Капаните на "Черния петък"

Капаните на Черния петък

Фалшив „Черен петък”, недействителни отстъпки или реални отстъпки без печалба за потребителя, анонси за бомбастични намаления - тТова са само част от капаните, които дебнат обзетите от еуфорията на голямото пазаруване в деня на „Черния петък”, предупреди Димитър Маргаритов, председател на Комисията за защита на потребителите (КЗП), в рубриката „Чети етикета” по btv.

„Потребителят е привлечен с оферти или брошури, на място в магазина установява, че тези стоки ги няма, но след като вече е там, си купува нещо друго, което не е чак толкова изгодно”, обясни Маргаритов.

Той разкри и друга схема на заблуда при подобен род кампании – когато отстъпките са реални, но на практика без печалба за потребителя. „Някои по принцип продават по-скъпо и дори да направят истинско намаление, е възможно да се окаже, че на друго място същата стока може да бъде намерена по-евтино дори и да не е намалена. Затова съветваме потребителите да сравняват оферти на различни търговци, особено онлайн - това е доста лесно и бързо”, препоръча Маргаритов.

Анонсите за бомбастични намаления също са успешна тактика за привличане на повече клиенти. „Когато на витрината виждате едни огромни проценти, но в самия обект се оказва, че само 5-6 или десет артикула се продават с такива намаления, а останалите – почти без или с много по-малки, това е нарушение”, категоричен бе Маргаритов.

„Намаление в намалението” е още един трик, който търговците прилагат във връзка с анонсирането на големия процент. Първоначално обявяват малко намаление и след това върху него наслагват друго и анонсират целия процент. Например към -20% добавят -50% и казват ето тази рокля е намалена със 70%. Това не е така, тъй като тя не е продавана на старата цена достатъчно дълго време”, разясни председателят.

При все по-широко навлизащия и в електронната търговия „Черен петък” най-често срещаният трик е т.нар. „техническа грешка”. „По такъв начин онлайн търговците се опитват да се оправдаят, когато са анонсирали някакво намаление, а след това или не са предоставили намалението, или стоката не е могла да бъде натоварена в кошницата, или не са я доставили на клиента си. Това, разбира се, е неприемливо”, посочи Маргаритов.

Той предупреди, че при подобни широкомащабни кампании е възможно да се появят и мними търговци. Маргаритов обясни, че обикновено те съществуват ден-два в онлайн пространството, приемат поръчките, а след като получат сумите от авансовото плащане, изчезват и трудно могат да бъдат открити. Затова той посъветва потребителите внимателно да проучат кой стои зад този анонс, има ли координати за връзка, какви мнения обменят в социалните мрежи тези, които са пазарували от даден търговец.

Шефът на КЗП подчерта, че няма основание да бъдат отнемани дадени по закон права на потребителите само защото сделката е сключена при провеждането на кампании като „Черен петък” и припомни най-важните сред тях - например, че клиентите могат да се откажат в 14-дневен срок от покупка през Интернет или извън търговски обект, както и да предявят рекламация за дефектна стока, независимо по какъв начин е закупена.

Маргаритов съобщи, че при в хода на подготовката за проследяване на кампанията „Черен петък” комисията е установила, че се отправят и доста оферти, които биха обвързали по-дългосрочно потребителите. Като пример за такива практики той посочи предложенията за  „бързи заеми”. 

Предишни проверки на КЗП са установявали случаи, в които кредитори са изисквали незаконни лихви или такси, както и такива, в които са обявявали неоснователно кредитите за предсрочно изискуеми или са ограничавали неправомерно автономията на договаряне на своите клиенти с трети лица, поясни Маргаритов.

"Черният петък” и подобни на него кампании имат потенциал за развитие у нас с оглед на факта, че се разпростират на все повече пазари, но  важното в този процес е потребителите да не бъдат въвеждани в заблуждение, отново подцерта той.  „Знаете, че в понеделник е т.нар. Cyber Monday, който добива популярност и в България. Нека при нарушение гражданите да сигнализират, за да може нашите екипи да извършат проверка и да санкционираме тези, които се опитват да прилагат някакви трикове, тъй като това е не по-малко важно от превенцията”, посочи още Маргаритов.

Коментари

НАЙ-НОВО

|

НАЙ-ЧЕТЕНИ

|

НАЙ-КОМЕНТИРАНИ

Financial Times: Мошеници доказват с AI „автентичност“ на произведения на изкуството през застрахователи
Типове поведение, които обезсмислят титлата „лидер“
Дания недоволства от избора на Тръмп на пратеник, подкрепящ американския суверенитет над Гренландия
На днешната дата, 23 декември. Рождениците днес
Цитат на деня
Япония се готви да възобнови дейността на най-голямата атомна електроцентрала в света близо 15 години след Фукушима
Президентът на Финландия пред Fox News: Остават най-трудните 5% до постигането на мирно споразумение за Украйна
Съдът възстанови възнаграждение на Мъск и той стана първият с богатство над 700 милиарда долара