Неудържимият възход на маратонките
Срещата на лененото платно и гумата, започнала през 30-те години на 19 век, продължава да вдъхновява цели тълпи да се редят на опашка за най-новия модел маратонки.
Сидни. През юни стотици австралийци се редиха на опашка, някои цяла нощ, за да си купят маратонки Yeezy Boost 350 V2 Black Static на Adidas в момента, в който бъдат пуснати за продажба. Преди да се наредят на опашката, желаещите трябваше да се регистрират за томбола, за да получат правото да придобият заветния чифт. Обувките се продаваха за неколкостотин долара, а сега вече се търгуват при цени до 2070 щатски долара.
Приключението, което човек трябваше да преживее, за да се сдобие с някоя от ограничените бройки на модела, разработен от рапъра Кание Уест, не е изолиран случай. Хората отдавна са готови да стигнат далеч, за да се сдобият с най-новия модел. Съобщения за масови сбивания, причинени от наплива за нови маратонки, има още от 80-те години на миналия век.
На хората, които искат "да се наредят" на по-подредена опашка, интернет предложи специални информационни услуги и съобщения, които да помогнат на ентусиастите да получат желаното. А някои сайтове тълкуват отношението към маратонките като към активи на фондовия пазар.
Как обаче любовта на обществото към маратонките се съчетава с осъзнаването на екологичната и човешката цена на потреблението?
Дълга история
Първите леки спортни обувки се появяват в Англия през 30-те години на 19 век, когато майстор от Ливърпул прави обувка от ленено платно и подметка от вулканизирана гума. Така се ражда оригиналната плажна обувка на викторианската средна класа.
До края на века в Обединеното кралство и САЩ са разработени различни стилове в отговор на разцвета на спортове като бягане, тенис, скокове и ветроходство.
Наименованието на английски език "sneaker" се ражда в САЩ около 1870 година заради безшумните стъпки с новите обувки (от английския глагол "sneak" - прокрадвам, промъквам се). Атлетите в Париж носят спортните обувки на първите модерни олимпийски игри през 1900 година.
През 1917 година американският професионален баскетболист Чарлз Тейлър страстно рекламира модела, създаден от Маркус М. Конвърс. До 1923 година подобренията, предложени от Тейлър, са включени в дизайна и така наречените "Chucks" (класическите кецове) остават непроменени и до днес.
В Германия братя Даслер основават Adidas през 1926 година, а когато се разделят през 1948 година е основана Puma.
Onitsuka Tiger (ASICS) е основана в Япония през 1949 година, а Reebok започва да прави маратонки през 1958 година.
New Balance започва да създава линията си маратонки за бягане през 1961 година, а през 1972 година се появява Nike.
Във всички тези случаи маратонките се създават, за да подпомагат атлетите, но също така и да пропагандират начин на живот, който свързва свободното време с физическата активност.
От 70-те години на миналия век маратонките се асоциират с любителите на скейтборда и хип-хоп културата, включително брейк танците, а забързаният градски живот изисква висока степен на комфорт и свобода на движението.
Бумът на хип-хопа от средата на 80-те и световната му доминация през 90-те означават, че маратонките бързо стават визуалният символ на хип-хопа, както и символ на разграничаване от масовата култура.
Парчето на групата Run DMC от 1986 година My Adidas е не само за любовта на бандата към маратонките, но и за това колко бързо на младежите, носещи маратонки, им се лепва клеймото "проблемни".
При рейв културата, разцъфтяла през 80-те и 90-те години, маратонките стават предпочитаната обувка за любителите на денонощните купони.
Маратонките днес
Днешната носталгия по маратонките води до появата на различни стилове, външен вид и цветови комбинации. През април миналата година Adidas пусна лимитирана серия на модела My Adidas Superstar от 1986 година.
Луксозните марки също се включиха, възползвайки се от исторически препратки, стремежа към определен статут и либерализирането на социално приемливия начин на обличане.
За водещи модни марки, включително Chanel, Louis Vuitton и Balenciaga, маратонките вече са задължителна част от колекциите.
Новият модел Triple S на Balenciaga (струващи над 900 долара) напомня за модата на маратонките на платформи от 90-те. "Маратонките си пасват добре с начина ни на живот", отбелязва главният изпълнителен директор на компанията Седрик Чарбит.
През 80-те жените за удобство пътуваха до работното си място с маратонки, които в офиса заменяха с токчета, сега обаче хората носят маратонки през целия ден.
Устойчивост и етика
Докато много любители на маратонките продължават да дават приоритет на стила над екологията, то други настояват за прозрачност от гледна точка на етиката и влиянието на производството над околната среда, което води до възход на "устойчивите маратонки".
Меган, херцогинята на Съсекс, предпочита маратонките Veja, произведени с каучук от дъждовните гори на Амазонка.
Adidas от 2015 година прави обувки, използвайки рециклирана пластмаса, събрана от океаните, и твърди, че иска да стигне още по-далеч. През април компанията пусна на пазара модела Futurecraft Loop, произведен само от 100% рециклируем термопластичен полиуретан, който може да се използва многократно.
Adidas, Brooks, Reebok и Salomon осигуряват добри условия на труд в заводите си, според проучване от 2018 година, макар все още да има проблем с ниските заплати.
Сайтове като Good Shopping Guide могат да помогнат на клиентите.
"Маратонките обаче все още са крайно проблемен продукт заради токсичните нефтохимически компоненти в тях, лепилата и значителното заблуждаване за екологичността на стоките, което се прави в бранша", посочва Марк Лиу, експерт по устойчивата мода.
Търсене и предлагане
Сред причините за трайната любов към маратонките е оскъдното предлагане. Adidas например пусна на пазара едва 1986 чифта от ограничената си серия My Adidas Superstar 1986.
Кание Уест също създава усещане за ексклузивност с малките произвеждани количества - произвеждат се само по 40 000 чифта от всеки модел Yeezys в световен мащаб.
Комбинацията от ограничени бройки и много културни значения, свързвани с маратонките, създава емоционален мотив за колекционери като диджей Джеръм Салеле'а, който ги свързва с промъкването, хип-хоп, скейтборд и рейв общностите по целия свят.
Идеалната маратонка е удобно средство за придвижване на тялото през света, което изразява желанията, мечтите и стремежите на носещите го и преминава социални, географски и езикови бариери.
Емили Брайшоу, лектор по история на модата и дизайна в Технологичния университет на Сидни за "Ченъл нюз Ейжа"/БТА
ОЩЕ ОТ КАТЕГОРИЯТА
|
|
Коментари
Няма въведени кометари.