Българите вече са по-мъдри потребители на финансови услуги

Българите вече са по-мъдри потребители на финансови услуги

Българите вече са по-мъдри потребители на финансови услуги

Нашите продукти от години задават някои от тенденциите на пазара, ще продължаваме да инвестираме в нашите клиенти, казва Цветан Кръстев, съосновател и изпълнителен директор на Access Finance

- Каква беше за Access Finance 2020 г.?

- Годината беше интересна и успешна за Access Finance. Продължаваме да увеличаваме своите активни клиенти, които вече надхвърлиха 130 хил., и в същото време да подобрим още повече обслужването към нашите клиенти. Партньорството ни с А1 също се развива успешно, като успяхме да създадем изцяло дигитален продукт, който дава възможност на потребителите да получат достъп до средства за минути. Тази година направихме и редица автоматизации в нашите процеси, които улесняват и ускоряват достъпа до услугите ни.

- Промениха ли се плановете за развитие на компанията?

- Въпреки динамичните и трудни времена, в които живеем, не сме променили по никакъв начин нашите планове за растеж. В България планираме пускането на два нови продукта, които ще направят достъпа до услугите ни още по-бърз и дигитализиран. По отношение на международните ни операции до дни започваме предлагането на нашите кредитни карти в Испания.

- Наложи ли се да вземате непопулярни бизнес решения?

- Не бих казал, че се е налагало вземането на непопулярни решения през 2020 г. По-скоро се наложи вземането на отговорни решения, а именно малко преди въвеждането на извънредното положение с мениджмънта на компанията решихме, че с цел запазване на здравето на служителите е редно да преминем към дистанционен режим на работа.

- Как се отрази на пазара на кредитни карти кризата с Covid-19? Увеличи ли се процентът на лошите кредити?

- Все още нямам официална статистика за целия пазар на кредитните карти, но ние останахме до нашите клиенти, така както и те до нас. Въпреки че не бяхме задължени от регулатора, ние предложихме облекчени условия за клиентите, които имаха затруднения в обслужването на кредитните си карти, възникнали поради извънредната обстановка. Категорично нямаме увеличение на лошите клиенти в сравнение с периода преди март 2020 г. Няма да крия, че очаквахме голяма част от нашите клиенти да отложат задълженията си, но се случи точно обратното. Всъщност малка част от нашите картодържатели подадоха искания за облекчени условия за плащания, но по-скоро забелязахме намаляване на по-големите покупки от страна на нашите клиенти. Ако направим сравнение с кризата от 2008 г., можем да заключим, че ние, българите, сме станали доста по-мъдри потребители на финансови услуги и в период на криза всъщност лимитираме големите си разходи, а не увеличаваме дълговете си. Същата тенденция забелязахме и при потребителите в Полша и Румъния.

- С какво вашите продукти имат предимство пред останалите играчи на пазара?

- Нашите продукти задават от години някои от тенденциите на пазара. Ако едно време кредитната карта беше приоритет за по-заможната част от населението, Бяла Карта превърна подобен разплащателен инструмент в масов за българския потребител. Ако дадем за пример отново Бяла Карта – тя е освободена от всякакви такси, дори и от такса за теглене на банкомат в страните от ЕС. Това я прави уникален продукт, който можеш да държиш в джоба си, без да ти струва и един лев, просто за всеки случай. Но все пак най-отличителната черта е, че ние се стремим да бъдем достъпни. Въпреки че основната част от потребителите ни са хора от средната класа, ние вярваме, че в XXI в. всеки има право да притежава модерен разплащателен инструмент и достъп до кредит, и се стремим да дадем шанс дори и на хора, които имат недостатъчни доходи или финансови затруднения.

- Какви предизвикателства срещнахте през 2020 г. като работодател?

- Определено това беше преминаването за два месеца в дистанционен режим на работа от вкъщи. След като взехме решението за преминаване в режим на хоумофис, се наложи да преструктурираме и дигитализираме голяма част от процесите си, така че клиентите ни по никакъв начин да не разберат, че вече ги обслужваме не от офиса, а от домовете си. Друго предизвикателство всъщност е старо такова, с което се сблъскваме от доста години, а именно намирането на кадри, готови да се включат в международната ни експанзия и разработката на нови проекти, процеси и продукти. В България има много качествени кадри, но очевидно и конкуренцията за тях е немалка.

- Вече оперирате в Румъния и Полша. Планирате ли да продължавате международната експанзия?

- Да, вече няколко години оперираме на румънския и полския пазар. Екипите ни там вече са доказани и опитни, което ни позволява да мислим по-експанзивно в тези държави. В Румъния и Полша също планираме пускането на нови продукти, които да направят услугите ни по-удобни и дигитални. Вече имаме и екип в Испания, който подготвя пускането на първата ни карта там. Буквално до броени дни. През следващата година планираме откриването на още един пазар в Западна Европа и започваме подготовката за излизането ни извън рамките на Европа.

- В какво ще инвестира Access Finance през 2021 г.?

- В своите клиенти. Дали чрез технологии, дали чрез лоялни програми, всичко, което правим, е насочено към нашите клиенти. По-конкретно – макар и вече да звучи изтъркано – дигитализация. През тази година успяхме да направим възможно електронно подписване на нашите договори, електронна идентификация, а също осигурихме възможност на клиентите ни да погасяват задълженията си през своя компютър или телефон. Нашата амбиция е постепенно да префокусираме продуктите си от картови в дигитални такива. Нещо, което виждаме, че е тенденция в цял свят. Други важни процеси са автоматизация на нашите процеси за оценка на риска, което ни позволява да намалим човешките грешки и да ускорим в пъти процесите по одобрение на нашите клиенти.

- Как виждате бъдещето на финансовите услуги в контекста на една много различна последна година, която промени – може би временно, а може би за постоянно – облика на редица сектори?

- Тази година няма да промени тенденциите във финансовите услуги, а по-скоро ще ги ускори. Първо, Covid-19 накара потребителите все по-често да пазаруват онлайн, дори и хранителни продукти. Пазаруването от вкъщи, ако допреди години беше приоритет предимно за по-младото население в големите градове, то вече е масово. Другата тенденция, която ще наблюдаваме с главоломно развитие, са разплащанията през телефон, които постепенно ще заменят пластиките. До тази година приоритетно се използваха от потребителите на Apple, но с влизането на Google Pay вече ще станат обичаен начин на разплащане и сред Android ползвателите.

Алек Вучков. Текстът е от бр. 12/20 г. на сп. "Мениджър"

Коментари

НАЙ-НОВО

|

НАЙ-ЧЕТЕНИ

|

НАЙ-КОМЕНТИРАНИ