7 психологически ефекта, които влияят на милиони хора

7 психологически ефекта, които влияят на милиони хора

Понякога човешкият мозък може да се държи наистина странно! Това ни кара да постъпваме неразумно, да вярваме в пълни глупости и дори да променяне нашите спомени. Всяко решение, което правим обаче, е взето на базата на някаква причина. Каква е тя?

Колегите от BrightSide са подбрали 7 психологически ефекта, които определят вашето поведение, както и няколко съвета как да се справят с тях

1. Непознатите могат да повлияят на поведението на дадено лице.

Вкъщи можете и да се разхождате със стара разкъсана фланелка, но навън изглеждате прекрасно и се държите възпитано. Поведението на дадено лице обаче зависи не само от неговата компания, но и от броя на непреднамерените свидетели, с които е заобиколено в даден момент. Например даден мъж би бил склонен да преотстъпи седалката си на възрастен човек в автобуса, ако по този начин може да впечатли близкостоящата дама. 

Как да избягаме от този ефект? От време на време си задайте въпроса: "Защо правя това? За да впечатля някого или просто защото искам?“

2. Поради интереса на един човек към даден експеримент, той може да се държи по различен начин.

Тук в сила влиза ефектът Хауторн. Новата среда може да провокира вниманието ни по такъв начин, че да ни накара да проявим интерес към експеримент или събитие. А това от своя страна ни кара да се държим по различен начин, да действаме по-прилежно и лоялно и да даваме фалшив положителен резултат. Да речем, че в магазина ви подканят да опитате нова рибна паста и да попълните въпросник. Възможно е да я оцените наистина високо, но когато се приберете вкъщи, да осъзнаете, че не е нищо особено.

Как да избягаме от този ефект? Опитайте се да мислите ясно и критично. Фактът, че участвате в проучване или експеримент, не ви задължава да давате най-високата оценка, просто защото се били избрани да се включите.

3. Хората помнят недовършените задачи по-добре от завършените.

Тук се прилага ефектът на Зейгарник. Човек е по-склонен да помни неща или действия, които все още не са завършени. Например сервитьорът си спомня за поръчката ви, докато не ви я донесе. Чак след това ще насочи вниманието си към други гости. Все едно да се опитвате да продадете сватбена рокля на жена, която вече е избрала какво ще носи. Тя няма да си спомни мострите, които й показвате.

Как да избягаме от този ефект? Ако искате дадена задача да не се забие в спомените ви, просто я завършете. По този начин ще престанете да се питате „Какво ще стане, ако…“

4. Хората целенасочено купуват по-скъпите неща

Това е ефектът на Веблен, който в своята основа представлява икономически необосновано търсене на скъпи продукти. Той често се наблюдава сред младите хора, които се грижат за поддържането на своя висок социален статус. Продукти, които са намалени, се считат за дефектни.

Как да избягаме от този ефект? Спомнете си за него, когато сте решили да си вземете нова скъпа чанта или планирате пътешествие до Европа, само и само за да имате какво ново да публикувате в Instagram. За какво плащате? За високо качество или просто за социален престиж?

5. Хората харесват онези, които допускат грешки

Перфекционизмът не привлича хората, дори ги дразни.

Как да избягаме от този ефект? Не се притеснявайте да изглеждате непохватни или да се държите глупаво. От една страна, това ни прави по-привлекателни. От друга, улеснява запознанството ни с нови хора, защото се държим напълно естествено.

6. Хората надценяват вниманието, което получават

Може би имате чувството, че всички са се вгледали във вас и забелязват и най-малките ви грешки. Ако някоя жена е забравила да сложи грим за мигли на едното си око, тя е сигурна, че това не остава незабелязано и хората й се подиграват тайно.

Преди време екип от психолози от университета Коренел подканва участниците в социален експеримент да носят тениски със смешен надпис. Те трябва да преброят колко от хората, с които се разминават, забелязват текста. Какъв е крайният резултат? Участниците смятат, че два пъти повече хора от реалното са се вгледали в тениската им.

Как да избягаме от този ефект? Хората забелязват грешките ни значително по-рядко, отколкото предполагаме. Ако имате петно на тениската си, не се притеснявайте чак толкова. Помислете колко често вие самите забелязвате подобни неща. Не много, нали?

7. Колкото повече хора ви заобикалят, толкова по-малко вероятно е някой да ви помогне, когато имате нужда

Тук се прилага ефектът на минувачите. Колкото повече хора обграждат човек, който се нуждае от помощ, толкова по-малко вероятно е някой от тях действително да помогне. Ако има много хора на едно място, всеки от тях вероятно ще мисли, че някой друг ще помогне. Затова никой не прави нищо.

Как да избягаме от този ефект? Ако внезапно се почувствате зле на обществено място, не отправяйте зов за помощ към всички наоколо. Помолете конкретен човек за съдействие. По този начин имате далеч по-голям шанс да бъдете чути.

Ключови думи

Коментари

НАЙ-НОВО

|

НАЙ-ЧЕТЕНИ

|

НАЙ-КОМЕНТИРАНИ