Вдигането на минималната работна заплата мина формално през Тристранката

Общество

Минималната работна заплата става 710 лв. от 1 април т.г. За това се договориха днес социалните партньори на извънредно заседание на Националния съвет за тристранно сътрудничество (НСТС), което продължи изненадващо кратко, под двайсет минути.

„Няма нищо ново или драматично. Решението, което взе парламентът за Закона за бюджета, ще бъде въведено в сила с постановление на Министерския съвет“, обясни след заседанието министърът на финансите Асен Василев, председателстващ НСТС. 

Консултативният орган не успя да постигне пълно единодушие за нарастването на минималния месечен доход, който в момента е 650 лв., предава БТА. 

Против увеличението се обявиха от Асоциацията на индустриалния капитал в България (АИКБ). По време на дискусията заместник-председателят Кънчо Стойчев настоя да бъде въведена минимална работна заплата по икономически дейности, както и върху нея да не се начислява добавката, известна като „клас прослужено време“. 

Българската стопанска камара (БСК) също се въздържа от подкрепа за предложението. „Причината не е толкова числото, а начинът на формиране на минималната работна заплата. Тя на практика беше гласувана в парламента със Закона за държавния бюджет. Днес беше донякъде безпредметно обсъждането на нейния размер“, обяви Добри Митрев, председател на Управителния съвет на БСК. 

Подкрепа за повишаването на минималното трудово възнаграждение изразиха от Конфедерацията на труда (КТ)„Подкрепа“, но го обявиха за недостатъчно. „Инфлацията за февруари 2022 г. към февруари 2021 г. вече е 10%. Увеличението на минималната работна заплата, която трябваше да догонва средноевропейските нива, е под 10%“, посочи Ваня Григорова, икономически съветник към президента на КТ „Подкрепа“. 

По думите ѝ, при преглед на данните се вижда, че покупателната способност при минимална заплата в страната е по-ниска от тази в други три балкански държави, намиращи се извън Европейския съюз – Република Северна Македония, Сърбия и Черна гора. Григорова каза, че по време на Тристранния съвет „Подкрепа“ е настояла да се мисли още от сега за ново увеличение на минималното възнаграждение от средата на годината, когато се очаква да има актуализация на бюджета. „Настояхме минималната работна заплата при актуализацията да стане 50% от средната работна заплата, което към момента означава 840 лв.“, съобщи Григорова. Тя добави, че ако трябва да се съобрази с покупателната способност, минималната заплата трябва да достигне около 1000 лв. през средата на т.г. От КНСБ пък настояват да има ново увеличение на МРЗ заедно с актуализацията на бюджета през юни до поне 760 лв.

Ваня Григорова съобщи още, че синдикатът е повдигнал за пореден път въпрос за липсата на публична информация за равнището и структурата на трудовите възнаграждения в страната. „Не можем да дискутираме минимални възнаграждения в страната при положение, че не разполагаме с тази информация“, заяви Григорова. Тя каза, че министърът на финансите Асен Василев е изявил намерение да направи въпросната информация публична.

В рамките на заседанието Тристранният съвет обсъди и мярката 60/40 в помощ на бизнеса, която предстои да бъде удължена до 30 юни т.г.  

Коментари

НОВ КОМЕНТАР

НАЙ-НОВО

|

НАЙ-ЧЕТЕНИ

|

НАЙ-КОМЕНТИРАНИ

Почина изпълнителят на хита „You Are My Lady“
Куриерите в Гърция вече няма да приемат плащания в брой
Подготвят акции на полицията в цялата страна, свързани с издаването на ТЕЛК решения
Office 1 превръща най-големия си магазин на „Цариградско шосе“ в пространство за технологии, творчество и идеи
WWF: За 52 години популациите на диви животни в света са намалели със 73%
Москва пое управлението на руските активи на енергийните гиганти Uniper и Fortum
Турция пуска високоскоростна жп линия до българската граница
Октомври носи зрелищни метеорни потоци: Драконидите достигат своя пик тази седмица
Полицейско разкритие: Банда във Виетнам откраднала и продала за месо 2700 котки
Сбогом на GPS: Квантовите сензори ще се превърнат в следващата основа на навигацията
Jaguar залага бъдещето си на нов електромобил за 130 000 паунда
Започва изплащането на еднократната помощ от 50 евро за скъпите горива
SOF Connect и Endeavor България стартират The Innovation Terminal - нова отворена иновационна програма на Летище София
Световните продажби на бензинови автомобили паднаха под 50% за първи път в историята
Гълъб Донев: Бюджетният дефицит за тази година ще бъде до 5,7% от БВП
Германия ще закупи крилати ракети за масирани удари на бойното поле
Земетресение разлюля София
Факторите, които превръщат синдрома на самозванеца в професионална суперсила
Жилищната криза тласка Испания към предсрочен вот
Тръмп заяви, че „заплаха“ е накарала САЩ да изтеглят бомбардировачите си от RAF Fairford
Шефът на Porsche съкращава 40% от мениджмънта, за да спаси компанията
Готови за новите изисквания към сградите: как WEOZ™ съчетава автоматизация, комфорт и енергийна ефективност
Новият Закон за потребителския кредит: регулация, която пази потребителя, а не го изпраща при лихварите
За първи път от 14 г.: Големите синдикати в Италия заедно обявиха общонационална стачка за заплати и жилища
„Сова Харис“: Йотова-Вълчев са с 50,2% подкрепа, а Гюров-Кандев – с 23,7%
Почина бившият италиански премиер Силвио Берлускони
Пеевски: Ако има 36 фактури за платени мои полети, си подавам оставката като лидер на ДПС
Турция ще разработи национален аналог на американската система Starlink
Еврокомисарят по търговията: Трудните преговори с Китай все още не са дали резултат
Контактните лещи могат да са източник на зараза, експерти съветват да носим очила
Великобритания разположи в Естония дронове камикадзе с обхват над 250 км
Почина изпълнителят на хита „You Are My Lady“