Cambridge Analytica в центъра на гигантски скандал за манипулиране на избори
Разразява се нов огромен скандал за злоупотреба с личните данни на потребителитe на Facebook, компроматни кампании и манипулиране на избиратели. В центъра на скандала е британската компания Cambridge Analytica.
Британският комисар по защитата на информацията Елизабет Денъм ще поиска заповед за претърсване и проверка на данните и сървърите на Cambridge Analytica, съобщи Би Би Си.
Компанията беше обвинена за незаконно използване на данните на 50 млн. потребители на Facebook по време на предизборната кампания на Доналд Тръмп през 2016 г.
Вчера скандалът стана още по-мащабен. Британската телевизия Channel 4 показа записани със скрита камера разговори с шефа на компанията Александър Никс, в които той разказва как Cambridge Analytica може да дискредитира политици в интерес на клиентите си.
Записите са правени при срещи с разследващ журналист под прикрие от ноември 2017 до януари 2018 в лондонски хотел. Журналистът се представил за посредник на богат клиент, който иска да бъде избран един от политическите кандидати в Шри Ланка.
На въпрос на репортера колко дълбоко може да проникне фирмата в търсенето на компромати, Ник отговоря: „Е, ние правим много повече“.
В друг разговор казва: „Можем да предложим големи суми пари на кандидата, за да финансираме кампанията му, в замяна на земя например. Ще запишем всичко, ще скрием лицето на нашия човек и ще го публикуваме в интернет“. В друг случай Никс казва: „Много от нашите клиенти не искат да се разбира, че работят с чуждестранна компания... Така че често изграждаме фалшиви самоличности и фалшиви интернет сайтове, можем да бъдем студенти, туристи, има много опции, над които можем да работим. Имам голям опит в тази област“.
Можем и „да оправим няколко момичета в дома на кандидата“, продължава той и отбелязва, че украинските момичета са много красиви и „това обикновено сработва прекрасно“. „Аз просто давам примери какво може да се направи и вече е правено“, коментира Никс.
След излъчването на разследването вчера Cambridge Analytica заяви, че репортерът е представил съдържанието на записаните разговори невярно.
„Участвайки в хода на разговора и с желанието да предпазим нашия клиент от конфуз, разиграхме няколко нелепи измислени сценария. Cambridge Analytica не подкрепя и не участва в умишлени провокации, даване на подкупи и съблазняване на хора“, се казва в изявление на компанията.
Скандалът започна след разкритията на бившия служител на Cambridge Analytica Кристофър Уайли, че компанията е събрала данни за милиони хора, в повечето случаи без тяхно съгласие.
Елизабет Денъм започна разследване на Cambridge Analytica за използването на данните на милиони потребители на Facebook, получени чрез онлайн тестове, с каквито мрежата е пълна.
Денъм поиска от Cambridge Analytica достъп до база-данните и сървърите й, но компанията отказа. Затова комисарката заяви, че ще поиска съдебна заповед за претърсването.
Cambridge Analytica се оправдава, че при получаването и обработката на данни са спазвани всички правила. Миналия петък обаче Facebook съобщи, че спира достъпа на Cambridge Analytica до платформите и данните й до края на собственото си разследване.
Това е част мащабна вътрешна и външна проверка, която правим, за да изясним дали данните, получени чрез Facebook, съществуват. Ако съществуват, това е сериозно нарушение на правилата на Facebook, недопустима злоупотреба с доверие и нарушение на задълженията, поети от компанията“, заяви социалната мрежа.
Акциите на Facebook на Нюйоркската фондова борса паднаха вчера с близо 7% след новината, че Cambridge Analytica и използвала информацията от профилите на 50 млн. души без тяхното съгласие
Според разследване на „Ню Йорк таймс“ и „Обзървър“ Cambridge Analytica е използвала данните на 50 млн. потребители на Facebook без тяхно позволение и е създала софтуер, чрез който може да прогнозира и да влияе върху решенията им за кого да гласуват на изборите.
Британската компания отрича енергично всички обвинения. Тя е филиал на британската компания за маркетинг Strategic Communication Laboratories (SCL) и има офиси в Ню Йорк, Вашингтон и Лондон. Официално предоставя на компании и политически организации стратегии и инструменти за комуникация, базирани на анализи на огромно количество данни („big data“) и на новите технологии.
„Ние намираме вашите избиратели и ги мотивираме за действие“, резюмира Cambridge Analytica и обяснява, че сред служителите й има специалисти по анализ на данни и политически експерти. В САЩ компанията казва, че разполага с информация за „повече от 230 млн. избиратели“.
Компанията е работила за няколко политически кампании по света, включително за милиардера Доналд Тръмп през 2016 г., в Кения, Италия, Южна Африка, Колумбия и Индонезия.
Британските медии вече поставят въпроса за ролята й в референдума за Брекзит през 2016 заради контактите й с движението на противниците на членството в ЕС Leave.EU. Никс отрича.
Ключови думи
ОЩЕ ОТ КАТЕГОРИЯТА
|
|
Коментари
Няма въведени кометари.