Еврокомисията представи проектобюджет на ЕС след Брекзит

Еврокомисията представи проектобюджет на ЕС след Брекзит

Европейската комисия представи днес предложение за следващия многогодишен бюджет на ЕС до 2027 година. Предложението е обвързано с очакванията Европа да играе по-голяма роля за осигуряването на сигурност и стабилност в света, на фона на оттеглянето на Великобритания. Днешното предложение предвижда намаляване на разходите и осигуряването на нови ресурси за бюджета. Финансирането на новите и основните приоритети на ЕС ще бъде запазено или увеличено, което означава, че средствата за други области ще бъдат намалени.

Предложението привежда бюджета на ЕС в съответствие с политическите приоритети, като се насочва към областите, където Общността е в най-добра позиция да постига резултати.

1. Целенасочен бюджет: осигуряване на ресурси, които са достатъчни за изпълнение на целите

ЕС е набелязал политическите си задачи и се нуждае от ресурсите, с които да ги изпълни.

Комисията предлага дългосрочен бюджет на стойност 1,135 милиарда евро поети задължения (по цени от 2018 г.) за периода от 2021 г. до 2027 г., което се равнява на 1,11 процента от брутния национален доход (БНД) на ЕС-27. Това равнище на поетите задължения се равнява на 1,105 милиарда евро (или 1,08 процента от БНД) плащания (по цени от 2018 г.). Тази сума съдържа също включването в бюджета на ЕС на Европейския фонд за развитие - основното средство на ЕС за финансиране на сътрудничеството за развитие с държавите от Африка, Карибите и Тихоокеанския басейн, който до този момент представлява междуправителствено споразумение. Предвид инфлацията, този бюджет е сравним по размер с настоящия бюджет за периода 2014-2020 г. (включително с Европейския фонд за развитие).

За да бъдат финансирани нови и неотложни приоритети, настоящите равнища на финансиране ще трябва да бъдат увеличени. Инвестирането сега в области като научните изследвания и иновациите, младите хора, цифровата икономика, управлението на границите, сигурността и отбраната, ще допринесе за постигането на напредък, устойчивост и сигурност. Например бюджетът за програма "Еразъм+" и за Европейския корпус за съпричастност ще бъде удвоен.

Комисията разгледа критично въпроса в кои области могат да се направят икономии и да се подобри ефективността. Комисията предлага финансирането на общата селскостопанска политика и на политиката на сближаване да се намали умерено - и за двете политики с около пет процента - за да отразява новата действителност след напускането на Великобритания. Тези политики ще бъдат осъвременени, за да постигат същите резултати с по-малко ресурси и дори да подпомагат новите приоритети. Например политиката на сближаване ще играе все по-важна роля за подкрепата на структурните реформи и - в дългосрочен план - интеграцията на мигрантите.

Резултатът от тези промени ще намери израз в преразпределяне на бюджета, както и в насочване към областите, в които бюджетът на ЕС може да донесе най-големи ползи.

2. Съвременен, опростен и гъвкав бюджет

Бюджетът на ЕС е скромен в сравнение с размера на европейската икономика и на националните бюджети. Той може да допринесе значително за подобряване на живота на гражданите и дружествата - ако бъде вложен в области, където ЕС може да окаже по-голямо въздействие, отколкото обществените разходи на национално равнище и в които бюджетът може да осигури истинска европейска добавена стойност. Примери за това са новите изследователски проекти, които обединяват най-добрите изследователи от цяла Европа, големите инфраструктури и проектите за цифров преход, както и осигуряването на необходимите средства, с които ЕС да защитава своите граждани. Това е необходимо в съвременния бързо променящ се свят, в който Европа е изправена пред демографски предизвикателства, нестабилност в съседните държави и много други неотложни въпроси, надхвърлящи националните граници.

Комисията предлага нов, опростен и гъвкав бюджет:

ЕС от 27 държави се нуждае от нов бюджет, който показва, че Европа се е поучила от миналото. Това означава допълнително намаляване на административната тежест за получателите на европейски фондове и управляващите тези фондове чрез промяна на правилата, така че да бъдат по-съгласувани - въз основа на единен правилник. Това означава също, че ще бъдат набелязани по-ясни цели и че вниманието ще бъде насочено повече към изпълнението. Това ще улесни контрола и отчитането на резултатите, както и внасянето на промени, когато са необходими.

Опростеност: Структурата на бюджета ще бъде по-ясна и по-тясно обвързана с приоритетите на ЕС. Засега средствата са разпръснати по прекалено много програми и лостове. Комисията предлага броят на програмите да бъде намален с над една трета (от 58 сега, на 37), например чрез обединяване на разпокъсаните източници на финансиране в нови програми и чрез промяна на използването на финансите, включително чрез фонда InvestEU.

Гъвкавост: Последните предизвикателства, особено кризата с миграцията и с бежанците през 2015 г., показаха ясно, че в настоящия бюджет на ЕС е необходима повече гъвкавост, за да може да се реагира достатъчно бързо и ефективно. Затова предложението на ЕК включва по-голяма гъвкавост във и между програмите, увеличаване на средствата за средствата за управление на кризи, и създаването на нов резерв на ЕС, предназначен за справяне с непредвидени събития и за реагиране в извънредна обстановка в области като сигурността и миграцията.

3. Бюджетът на ЕС и принципите на правовата държава: добро финансово управление

Важна новост в предложения бюджет е засилената връзка между финансирането от ЕС и спазването на принципите на правовата държава. Зачитането на принципите на правовата държава е съществена предпоставка за добро финансово управление и за ефективно финансиране от ЕС. Затова ЕК предлага нов механизъм за защита на бюджета на ЕС от финансови заплахи, свързани с всеобщи слабости в прилагането на принципите на правовата държава в ЕС. Предложените нови лостове ще позволят на ЕС да спре, намали или ограничи достъпа до финансиране по начин, съразмерен на естеството, тежестта и обхвата на слабостите в прилагането на принципите на правовата държава. Такова решение ще се предлага от ЕК и ще се приема от Съвета на ЕС чрез гласуване с обратно квалифицирано мнозинство. При гласуване с обратно квалифицирано мнозинство предложението на ЕК е прието, освен ако Съветът на ЕС вземе решение с квалифицирано мнозинство да го отхвърли.

4. Бюджет на ЕС за устойчив икономически и паричен съюз

Стабилността на еврозоната е предпоставка за създаването на работни места, за растежа, за инвестициите и за социалната справедливост в ЕС. В новия многогодишен бюджет се предлагат два нови лоста:

- Програма в подкрепа на реформите с общ бюджет от 25 милиарда евро, която ще оказва финансова и техническа подкрепа на всички държави в ЕС за извършването на промени, особено в контекста на европейския семестър. Механизъм за сближаване ще предоставя специализирана подкрепа за държавите извън еврозоната, които се подготвят да се присъединят към общата валута.

- Европейска функция за стабилизиране на инвестициите, която ще подпомогне запазването на равнищата на инвестициите в случай на големи асиметрични сътресения. Тя ще започне да действа под формата на заеми от бюджета на ЕС на стойност до 30 милиарда евро, съчетани с финансова помощ за държавите, предназначена за покриване на разходите за лихви. Заемите ще осигурят допълнителна финансова подкрепа в момент, в който обществените финанси бъдат поставени под натиск, а приоритетните инвестиции трябва да се запазят.

5. Съвременни източници на финансиране за бюджета на ЕС

Комисията предлага тези приоритети да бъдат финансирани чрез съчетание от свежи пари (приблизително 80 на сто), преразпределения на средства и икономии (приблизително 20 на сто).

Въз основа на препоръките за бъдещото финансиране на ЕС, ЕК предлага съществуващото цялостно финансиране на системата на собствените ресурси да се осъвремени и опрости, а източниците на приходи за бюджета да се разнообразят.

Нови източници за финансиране на дългосрочния бюджет

Комисията предлага да се опрости настоящият собствен ресурс на основата на данъка върху добавената стойност (ДДС) и да се въведат нови собствени ресурси, обвързани с политическите приоритети.

Новите собствени ресурси включват:

- 20 на сто от приходите от схемата за търговия с емисии;

- изискуема ставка от 3 на сто, прилагана към новата обща консолидирана основа за облагане с корпоративен данък (която ще бъде въведена постепенно, след като бъде прието необходимото законодателство);

- национална вноска, която ще се начислява върху количеството нерециклирани отпадъци от пластмастови опаковки във всяка държава в ЕС (0,8 евро на килограм).

Тези нови собствени ресурси ще представляват около 12 на сто от общия бюджет на ЕС и могат да осигурят до 22 милиарда евро годишно за финансиране на новите приоритети.

Отстъпки

- Оттеглянето на Великобритания от ЕС дава възможност да се промени сложната система от отстъпки от вноските в бюджета. Комисията предлага да се премахнат всички отстъпки и да се намали от 20 на сто на 10 на сто сумата, която държавите в ЕС задържат при събирането на митнически приходи (те са един от собствените ресурси) за бюджета на ЕС. Тези две мерки ще направят бюджета на ЕС по-прост и по-справедлив.

- За да се избегнат резките и драстични увеличения на вноските на някои държави, ЕК предлага съществуващите отстъпки да се премахнат постепенно в продължение на пет години.

Какво предстои

Въз основа на днешните предложения ЕК ще представи в следващите седмици подробни предложения за бъдещите секторни финансови програми.

Решението за бъдещия дългосрочен бюджет на ЕС след това ще трябва да бъде прието от Съвета на ЕС с единодушие, с одобрението на Европейския парламент.

Ключови думи

Коментари

НАЙ-НОВО

|

НАЙ-ЧЕТЕНИ

|

НАЙ-КОМЕНТИРАНИ