Капаните на "Черния петък"

Капаните на Черния петък

Фалшив „Черен петък”, недействителни отстъпки или реални отстъпки без печалба за потребителя, анонси за бомбастични намаления - тТова са само част от капаните, които дебнат обзетите от еуфорията на голямото пазаруване в деня на „Черния петък”, предупреди Димитър Маргаритов, председател на Комисията за защита на потребителите (КЗП), в рубриката „Чети етикета” по btv.

„Потребителят е привлечен с оферти или брошури, на място в магазина установява, че тези стоки ги няма, но след като вече е там, си купува нещо друго, което не е чак толкова изгодно”, обясни Маргаритов.

Той разкри и друга схема на заблуда при подобен род кампании – когато отстъпките са реални, но на практика без печалба за потребителя. „Някои по принцип продават по-скъпо и дори да направят истинско намаление, е възможно да се окаже, че на друго място същата стока може да бъде намерена по-евтино дори и да не е намалена. Затова съветваме потребителите да сравняват оферти на различни търговци, особено онлайн - това е доста лесно и бързо”, препоръча Маргаритов.

Анонсите за бомбастични намаления също са успешна тактика за привличане на повече клиенти. „Когато на витрината виждате едни огромни проценти, но в самия обект се оказва, че само 5-6 или десет артикула се продават с такива намаления, а останалите – почти без или с много по-малки, това е нарушение”, категоричен бе Маргаритов.

„Намаление в намалението” е още един трик, който търговците прилагат във връзка с анонсирането на големия процент. Първоначално обявяват малко намаление и след това върху него наслагват друго и анонсират целия процент. Например към -20% добавят -50% и казват ето тази рокля е намалена със 70%. Това не е така, тъй като тя не е продавана на старата цена достатъчно дълго време”, разясни председателят.

При все по-широко навлизащия и в електронната търговия „Черен петък” най-често срещаният трик е т.нар. „техническа грешка”. „По такъв начин онлайн търговците се опитват да се оправдаят, когато са анонсирали някакво намаление, а след това или не са предоставили намалението, или стоката не е могла да бъде натоварена в кошницата, или не са я доставили на клиента си. Това, разбира се, е неприемливо”, посочи Маргаритов.

Той предупреди, че при подобни широкомащабни кампании е възможно да се появят и мними търговци. Маргаритов обясни, че обикновено те съществуват ден-два в онлайн пространството, приемат поръчките, а след като получат сумите от авансовото плащане, изчезват и трудно могат да бъдат открити. Затова той посъветва потребителите внимателно да проучат кой стои зад този анонс, има ли координати за връзка, какви мнения обменят в социалните мрежи тези, които са пазарували от даден търговец.

Шефът на КЗП подчерта, че няма основание да бъдат отнемани дадени по закон права на потребителите само защото сделката е сключена при провеждането на кампании като „Черен петък” и припомни най-важните сред тях - например, че клиентите могат да се откажат в 14-дневен срок от покупка през Интернет или извън търговски обект, както и да предявят рекламация за дефектна стока, независимо по какъв начин е закупена.

Маргаритов съобщи, че при в хода на подготовката за проследяване на кампанията „Черен петък” комисията е установила, че се отправят и доста оферти, които биха обвързали по-дългосрочно потребителите. Като пример за такива практики той посочи предложенията за  „бързи заеми”. 

Предишни проверки на КЗП са установявали случаи, в които кредитори са изисквали незаконни лихви или такси, както и такива, в които са обявявали неоснователно кредитите за предсрочно изискуеми или са ограничавали неправомерно автономията на договаряне на своите клиенти с трети лица, поясни Маргаритов.

"Черният петък” и подобни на него кампании имат потенциал за развитие у нас с оглед на факта, че се разпростират на все повече пазари, но  важното в този процес е потребителите да не бъдат въвеждани в заблуждение, отново подцерта той.  „Знаете, че в понеделник е т.нар. Cyber Monday, който добива популярност и в България. Нека при нарушение гражданите да сигнализират, за да може нашите екипи да извършат проверка и да санкционираме тези, които се опитват да прилагат някакви трикове, тъй като това е не по-малко важно от превенцията”, посочи още Маргаритов.

Коментари

НАЙ-НОВО

|

НАЙ-ЧЕТЕНИ

|

НАЙ-КОМЕНТИРАНИ