Маркетинг

Реклама

|

ПР и събития

|

Правилото на първите 5 секунди

Правилото на първите 5 секунди

Повечето хора изслушват докрай публичните речи, но преценяват още в първия момент дали да се доверят на човека, който говори. Решават не заради това, което чуват, а заради това, което виждат.

Вероятно това твърдение ви се струва странно, но чуйте: В първите 5 секунди става ясно как публиката ще приеме думите на оратора.

Учени са правили експерименти с професори, които след това са били оценявани от студентите. След като са записали всички лекции на конкретния преподавател, и са наблюдавали записите внимателно, изследователите са достигнали до формула, която предвижда как студентите ще го оценят: в първите 5 секунди хората решават с очите си. Заключенията им се оказват изненадващо верни, разказаха авторите в Marketing.About.

Първоначално изследователите са прегледали първия месец от лекциите на професора, чийто ефект от речите са наблюдавали. След това първата му лекция и после няколко пъти първите десет минути от нея. Накрая са прегледали стриктно петте секунди в началото и се е оказало, че от тях зависи по-нататъшната реакция на публиката.

Освен това различни учени са наблюдавали записи от интервюта за работа и с успех чрез същата формула са отгатвали дали кандидатът ще бъде назначен още от първите 5 секунди от речта му.

В политиката правилото, че хората чуват с очите си е било приложено за първи път в телевизионния дебат между американските кандидат-президенти Кенеди и Никсън. Хората, които са слушали дебата по радиото са били убедени, че Никсън ще спечели. Другите, които са наблюдавали „движеща се картина“ в синхрон с думите на малкия екран са били сигурни, че президент ще е Кенеди.

Каква е тайната на първите 5?

Продължава на страница 2.

Научните експерименти обясняват този ефект по различен начин.

В Америка учени помолили гласоподаватели да наблюдават снимките на кандидати за Конгреса няколко секунди, след което да им сложат оценка за интелигентността, за това колко ги харесват, колко привлекателни са те и колко компетентни.

Изследователите са мислили, че въшната привлекателност ще има значение, но се оказало че не е така. Освен това смятали, че расата ще има най-голямо значение в преценката на хората. Или полът, или възрастта... Не. Най-важно е било кандидатът да има вид на компетентен човек.

В Европа също е правен подобен експеримент. На 5-годишни деца са показани снимките на хора, които се кандидатират за места в Европейския парламент. И малчуганите познали кой ще спечели. Само по оценка на външния вид те посочили кандидата, избран впоследствие.

Преценката с очите не е функция на сериозна, преднамерена, задълбочена мисъл. Тя е бърза, инстинктивна реакция в първите секунди, обясняват учените.

Представете си, че се връщате в миналото, да кажем 500 години назад във времето, и някой атакува селото ви. Имате 5 секунди да изберете лидер. Вероятно няма да изберете вашият съгражданин с тънък, префърцунен глас, красавецът на местната общност или съседът ви с вид или титла на преподавател. Може би ще се огледате за някого от типа на Клинт Истууд. Някой, който не е съвършено красив, но изглежда умен и силен човек. Някой, който знае какво прави. Или, иначе казано компетентен човек.

НАЙ-НОВО

|

НАЙ-ЧЕТЕНИ

|

НАЙ-КОМЕНТИРАНИ