Вдигането на минималната работна заплата мина формално през Тристранката

Общество

Минималната работна заплата става 710 лв. от 1 април т.г. За това се договориха днес социалните партньори на извънредно заседание на Националния съвет за тристранно сътрудничество (НСТС), което продължи изненадващо кратко, под двайсет минути.

„Няма нищо ново или драматично. Решението, което взе парламентът за Закона за бюджета, ще бъде въведено в сила с постановление на Министерския съвет“, обясни след заседанието министърът на финансите Асен Василев, председателстващ НСТС. 

Консултативният орган не успя да постигне пълно единодушие за нарастването на минималния месечен доход, който в момента е 650 лв., предава БТА. 

Против увеличението се обявиха от Асоциацията на индустриалния капитал в България (АИКБ). По време на дискусията заместник-председателят Кънчо Стойчев настоя да бъде въведена минимална работна заплата по икономически дейности, както и върху нея да не се начислява добавката, известна като „клас прослужено време“. 

Българската стопанска камара (БСК) също се въздържа от подкрепа за предложението. „Причината не е толкова числото, а начинът на формиране на минималната работна заплата. Тя на практика беше гласувана в парламента със Закона за държавния бюджет. Днес беше донякъде безпредметно обсъждането на нейния размер“, обяви Добри Митрев, председател на Управителния съвет на БСК. 

Подкрепа за повишаването на минималното трудово възнаграждение изразиха от Конфедерацията на труда (КТ)„Подкрепа“, но го обявиха за недостатъчно. „Инфлацията за февруари 2022 г. към февруари 2021 г. вече е 10%. Увеличението на минималната работна заплата, която трябваше да догонва средноевропейските нива, е под 10%“, посочи Ваня Григорова, икономически съветник към президента на КТ „Подкрепа“. 

По думите ѝ, при преглед на данните се вижда, че покупателната способност при минимална заплата в страната е по-ниска от тази в други три балкански държави, намиращи се извън Европейския съюз – Република Северна Македония, Сърбия и Черна гора. Григорова каза, че по време на Тристранния съвет „Подкрепа“ е настояла да се мисли още от сега за ново увеличение на минималното възнаграждение от средата на годината, когато се очаква да има актуализация на бюджета. „Настояхме минималната работна заплата при актуализацията да стане 50% от средната работна заплата, което към момента означава 840 лв.“, съобщи Григорова. Тя добави, че ако трябва да се съобрази с покупателната способност, минималната заплата трябва да достигне около 1000 лв. през средата на т.г. От КНСБ пък настояват да има ново увеличение на МРЗ заедно с актуализацията на бюджета през юни до поне 760 лв.

Ваня Григорова съобщи още, че синдикатът е повдигнал за пореден път въпрос за липсата на публична информация за равнището и структурата на трудовите възнаграждения в страната. „Не можем да дискутираме минимални възнаграждения в страната при положение, че не разполагаме с тази информация“, заяви Григорова. Тя каза, че министърът на финансите Асен Василев е изявил намерение да направи въпросната информация публична.

В рамките на заседанието Тристранният съвет обсъди и мярката 60/40 в помощ на бизнеса, която предстои да бъде удължена до 30 юни т.г.  

Коментари

НОВ КОМЕНТАР

НАЙ-НОВО

|

НАЙ-ЧЕТЕНИ

|

НАЙ-КОМЕНТИРАНИ

tbi bank въвежда проверка на получателя за по-сигурни преводи
Необичаен радиосигнал от звезда с планета е бил засечен на 11 светлинни години от Земята
На днешната дата, 11 ноември. Започват „Вълчите празници”, имен ден празнуват Мина, Минчо, Виктор, Виктория
Ден на национален траур в памет на жертвите на верижните катастрофи на „Тракия”
Пет държави от ЕС искат Великобритания да плаща за достъп до европейския електроенергиен пазар
Тревожна нощ в Балтика: дрон прелетя над четири държави въпреки намесата на НАТО
Коледните добавки от 50 евро ще бъдат изплатени в края на ноември
Истинското предизвикателство вече не е скоростта на създаване на съдържание
Почина известният скулптор и политик Вежди Рашидов
Купувате имот „на зелено“? Седемте клаузи, които решават дали ще си върнете парите
Когато фирмите изберат грешния AI агент – научено от опит
Бързи кредити от Ferratum без трудов договор
Тревожна нощ в Балтика: дрон прелетя над четири държави въпреки намесата на НАТО
За първи път: Учение с 2800 войници от „коалицията на желаещите“ ще се проведе в Полша
Новата притча за моркова и тоягата
Петър Витанов: В петък ще бъде представен бюджетът за следващата година
Правителството одобри поетапно увеличение на прага за регистрация по Закона за ДДС
Bosch създава подразделение за полупроводници от януари 2028 г.
Руската централна банка е поискала съдебен изпълнител да влезе в белгийския депозитар "Юроклиър"