Стефан Янев: Надеждите за намирането на майор Терзиев не са големи

Стефан Янев: Надеждите за намирането на майор Терзиев не са големи

Стефан Янев: Надеждите за намирането на майор Терзиев не са големи

Спасителната акция по издирването на пилота на бойния самолет майор Валентин Терзиев продължава. Към момента са намерени вещи и материали, които ще бъдат обследвани. Надеждите за намирането на майор Терзиев обаче не са големи. Това стана ясно на брифинг на служебния премиер Стефан Янев по повод инцидента с бойния самолет Миг-29 по време на тактическото учение с бойни стрелби "Шабла - 21". 

"В момента спасителните и издирвателните операции продължават. За съжаление, предвид времето, което е минало от часа на инцидента и всички налични данни по отношение на температурата на водата, течение и независимо колко е здрав човекът, надеждите за намирането на нашия пилот, на нашия воин, майор Терзиев не са големи. Предполагам, че до края на деня ще бъде взето решение как ще продължи този тип операция", заявиа служебният премиер.

По думите му, са намерени са вещи и материали, които ще бъдат изследвани. Той уточни, че 2 работни групи работят съвместно, така че да бъдат установени всички детайли, довели до този инцидент.

"За съжаление, черната кутия не е намерена. Затова операцията ще продължи и утре, и в следващите дни със специализирани водолазни групи, тъй като едно от местата, където се предполага, че са останките на самолета, са на дълбочина от 70 метра", каза още Янев. 

Премиерът уточни, че учението "Шабла - 21" е прекратено. Той добави, че по време на полета самолетът е изпълнявал задача по светеща цел. "Това е една стандартна процедура. Летящата цел се е отворила и за съжаление нещо се е объркало и машината е тръгнала с по-висока вертикална скорост да пада. Това е наложило допълнителна маневра от страна на майор Терзиев и при извършване на маневрата той е поразил целта, което е заснето от другия самолет. След това връзката е прекратена", каза още Стефан Янев. 

На въпрос какво е техническото състояние на самолета, който е управлявал майор Валентин Терзиев, служебният премиер уточни, че то е било добро, тъй като преди полета на майор Терзиев е имал друг, със сходна задача и изпълнение. По думите му майор Терзиев е пилот първи клас, отличен и подготвен, досега не е имал никакви забележки и неизпълнение на задачи.

"В условията, в които работим знаете, че сме критикували отношението към армията и в частност Военно въздушните сили. Нашите пилоти по ред причини и с години недофинансиране летят на един санитарен минимум. Това не е тайна, коментирали сме го много пъти. Надявам се да не е това причината. Проверките продължават и никога не са преставали да се правят – както на летателната подготовка, така и на техническото състояние. От това, което знам - хората, професионалистите, работят при свръх възможностите си", допълни премиерът. 

Относно проверката на техниката командирът на Военновъздушните сили генерал-майор Димитър Петров уточни, че това е постоянен процес и не се прави периодично. "Преминава през различни етапи. Подготовка за полет, следполетна подготовка, подготовки, които се изпълняват на определени периоди с различна дълбочина. Това е много всеобхватен процес, контролира се на много нива и от различни хора. Техниката е много сложна, процедурите са много и всеки човек трябва да е контролиран в действията си от друг. По този начин минимизираме шанса човешка грешка да бъде причина за неизправност", обясни ген.-майор Петров.

Министърът на отбраната Георги Панайотов допълни, че майор Валентин Терзиев има опит в нощни полети. "Жизненият цикъл на тези МиГ-ове е до 2030 г.", посочи Панайотов.

Началникът на отбраната адмирал Емил Ефтимов обяви, че учението е прекратено. "Спряна е плановата летателна дейност в българската армия с изключение изпълнение на специални задачи, ако се наложи. Военноморските сили продължават операцията по издирването на самолета и същевременно операцията по търсене и спасяване, докато не загубим последна надежда. Всички възможни средства на ВМС са в района. Във връзка съм с началниците на отбраната на съседните страни. Когато локализираме и уточним на каква дълбочина са останките на самолета, да планираме и проведем издирвателна операция", коментира адмирал Ефтимов. По думите му ВМС не разполагат с такава техника, но фирмите от бранша разполагат. "На дълбочина до 100 м можем да изкараме останките на самолета", уточни още той.

Припомняме, че пилот на самолет "МиГ-29" изчезна тази нощ при инцидент по време на тактическото учение с бойни стрелби "Шабла - 21". Пилотът на изтребителя е майор Валентин Терзиев от 3-а авиационна база Граф Игнатиево на длъжност началник на щаб на ескадрила. Военноморските сили провеждат операцията по търсене и спасяване на пилота с кораби и вертолети в морето край Шабла. В нея участват два вертолета "Пантер" от авиобаза "Чайка", две корвети - "Решителни" и "Бодри", минен ловец "Цибър", водолазен катер "Никола Фурнаджиев" и катер на Главна дирекция "Гранична полиция". Военнослужещите от състава на флотилия бойни и спомагателни кораби извършват издирвателната операция в морски води на 11 км изток-югоизток от Шабла. 

Коментари

НАЙ-НОВО

|

НАЙ-ЧЕТЕНИ

|

НАЙ-КОМЕНТИРАНИ