Мислете аналитично, действайте решително

Мислете аналитично, действайте решително

- Господин Бакалов, когато изпълнителните директори предприемат значими корпоративни маневри, какво могат да взаимстват от опитните пилоти?

- Всяка ,,маневра‘‘ в бизнеса и в авиацията изисква солидна подготовка. Това включва подробно обучение, тренировки в симулатора, стремеж към усъвършенстване, трупане на знания, както и старателна подготовка преди полет. И най-добрият пилот не може без обучен, самостоятелен и мотивиран екип. Модерната, комплексна авиация е единствено възможна заради отговорни и ефективни екипи, които си помагат, комуникират добре и се допълват, особено в кризисни ситуации. След редица авиокатастрофи в миналото се доказа, че човешкият фактор е ключов за успеха.

 

- По какво си приличат и се различават добрите пилоти от бизнес лидерите?

- Първите пилоти са били пионери и технически иноватори, но несъвършени лидери, защото не са разбирали важността на най-важния ресурс - екипажа. Ефективните съвременни лидери имат визия и ясна посока на действие, поставят постижими цели, допринасят за ниски йерархии и добра екипна култура. Най-важното е, че дават максимална отговорност на членовете на екипа и така ги увластяват. Това се отразява положително на мотивацията и дава на лидерите повече пространство за стратегически разсъждения вместо „микро-мениджмънт“. За разлика от нас, изпълнителните директори разполагат с повече време за взимане на решения. Решенията трябва да бъдат комуникирани ясно и разбрани от всички, за да не доведат до грешно изпълнение или до недоволство. Важна е и готовността за промяна. От един рутинен полет може по всяко време да се развие ситуация заради лошо време или технически проблем. Бизнесът също се променя динамично, а лидерите трябва да са готови за промени и дори да ги инициират.

 

- Какви качества са нужни на всеки мениджър, който си поставя високи и отговорни цели – също както асовете в авиацията?

- Мениджърите трябва да запазват самообладание в тежки ситуации, да приоритизират, да взимат решения след бърз анализ на фактите, да вдъхновяват, да комуникират ефективно, да окуражават и подкрепят, да са позитивно настроени и отворени към критика, да успяват да делегират и да не губят общия поглед върху дадена ситуация.

 

- Какво от подготовката за справяне с кризисни ситуации при управлението на голямата машина е приложимо и за трудните ситуации във вътрешно-фирмения мениджмънт?

- Ние пилотите имаме структурирана схема за взимане на решения. Този модел ни помага най-вече в кризисни ситуации да се концентрираме върху фактите и опциите и да вземем аналитично, а не спонтанно или интуитивно решение. Накратко обяснено: в първата стъпка се събират факти; във втората се разглеждат възможните опции; след това се анализират предимствата и рисковете на всяка опция преди да се вземе решение, което е оптимално спрямо ситуацията. Следва внимателно и прецизно изпълнение. Най-важната крачка остава накрая, а именно след взетото решение постоянно да се наблюдава дали са настъпили промени във фактите и опциите, което би довело до ново начало на процеса.
Интервюто взе Венцислав Савов

 

 

Коментари

НАЙ-НОВО

|

НАЙ-ЧЕТЕНИ

|

НАЙ-КОМЕНТИРАНИ

Стана ясно за кого са „изчезналите“ 780 гласа от изборите през октомври 2024 г.
Мъск подкрепи излизането на САЩ от НАТО, нарече външният министър на Полша "дребно човече"
Светът на парите: Акциите на Tesla са на червено, откакто Мъск отиде във Вашингтон
Зеленски се надява на практически резултати от срещата в Саудитска Арабия
Тръмп обяви, че ще удвои митата върху канадските метали до 50%
Украйна удари Подмосковието с най-мащабната досега атака с дронове
Страхове от стагфлация тресат американските пазари
Пазарната капитализация на американските технологични гиганти се срина със 750 млрд. долара