"Евтино е", "Храната е вкусна", "Хората са добри" - София привлича главно млади туристи

Евтино е, Храната е вкусна, Хората са добри - София привлича главно млади туристи

София привлича главно млади туристи, на възраст до 34 години, с цел културно-познавателният туризъм, съчетан с лесната достъпност, ниските цени, разнообразието от заведения и местната кухня. Това сочи проучване  реализирано от експертен екип Икономика към Визия за София - Сдружение „Асоциация на българските лидери и предприемачи“ и методологията му се се базира на международно разработения модел “Лугано”*

Анализът оценява положително наличието на стратегия за София като туристическа дестинация и обособеното звено за изпълнението ѝ в администрацията (ОП Туризъм), както и наличието на туристически сайт на английски език, въпреки че е нисък делът на туристически бизнеси, които публикуват услугите си на този сайт.

Докладът отбелязва значителния ръст на туризма в последните няколко години, който е добра индикация за наличието на конкурентни предимства. Обобщени са и възможностите пред сектора, които са свързани преди всичко с използване на технологиите в процеса на привличане на туристи и информирането им за различните културно-познавателни атракции, събития и дейности, засилване на съвместни инициативи между бранша и общината, както и с допълване на културния профил на столицата с туристически услуги в областта на спа и балнеоложкия туризъм, ски и планински туризъм, конгресен и бизнес туризъм, привличане на фестивали и международни културни мероприятия.

Сред предизвикателствата и областите за подобрение са отбелязани капацитетът на столичното летище, дигитализирането на маркетинг усилията в тон със световните тенденции, достъпа до туристически забележителности в покрайнините на столицата, както и проблемите с “фалшиви” таксита. Основна посока на развитие е задържането на туристи за по-дългосрочен престой. Столицата успява да задържи туристи за средно 1,8 дни, като над 70% от анкетираните чужденци са краткосрочно пребиваващи (1-3 дни).

[[{"fid":"329012","view_mode":"default","fields":{"format":"default","alignment":"","field_file_image_alt_text[und][0][value]":false,"field_file_image_title_text[und][0][value]":false},"link_text":null,"type":"media","field_deltas":{"3":{"format":"default","alignment":"","field_file_image_alt_text[und][0][value]":false,"field_file_image_title_text[und][0][value]":false}},"attributes":{"height":325,"width":584,"class":"media-element file-default","data-delta":"3"}}]]

Запитани за това кои са конкурентните предимства на града чуждестранните посетители отговарят най-вече, че: “Хората са добронамерени.”, “Има много зелени площи и паркове.”, “Евтино е.” и “Храната е вкусна.”, а българите добавят и “добрия градски транспорт” - мнение, което не е споделено от чужденците в същата степен. Областите, в които София изостава според туристическото мнение са свързани с чистотата, поддръжката на сградите, пешеходната настилка и информацията за забележителности. Проучването сочи, че туристическият бранш познава добре мненията на туристите в столицата и сигнализира за подобни впечатления. Докладът прави основният извод, че разнообразието и предлагането на услуги е голямо, но качеството на услугите и информацията за тях могат да бъдат подобрени. Мнозинството чужденци обаче заявяват, че категорично ще препоръчат София като туристическа дестинация на близки и приятели.

[[{"fid":"329013","view_mode":"default","fields":{"format":"default","alignment":"","field_file_image_alt_text[und][0][value]":false,"field_file_image_title_text[und][0][value]":false},"link_text":null,"type":"media","field_deltas":{"4":{"format":"default","alignment":"","field_file_image_alt_text[und][0][value]":false,"field_file_image_title_text[und][0][value]":false}},"attributes":{"height":271,"width":604,"class":"media-element file-default","data-delta":"4"}}]]

В изследването по факторите на Лугано са засегнати шест тематични линии, които описват туристическия продукт на града, както следва: информационна обезпеченост, пътуване до София и придвижване в нея, качество на настаняването, качество на възможностите за хранене, културно-познавателна дейност, събития и атракции. Тези шест области са допълнени и от информация за целта на посещение и дължината на престоя на туристите, както и ключовите понятия и образи, с които те свързват София.От гледна точка на целите, мотивите за посещение и потребителското поведение на туристите в града, анализът установява, че София е предимно младежка дестинация за екскурзии с приятели, предимно с културно-познавателни цели. Най-голям брой от посетителите на столицата (45%) я посещават именно с такива цели, следвани от посетителите с бизнес цели (23%) и тези с развлекателни цели (20%).

В най-голяма степен градът се посещава за първи път от туристите и е единствената дестинация при пътуването им (и следователно негова основна цел). София затвърждава имиджа си на “бюджетна дестинация” в проучването с доминиращ дял туристи, които харчат на ден в града до 50 лв. и демонстрират удовлетвореност от цените на туристически услуги в най-голяма степен. Разбира се, това че градът е интересен с историята си, културата си и традициите си, е най-важната причина те да предприемат пътуване до българската столица, но удобните и евтини самолетни билети са на второ място по важност и в неизменна връзка с първостепенния им мотив.

[[{"fid":"329015","view_mode":"default","fields":{"format":"default","alignment":"","field_file_image_alt_text[und][0][value]":false,"field_file_image_title_text[und][0][value]":false},"link_text":null,"type":"media","field_deltas":{"6":{"format":"default","alignment":"","field_file_image_alt_text[und][0][value]":false,"field_file_image_title_text[und][0][value]":false}},"attributes":{"height":229,"width":606,"class":"media-element file-default","data-delta":"6"}}]]

Мнението и препоръката на близки и приятели имат най-голямо значение като източник на информация, от който туристите като цяло за първи път научават за възможностите на София (50% от всички анкетирани), но всъщност тя е много по-важна за българите (91,9%), хората със средно образование (82%) и не толкова за чужденците (едва 29%). Социалните мрежи и туристическите блогове се оказват най-важните първи източници на информация за туристическите възможности на града за чуждестранните посетители.

По тематичната линия за придвижване до и в рамките на София, очаквано като конкурентно предимство се очертава цената на пътуването. Чужденците преимуществено пътуват със самолет (74%), а за българските гости на столицата е най-важен автобусният транспорт. Удовлетвореност от пристигането в дестинацията е сравнително висока в самолетния вариант и по-умерена в автобусния и сред българите като цяло. Откроява се обслужването в крайната точка на пристигане в дестинацията като по-ниско удовлетворителна, което донякъде засяга и тематичната линия за качеството на настаняването. Противоречива остава оценката и за инфраструктурата на летището и автобусните и влакови терминали. Докладът отправя препоръки за подобряване на връзките между терминалите и града, за подобряване на обслужването на възрастни посетители, и за по-лесен и удобен достъп до информация.

[[{"fid":"329016","view_mode":"default","fields":{"format":"default","alignment":"","field_file_image_alt_text[und][0][value]":false,"field_file_image_title_text[und][0][value]":false},"link_text":null,"type":"media","field_deltas":{"7":{"format":"default","alignment":"","field_file_image_alt_text[und][0][value]":false,"field_file_image_title_text[und][0][value]":false}},"attributes":{"height":229,"width":606,"class":"media-element file-default","data-delta":"7"}}]]

Придвижването в града сред гостите му се осъществява основно пеша и с метро, като наземният транспорт и такситата също имат известен дял. Като цяло качеството на публичния транспорт не се оценява като част от конкурентните силни страни на града. Цена, разнообразие и наличност остават по-добре приетите му характеристики, а препоръки в това отношение са свързани със системата за таксуване, информационната обезпеченост и качеството на инфраструктурата.

[[{"fid":"329017","view_mode":"default","fields":{"format":"default","alignment":"","field_file_image_alt_text[und][0][value]":false,"field_file_image_title_text[und][0][value]":false},"link_text":null,"type":"media","field_deltas":{"8":{"format":"default","alignment":"","field_file_image_alt_text[und][0][value]":false,"field_file_image_title_text[und][0][value]":false}},"attributes":{"height":283,"width":625,"class":"media-element file-default","data-delta":"8"}}]]

Що се отнася до настаняването, данните показват голям дял на наети домове, например чрез AirBnB. Тази нова тенденция измества традиционното настаняване в хотели в рамките на няколко години.Те са най-важни и най-избирани от чужденците (37%) и на второ място като възможност за настаняване за българите (19%). Цените на настаняването са отново най-високо оценения показател като единствено при него има най-голям брой напълно удовлетворени посетители (32,2%). За разлика от другите тематични линии, при които българските гости често са по-критични, при настаняването в София чужденците се оказват по-недоволни от българите и то най-вече спрямо качеството на настаняването, наличието на информация и разнообразието на възможности за  настаняване. Необходими са подобрения чрез превод на уебсайтовете на чужди езици, подобрения в разпространението и качеството на информацията, свързана с настаняване в София по различни комуникационни канали.

[[{"fid":"329018","view_mode":"default","fields":{"format":"default","alignment":"","field_file_image_alt_text[und][0][value]":false,"field_file_image_title_text[und][0][value]":false},"link_text":null,"type":"media","field_deltas":{"9":{"format":"default","alignment":"","field_file_image_alt_text[und][0][value]":false,"field_file_image_title_text[und][0][value]":false}},"attributes":{"height":229,"width":612,"class":"media-element file-default","data-delta":"9"}}]]

Възможностите за хранене в столицата са по-добре оценени от други туристически услуги. Макар чуждестранните посетители да разчитат на по-висока категория заведения за хранене, за разлика от българите те са малко по-неудовлетворени от тях по конкретни показатели като качество на услугата, наличието на информация и достатъчна наличност. От друга страна цените, които отново са отлично оценени от чужденците, остават по-ниско оценени от българите, най-възрастните посетители и тези по работа в града. Традиционните български ресторанти с фолклорна програма и ресторантите с интернационална кухня са най-предпочитаните начини на изхранване на чуждестранните посетители, за разлика от българите, които се хранят предимно при роднини и приятели или в заведения за бързо хранене. Качеството на услугата е нито удовлетворяващо, нито неудовлетворяващо за 39% от всички анкетирани. Наличието на информация е най-ниско оцененият показател с най-сериозен дял “нито удовлетворени, нито неудовлетворени” на фона на останалите показатели.

 [[{"fid":"329019","view_mode":"default","fields":{"format":"default","alignment":"","field_file_image_alt_text[und][0][value]":false,"field_file_image_title_text[und][0][value]":false},"link_text":null,"type":"media","field_deltas":{"10":{"format":"default","alignment":"","field_file_image_alt_text[und][0][value]":false,"field_file_image_title_text[und][0][value]":false}},"attributes":{"height":229,"width":625,"class":"media-element file-default","data-delta":"10"}}]]

Анализът установява, че качеството на услугите в туристическите атракции има най-голяма необходимост от подобрения в сферата на начините за прекарване на времето. Такива подобрения биха могли да включват инвестиции в модернизация и нови технологии, повишаване качеството на туристическите преживявания чрез допълнителни услуги, възможност за закупуване на комбинирани билети за забележителности и др. Наличността на туристически атракции е оценена като средно удовлетворителна в по-голяма степен от туристите на екскурзия в София, което подкрепя актуалната тенденция в момента в града да се откриват нови забележителности и атракции за туристите. 37,9% от туристите, посещаващи София с цел екскурзия и 26% от чуждестранните посетители на София заявяват, че съчетават идването си в града с разглеждане на още дестинации извън България, което означава, че съществува пазар за обиколни пътувания, които включват София и други дестинации на Балканите или в Европа.

[[{"fid":"329020","view_mode":"default","fields":{"format":"default","alignment":"","field_file_image_alt_text[und][0][value]":false,"field_file_image_title_text[und][0][value]":false},"link_text":null,"type":"media","field_deltas":{"11":{"format":"default","alignment":"","field_file_image_alt_text[und][0][value]":false,"field_file_image_title_text[und][0][value]":false}},"attributes":{"height":229,"width":625,"class":"media-element file-default","data-delta":"11"}}]]

Важен за отбелязване резултат е, че почти никой от туристите в столицата не ползва организирани туристически услуги. По-голямата част от тях разглеждат свободните исторически забележителности в центъра на София (ротондата “Св. Георги”, храм-паметник Ал. Невски, останките от древния римски град Сердика и др.)., а що се отнася до туристическите атракции, за които е необходимо да се плати входна такса, те са предпочитани в по-голяма степен от чужденците за разлика от българите. Чуждестранните посетители разглеждат още градската архитектура, зелените площи и парковете, а посещението на нощни заведения е дейност, която е по-скоро допълваща, отколкото основна при визитата им. Всъщност пазаруването, посещението на Витоша и на нощните заведения в столицата са предпочитаните туристически дейности на българските туристи в града. Докладът прави заключението, че данните от проучването не доказват хипотезата, че голям дял чуждестранни туристи посещават града единствено заради неговия нощен живот и заведения.

[[{"fid":"329021","view_mode":"default","fields":{"format":"default","alignment":"","field_file_image_alt_text[und][0][value]":false,"field_file_image_title_text[und][0][value]":false},"link_text":null,"type":"media","field_deltas":{"12":{"format":"default","alignment":"","field_file_image_alt_text[und][0][value]":false,"field_file_image_title_text[und][0][value]":false}},"attributes":{"height":368,"width":625,"class":"media-element file-default","data-delta":"12"}}]]

Според оценката на туристите в тематичната линия събития и дейности, нивото на удовлетвореност от нощния живот в София е средно. В клубовете, питейните заведения и местата за забавления се отбелязва нужда от подобрение на качеството на предоставяните продукти и услуги, обслужване, квалификации на персонала, наличие на информация. Спортните и рекреационни възможности на столицата носят най-ниска удовлетвореност на туристите със средни оценки между 2 до 2,9, а културните събития и пространства следват цялостната тенденция на удовлетвореност от туристическите услуги в града с преобладаващи малко по-ниски средни оценки. Като цяло те не са популярни сред краткосрочно пребиваващите туристи в столицата. В дългосрочен план създаването на повече рекреационни възможности в столицата, както и привличането на международни културни събития би обогатило нейната културна и туристическа палитра.

[[{"fid":"329022","view_mode":"default","fields":{"format":"default","alignment":"","field_file_image_alt_text[und][0][value]":false,"field_file_image_title_text[und][0][value]":false},"link_text":null,"type":"media","field_deltas":{"13":{"format":"default","alignment":"","field_file_image_alt_text[und][0][value]":false,"field_file_image_title_text[und][0][value]":false}},"attributes":{"height":421,"width":606,"class":"media-element file-default","data-delta":"13"}}]]

Целият доклад от изследването с още анализи, изводи и препоръки можете да прочетете тук.

 

*Моделът “Лугано” разглежда туристическото преживяване по шест тематични линии и съдържа индикатори във всяка от тях, които измерват атрактивността на даден град на база голям брой значими за туристите фактори и под-фактори, които не могат да бъдат оценени от стандартните методи за измерване в сектора (като брой нощувки, брой посещение, брой места за настаняване и др.). Атрактивността е измерена като съвкупност от оценки на удовлетвореността на туристите от туристическите продукти и услуги, които те консумират в дестинацията, както и анализ на тяхното потребителско поведение, причини за посещение, информационна обезпеченост и др. Анализът стъпва на данни, получени от фокус-групи и анкетни проучвания сред голям брой български и чуждестранни туристи, както и представители на туристическия бранш. Социологическите проучвания са проведени от експертен екип Хора към Визия за София - Агенция Алфа Рисърч и обхващат 258 интервюирани туристи от 28 държави в анкетно проучване в периода 12.11. - 25.11.2018 г. на ключови локации (турове, забележителности, дестинации на пристигане и заминаване - летище, автогари и др.), 73 интервюта с дългосрочно пребиваващи чужденци, 46 реализирани интервюта с представители на туристическия бранш, както и 26 дълбочинни интервюта общо в горепосочените групи респонденти.

Ключови думи

Коментари

НАЙ-НОВО

|

НАЙ-ЧЕТЕНИ

|

НАЙ-КОМЕНТИРАНИ

Бонусът на Дивия запад: Рио де Жанейро дава парични награди на полицаите за убити престъпници
На днешната дата, 28 септември. Рождениците днес
САЩ ще разсекретят документи за мистериозното изчезване на една от първите жени пилоти
Италия ще защитава световната си титла във волейбола срещу България
Желязков пред Тръмп: Стратегическото партньорство е ключово за развитието на отношенията ни
Дронове са забелязани близо до най-голямата военновъздушна база на Дания
Гърция се готви за бури и наводнения заради рязко влошаване на времето
Бира Modelo почита латиноамериканската общност за своя 100-годишен юбилей