Евакуираха целия екипаж на Vera Su по искане на капитана (обзор)

Евакуираха целия екипаж на Vera Su по искане на капитана (обзор)

Целият екипаж на заседналия в местността Яйлата товарен кораб Vera Su беше евакуиран в спасителна операция, приключила малко след 18.00 ч. днес. От свои източници в прокуратурата БТА научи, че пълната евакуация се случва по искане на капитана на кораба. Изведен е целият екипаж от девет души - шестима от турски и трима от азербайджански произход. От сутринта до приключването на операцията цареше сумахота с противоречиви информации за евакуацията. Първо, стана ясно, че трима души от екипажа са поискали да напуснат кораба.

В ранните следобедни часове се появи информация, че ще бъде евакуиран целия екипаж. Малко след това служебният министър на транспорта Христо Алексив заяви пред bTV, че напускането на кораба от целия екипаж е диверсия, тъй като по този начин корабът става ничия територия и "няма да е възможно да се извършат каквито и да е действия по разтоварване и изтегляне на кораба“, въпреки че е взето извънредно решение той да бъде поет от български екип. „Ситуацията не е променена от преди дни, дори корабът е стабилизиран. Нищо не налага евакуация. Според нас това е диверсия от страна на корабособственика и на екипажа“, каза Алексиев. „Това е ситуация, която ще остане в световната история“, добави той.

Операцията по евакуирането е започнала в 15:40 часа. Моряците са били изведени на брега чрез спасителна мрежа от скалата към кораба. По-късно те са били отведени в хотел в Каварна. Всички са в добро здравословно състояние, но ще бъдат карантинирани и задържани в хотела. Очаква се утре те да бъдат разпитани в Окръжния съд в Добрич.

Във Варна са и представителите на нидерландската фирма, която ще проведе операцията по изтегляне на кораба. Днес те ще представят в "Морска администрация" плана, по който ще се осъществи тя. Очаква се от компанията да направят оглед на мястото на инцидента. 

Тирът, превозващ трите баржи, които трябваше да бъдат използвани за претоварване на кораба, в момента е в 8-километрова опашка на българо-румънската граница, съобщиха за Нова телевизия от Главна дирекция „Аварийна безопасност” към „Морска администрация”. Разтоварването на заседналия кораб обаче ще започне, когато времето утихне. Баржите ще направят няколко курса, тъй като не могат да съберат голямо количество товар.

Същевременно плавателният беше поет от български екипаж, начело с  директора на „Морска администрация“, обяви служебният транспортен министър Христо Алексиев.

До момента срещу екипажа или собственика на кораба не е наложена никаква санкция, въпреки че плавателният съд се е отклонил от курса си и се е забил непозволено в българския бряг. От ИА Морска администрация твърдят, че санкции заради инцидента трябва да наложи Националният борд за разследване на произшвествия във въздушния, водния и железопътния транспорт. Негов председател е Христо Христов, който от датата на инцидента 20 септември не е давал изявление. 

Освен това не е ясно дали корабът е извършил нарушение заради насипното състояние на превозвания товар. Според министъра на околната среда Асен Личев Vera Su превозва азотен тор в насипно състояние в нарушение. МОСВ обаче няма право да санкционира плавателни съдове. Отговорната за това ИА Морска администрация не счита, че такова нарушение е налице.  

Според служебния министър на транспорта, грешките от българска страна в целия сюжет са поне две – липсата на каквато и да е реакция след 4-часовата липса на връзка с кораба преди засядането му и неудачния избор на технология за разтоварването му след това.

Коментари

НАЙ-НОВО

|

НАЙ-ЧЕТЕНИ

|

НАЙ-КОМЕНТИРАНИ