Финанси
|Компании
|Енергетика
|Икономика
|10 важни тенденции на работното място тази година
Дори да сте на същата позиция, на все същото работно място, икономиката, технологията и демографията неминуемо са променили начина, по който вършите работата си.
Кое излиза от бизнеса? Всекидневното пътуване до офиса, работният ден от 9 до 5 и стандартните настолни компютри. Кое навлиза? Работата от разстояние, гъвкавкавите работни часове, употребата на лаптопи и смарфони със служебна цел.
Авторите в американското списание Entrepreneur изброяват още няколко вероятни промени, които скоро може да достигнат и до вашето работно място.
1. Употреба на личните мобилни устройства на работа. Все повече служители предпочитат да използват смарфоните и таблетите си, както и други видове лична портативна електроника, за да вършат служебните си задължения. Възниква тенденция „донеси своето устройство“ в офиса (наричана в американските бизнес издания "bring your own device" или BYOD). Някои работодатели се опасяват, че с тази практика ще изгубят конфиденциална фирмена информация. Или че по този начин служителите им ще могат спокойно да се отдадат на игри във Facebook. Въпреки това, тази тенденция се задълбочава. Притесненията на шефовете, дори и под формата на забрани, няма да повлияят нито върху това какви устройства използват служителите, нито как, къде и кога ги употребяват, смятат експерти.
2. Работа от вкъщи. С тази възможност фирмите дават шанс на служителите си за по-гъвкав график (и същевременно спестяват сериозни административни разходи).
3. Открити офис пространства. С по-малко служители, които идват в офиса, компаниите преструктурират помещенията, за да открият в тях повече търговски зони и също повече нетрадиционни, интересни и ценени работни помещения, които създават атмосфера. Някои фирми в САЩ премахнаха стените, за да създадат споделени зони и така да стимулират брейнсторминг и естествени разговори, които сближават. Освен това, служителите, които не са наоколо всеки ден, получават шкафчета с ключ, където могат да поставят личните си вещи (евентуално при липса на установено лично бюро).
4. Незабавна комуникация. Хората в бизнеса все повече разглеждат имейла като твърде бавна форма на общуване в сравнение със съобщенията в социалните мрежи и тези по мобилния телефон.
5. Онлайн инструменти за съвместна работа. Повече компании използват уеб-базирания софтуер, за да се свързват с хората, които работят от разстояние. Някои от тях използват програми като Yammer, Chatter и Jive, за частни разговори в стила на диалозите, които се водят във Facebook мрежата. С подобни инструменти мениджърите и служителите могат да разменят документи. Видео и уеб-базираните конференции също остават в сила, твърдят експерти в областта на модерните работни места. Смята се, че служителите трябва да умеят да ги използват, независимо къде работят.
6. Уеб-базиран софтуер. Облачен компютинг, който съдържа онлайн софтуер за ежедневните операции.
7. Обучения от по-младите. Наред с традиционните програми за обучение, в които младите се учат, някои фирми установяват и обратен курс, в който младите хора обясняват, информират, поучават, помагат на по-възрастните да овладят определен софтуер, работата в социалните медии или необходими умения в модерното работно място.
8. Работа на хонорар. Настъпи епохата на свободния агент, на фрийлансъра, и то не само в спорта. Все повече хора продават уменията си с независим от фирмата договор. Правят го не само защото не могат да открият корпоративна позиция с фиксирано работно време, но и защото не искат да откриват такава. OpenDesks например е стартова услуга, която помага да се свързват кадрите с работодатели, на които съответстват, в Монреал, Ню Йорк и Сидни. „Опитахме да назначим един от членовете на екипа ни, който работи почасово на пълна работна позиция. Той иска да бъде част от екипа, но настоява да остане независим“, обяснява изпълнителният директор на OpenDesks Крис Дифонзо.
9. Пространства за съвместна работа между колегите. Без значение дали работят почасово или на пълен работен ден, повече хора, които изпълняват служебите си ангажименти от вкъщи търсят предложения за общи пространства, където може да се работи с колеги. В т.на. офиси под неам те могат да се сдобият с бюро за няколко часа, често срещу минимално заплащане, както и да използват конферентни зали, интернет връзка и други стандартни офис условия. В световен план броят на отдаваните под наем подобни пространства нараства. От OpenDesks очакват, че през януари в света вече има 1500 такива места в 750 града на 100 държави. Има и допълнителна полза от споделянето на офиса за временно ползване: човекът, до теб, може да се окаже ценен с мнение или идеи за твои продукти и дори бизнес партньор, доставчик или инвеститор.
10. Корпоративни културни инициативи. Приличната заплата и бонусите вече не са достатъчни, за да привлекат и ангажират ценните кадри. Затова компаниите инвестират в инициативи, които отговарят на интересите и страстта на служителите на всички възрасти. Тези инициативи включват усилия бизнесът да стане по-зелен или производството на продукти вече да е по-социално отговорно.
Ключови думи
|
|
Коментари
Няма въведени кометари.