Русия планира производството на кораби, автобуси и влакове на водород
Руската федерация планира от 2030 г. да установи изисквания за автомобилните производители относно дела на продажбите на "зелени" превозни средства, работещи на водород, електричество и газ. Това заяви ръководителят на Министерството на промишлеността и търговията на Русия Денис Мантуров по време на руско-германска конференция за суровините, цитиран от ТАСС.
"За да приложим плавно, постепенно спиране на автомобилите, задвижвани с изкопаеми горива, планираме да поставим изисквания за производителите по отношение на дела в продажбите на зелени превозни средства, започвайки от 2030 г., като се имат предвид водородните автомобили, електрическите автомобили и превозните средства на природен газ", каза Мантуров.
За да се ускори процесът, ще бъдат инициирани парични стимули за отказ от използването на енергоемки технологии и "мръсни", сиви ресурси. Според министъра руските власти възнамеряват да действат предпазливо, "балансирайки екологичните проблеми със задачите на индустриалното развитие".
Русия планира да започне производството на кораби, автобуси и влакове, работещи на водород през следващите години. "Ние от своя страна също си поставихме задачата да стартираме собствено производство на водни автобуси, локомотиви и съдове с водород през следващите години", каза Мантуров.
Както се съобщава, експлоатацията на водородни автобуси може да започне в Руската федерация през 2024 г., през същата година се планира пускане на водородни влакове като част от пилотен проект на Сахалин. "Камаз" по-рано заяви, че ще разработи автобус с водородно гориво тази година и ще завърши тестовете си до 2023 г. Серийното производство на нови артикули може да започне през същата година, в зависимост от търсенето и наличието на подходяща инфраструктура за зареждане в страната.
Според министъра, Русия възнамерява да извърши "зелен" транзит на собствена технологична основа за ключови компоненти като водородни горивни клетки и литиево-йонни батерии. Той предложи на Германия съвместно изпълнение на водородни проекти. "Готови сме да обмислим проекти за локализация и в двете посоки", каза Мантуров и добави, че производството на литиев хидроксид за корпорацията BASF и едно от подразделенията на Mercedes-Benz вече е внедрено в Руската федерация.
"Очакваме да бъде приложен същият балансиран подход по отношение на трансграничния данък върху въглерода, който се разработва от Европейския съюз. Ние сме заинтересовани от прозрачен диалог по тази тема", каза още Мантуров.
През декември 2019 г. Европейската комисия (ЕК) стартира проекта "Зелена сделка", по който ЕК възнамерява да представи редица инициативи и законопроекти през следващите години. Преходът към икономика с нулев въглерод се планира до 2050 г. Една от мерките по "Зелената сделка" е въвеждането на данък върху въглерода върху вноса на стоки. По-рано беше съобщено, че руските износители могат да платят от 6 до 50 милиарда евро под формата на обсъждан трансграничен данък върху въглерода в ЕС.
"По отношение на технологиите през следващите две до три години планираме да създадем пълна гама от необходимо оборудване за водородната инфраструктура", обясни Мантуров.
По думите му, вече са разработени прототипи на електроцентрали на водородни горивни клетки, електролизатори за производство на "зелен" водород, инсталации за производство на водород от природен газ. "Освен това планираме да овладеем производството на станции за пълнене на водород, включително тези, които произвеждат водородно гориво директно на място чрез реформинг и електролиза. Ще обърнем специално внимание на технологиите за безопасно транспортиране на водород", каза той.
Мантуров също покани Германия да участва в проекти за локализиране на производството на оборудване и разработване на технологии както за LNG, така и за водородна енергия, като отбеляза, че Руската федерация е готова да обмисли възможността за такава локализация и в двете страни.
"Днес възможностите на руските предприятия за производство на оборудване за възобновяеми енергийни източници са около 1,5 GW годишно. Ще увеличим усилено тези обеми и ще поканим германски компании да вземат активно участие в тази работа. Имаме на какво да разчитаме", каза той.
ОЩЕ ОТ КАТЕГОРИЯТА
|
|
Коментари
Няма въведени кометари.