"Пътищата станаха на юфка!". Гроздан Караджов назначава ревизия на звеното за тол такси
Вицепремиерът и министър на регионалното развитие и благоустройството Гроздан Караджов ще назначи детайлна ревизия, одит на тол звеното от създаването му до 31 декември миналата година. Това съобщи лично той в края на продължилия два часа разговор с браншовите организации и представители на малките и средните превозвачи в България за тол системата, който бе предаван чрез профила на вицепремиера Караджов във Фейсбук.
"Днешната ни среща е само началото на един диалог, преди да се прави каквото и да било", обърна се министърът към представителите на бранша. Той изтъкна, че на срещата не е дошъл с готови решения, които да налага, а целта е била да се чуят различните мнения. Няма по-здравословно от това да знаем кой на каква позиция е принципно, допълни вицепремиерът.
На срещата Караджов акцентира върху справедливостта при плащането за преминаването по пътищата на страната на гражданите с леки автомобили и тежкотоварните превозвачи. Вицепремиерът повдигна въпроси към бранша дали е справедливо българските граждани да продължават да плащат за пътища втори и трети клас, а превозвачите - не, както и дали е справедливо гражданите с леките си автомобили да плащат два пъти повече от превозвачите с тежкотоварните автомобили.
Регионалният министър изтъкна, че републиканската пътна мрежа, която се стопанисва и за която се харчат пари от бюджета, е малко над 20 000 километра, а тежкотоварният трафик плаща едва 15% за ползването на тази мрежа. Сравнение с тол таксуването, например на автобус над 12 тона, спрямо съседни на България страни, показва между 10 и 20 пъти по-ниски цени спрямо съседните държави.
По думите на Караджов, основната причина за отчитаните в България резултати е взетото още на старта на тол системата решение за намаляване на тарифните ставки и въвеждането на нулева ставка за пътищата от втори клас. Той напомни, че това е била временна мярка заради пандемията и допълни, че разговорът по темата трябва да бъде продължен.
"Тол системата в страната е въведена за заплащане на мрежа с дължина от 6050 километра, но реално е изключена второкласната мрежа и се таксуват само 3115 километра. През 2020 г. са събрани 267 млн. лева от винетни такси и 111 млн. лева от тол такси, през 2021 г. - 271 млн. лева от винетни такси срещу 158 млн. лева от тол такси. Всички автобуси, преминали през държавата ни миналата година, са генерирали 1,6 млн. лева", каза министърът на регионалното развитие и посочи, че текущата тарифа в България е 12 стотинки на километър или три-четири пъти по-ниска от най-близките до нашите тарифи в Европа.
"Актуалният обхват на системата за тол такси създава прекомерно голямо натоварване на републиканската пътна мрежа, която остава извън обхвата от тол таксуването", посочи Караджов, защото, по думите му, е икономически много изгодно да се заобикалят маршрутите с платена тол такса и да се преминава по второкласните пътища, за което нищо не се плаща.
Караджов напомни, че тази мрежа никога не е била проектирана и не може да издържи на толкова интензивен и тежък трафик. "Както ми пишат част от гражданите, по определени маршрути пътищата станаха на юфка", каза вицепремиерът.
Ключови думи
ОЩЕ ОТ КАТЕГОРИЯТА
|
|
Коментари
Няма въведени кометари.