колите в ЕС преобладаващо се задвижват с изкопаеми горива. Много от тях, разбира се, ще останат на пътя още години наред.

Нова (електрическа) ера?

Въпреки засилването на търсенето, разпокъсаността на зареждането, а и достъпът до алтернативни зарядни пунктове си остават основна пречка за по-широкото навлизане на автомобили с по-ниски емисии в Европа.

Според предложението на ЕК ще трябва да се осигурят места за зареждане на равни разстояния по основните магистрали - на всеки 60 км за ток и на всеки 150 км за водород.

Повече възобновяема енергия

За да направи енергийното потребление на блока по-устойчиво и благоприятно за климата, Комисията иска повече възобновяеми източници в енергийния микс. Новата цел би била 40% от общите производствени нужди спрямо 32% в момента. От държавните и общинските власти пък ще се очаква да обновяват годишно 3% от използваните сгради.

Енергийни данъци

В бъдеще горивата, използвани в авиацията и корабоплаването в границите на ЕС, също ще подлежат на облагане с енергиен данък. Ставките ще се изчисляват според енергийната стойност на горивото и екологичните показатели, а не по обем, както е присегашната система. Еврокомисарят по транспорта Адина Валян обаче прогнозира вчера, че само заради изискването за синтетични, възобновяеми и "чисти" добавки към горивото, до 2050 година самолетните билети в ЕС ще поскъпнат с 8%, а керосинът - с 32%.

Кога ще влязат в сила новите правила?

Зависи. Двайсет и седемте страни членки и Европейският парламент тепърва трябва да оценяват и одобряват промените - процес, който може да отнеме месеци или дори години.

Коментари

НАЙ-НОВО

|

НАЙ-ЧЕТЕНИ

|

НАЙ-КОМЕНТИРАНИ

Заради западните санкции: Рекордни обеми петрол се съхраняват на танкери
Уникална колекция от 46 жълти Ferrari-та отива за продажба на търг
Шефът на Microsoft за изкуствения интелект: Само биологичните същества могат да бъдат съзнателни
Учени откриха бактерии, които ядат пластмаса в океана
EК временно спира изплащането на 215 млн. евро от Плана за възстановяване и устойчивост на България
Три начина да подобрите качеството на вашите идеи
Разузнаването на Южна Корея успя да измери пулса на лидера на Севера Ким Чен Ун
Бюджетните драми на Княжество България: Как се харчат държавните пари след Освобождението?