Да се откаже, да продаде или да запази? Трудният избор на Unilever в Русия

Да се откаже, да продаде или да запази? Трудният избор на Unilever в Русия

Да се откаже, да продаде или да запази? Трудният избор на Unilever в Русия

Unilever, която повече от година е критикувана за оставането си в Русия, заяви, че може да се откаже, да продаде или да запази дейността си там, но "най-малко лошият" вариант е "да продължим бизнеса си, но по силно ограничен начин“, съобщава Ройтерс.

Този месец руската държава пое контрола върху руското дъщерно дружество на френския производител на кисело мляко Danone, както и върху дела на Carlsberg в местна пивоварна.

Действията на Москва подчертават уязвимостта на други компании за потребителски стоки, които все още извършват дейност в Русия, а някои от тях обявиха планове за напускане.

"Първият вариант е да се откажем от бизнеса си. Смятаме, че на практика това може да доведе до неговата национализация, като се имат предвид всички събития, които се случиха наскоро", заяви новият главен изпълнителен директор на Unilever Хайн Шумахер в разговор с журналисти.

"Вторият вариант е да продадем бизнеса, но реалността е такава, че не сме намерили жизнеспособно решение, което да отговаря на поставените от нас цели. Нито един от вариантите не е добър, но последният вариант - да управляваме бизнеса си по ограничен начин - е най-малко лошият и в момента сме там.“ допълни той.

Шумахер заяви, че Unilever не е контактувал с руското правителство след действията му по отношение на Danone и Carlsberg.

В компанията, която притежава марките супа Knorr и сапун Dove, работят над 3000 души в Русия. През март 2022 г. Unilever стана първата голяма европейска компания за хранителни продукти, която спря вноса и износа си от Русия след нахлуването на страната в Украйна.

Тогава Unilever заяви, че няма да инвестира повече в Русия и ще спре всички медийни и рекламни разходи там, като добави, че дейността ѝ в Украйна също е спряна.

Въпреки това тя продължи да доставя на хората в страната своите ежедневни хранителни продукти от първа необходимост и хигиенни продукти, произведени в Русия, като заяви, че няма да получава никаква печалба от тези продажби. Всички приходи, направени в Русия, остават там, заяви компанията.

През февруари Unilever заяви, че "съществува риск" да прекрати дейността си в Русия и че може да се наложи да понесе загуби или да отпише активите си там.

Бившият главен изпълнителен директор Алън Джоуп заяви по това време, че "обемът на руския ни бизнес е намалял значително, с двуцифрено число“.

Междувременно компанията отчете приходите си, надминавайки прогнозите за ръст на продажбите, след като отново повиши цените, за да компенсира по-високите разходи, и изпрати акциите си нагоре.

Unilever отчете по-добър от очаквания базов тримесечен ръст на продажбите, след като отново повиши цените, за да компенсира по-високите разходи, повишавайки акциите на производителя на сапун Dove и сладолед Ben & Jerry's с 5% нагоре, предава Ройтерс.

Британската компания отчете ръст от 7,9% в базовите продажби през второто тримесечие, надминавайки средната прогноза на анализаторите от 6,4%. Unilever очаква основният ръст на продажбите за цялата година да бъде над 5%, пред своя многогодишен диапазон, като основният ръст на цените ще продължи да се забавя през годината.

"Моето ранно потапяне в бизнеса потвърди вярата ми в силните основи на Unilever", каза новият изпълнителен директор Хайн Шумахер в изявление. Това са първите резултати на Шумахер в Unilever, след като пое поста от Алън Джоуп по-рано този месец.

Ръстът на базовите цени за второто тримесечие беше 8,2%, докато базовите обеми спаднаха с 0,3%, надминавайки очакванията на анализаторите съответно за 7,7% и спад от 1,2%.

Акциите на Unilever се повишиха с 5% до 4 218,5 пенса към 0707 GMT.

Unilever заяви, че очаква нетната материална инфлация за 2023 г. да бъде около 2 милиарда евро, от които 400 милиона се очакват през втората половина.

През февруари компанията прогнозира нетна материална инфлация за първото полугодие на около 1,5 милиарда евро, заявявайки че ще продължи да повишава цените през първата половина на годината и ще намали тези скокове през втората половина.

"Сега сме преминали пика на инфлацията, но ще продължи да има високо ниво на ръст на цените в рамките на отчетените от нас числа. По-голямата част от цените, които ще видите, са пренесени цени, докато преминаваме през тримесечията", каза финансовият директор Греъм Питкетли по време на разговор с журналисти във вторник. "Там, където наистина изместваме бизнеса по отношение на фокуса, е към растеж на обема", каза той, добавяйки че "остава доста нестабилно и несигурно, но определено се движим в правилната посока".

Водещи американски и европейски инвеститори казаха пред Ройтерс този месец, че сигнализират за опасенията си относно високите цени на компаниите за потребителски стоки, като Янус Хендерсън стигна толкова далеч, че намали някои дялове, които притежава и съкрати производителите на храни, за които смята, че са изложени на риск от загуба на клиенти.

Индустрията на потребителските стоки се бори с нарастващите разходи от около две години, тъй като всичко от слънчогледовото олио и доставката до опаковките и зърното поскъпна. По-високите разходи започнаха по време на пандемията и се влошиха, след като Русия нахлу в Украйна, изпращайки разходите за енергия до рекордно високи нива миналата година.

Конкурентите P&G и Nestle са готови да докладват резултатите от печалбите тази седмица.

Ключови думи

Коментари

НАЙ-НОВО

|

НАЙ-ЧЕТЕНИ

|

НАЙ-КОМЕНТИРАНИ