Инвестиция отвъд числата - или когато качеството е по-важно от количеството

Инвестиция отвъд числата - или когато качеството е по-важно от количеството

Инвестиция отвъд числата - или когато качеството е по-важно от количеството

Възвръщаемостта на инвестицията (ROI) на степента магистър по бизнес администрация (МБА) винаги е била тема на разгорещени спорове сред студентите, завършилите, университетските преподаватели и експертите по бизнес-образование. Тъй като разходите за получаване на магистърска степен по бизнес администрация могат да бъдат значителни, основният въпрос е струва ли си да изберете МБА? Как обаче бихме могли да измерим ROI правилно? Доколко надеждни са изчисленията? Възможно ли е изобщо да обясним всичко свързано с разходите за получаване на диплома в цифри? Честният отговор е Не, защото МБА има и своята по-дълбока, свързана с качеството страна, която ви носи потенциално дългосрочни предимства, далеч надхвърлящи  границите на месечния фиш за заплата.

Изчисляване на възвръщаемостта от инвестицията

Алберт се записва за едногодишна МБА програма в един от двайсетте най-добри бизнес университета в Европа и трябва да заплати такса за обучение в размер на 42 000 евро. Годишната му заплата като Мениджър проект, преди да започне обучението, е 32 000 евро, но той трябва да напусне работа, за да учи. Той е на 31 години и е свикнал да живее без финансови притеснения, но е готов да се задоволява с по-скромни средства, докато завърши МБА. Изчислил е, че 24 000 евро ще му бъдат достатъчни да се издържа, докато учи. В тази сума са включени разходите за жилище, храна, учебници и джобни.

Така нареченият алтернативен разход за Алберт, свързан с неговата магистратура по бизнес администрация, е 32 000 евро – годишната му заплата, от която трябва да се откаже, докато учи. Общата инвестиция се равнява на 32 000 EUR + таксата за обучение (42 000 евро) + разходите за издръжка (24 000) или общо 98 000 евро.

След като се дипломира, той намира работа в консултантска фирма, където отново заема длъжността Мениджър проект, но тук са му поверени по-голям екип и по-платежоспособни клиенти. Годишната му заплата сега е 58 000 евро. Като извадим заплатата му преди дипломирането от заплатата, която получава след като е получил МБА, се получава разлика от 26 000 евро. Като разделим инвестицията за получаване на МБА (98 000 евро) на 26 000 евро получаваме цифрата 3,77.

Какво означава тя? Означава, че Алберт ще възвърне направената от него инвестиция за по-малко от 4 години. 

Трябва да се има предвид, разбира се, че разглежданият  пример е твърде обобщен. Човешкият живот не е уравнение и променливите може да се изменят. Например, Алберт би могъл да се издържа и с по-малко от 24 000 евро и това би променило изчисленията. Има вероятност той да не може да си намери работа веднага след дипломирането. Ако реши да финансира обучението си със заем, това също ще промени изчислението. От друга страна, годишната му заплата може да се увеличава ежегодно, което ще даде много  по-добър коефициент на възвръщаемост на инвестицията. Въпреки всичко това, примерът, изложен по-горе, си остава най-разпространеният начин за изчисление на изплащането.

Високо в класирането или високо по ROI

Човек рядко получава достъп до инвестиции с по-висока възвръщаемост от МБА. Най-големите инвестиции, които правим през живота си, са свързани с придобиването на имоти – апартамент или къща, или автомобили. В зависимост от цикъла, в който се намира икономиката, недвижимите имоти може да увеличат стойността си, но автомобилите почти винаги се обезценяват, освен ако не са  редки модели. Ако погледнем на образованието като на инвестиция, ще видим, че и то би могло да има бърза или бавна възвръщаемост. Магистратурата по бизнес администрация, ако приемем, че сте избрали правилният университет и правилните учебни предмети, обикновено попада в първата категория инвестиции. Независимо колко престижен е университетът, към който сте се насочили, не бива да забравяте, че високият клас на учебното заведение не означава непременно висока възвръщаемост.  

Проучване на Bloomberg Businessweek от 2014 г. потвърждава, че „елитните бизнес-университети са толкова скъпи, че завършилите там образованието си започват да печелят от направената от тях инвестиция по-бавно в сравнение с хората, които са избрали по-малко престижни програми на по-поносими цени." Например, за едно и също време завършилите Stanford ще заработят под 20% от направената от тях инвестиция за получаване на МБА, докато завършилите програмите на University of Wisconsin в Медисън вече ще са изплатили 60% от инвестицията си. За бастиона на качественото обучение – Harvard, тази цифра е малко над 20%. Независимо колко разочароващи изглеждат резултатите на Stanford и Harvard на пръв поглед, на този етап е най-добре да не прибързвате със заключенията.

20% възвръщаемост от инвестицията не само е много по-добро постижение от това на повечето портфейли на инвестиционните фондове, но дори и от по-голямата част от високорисковите инвестиционни схеми. Тези статистически данни също показват защо важността на ROI не бива да се надценява. Твърде опростените изчисления по отношение на първите няколко години след дипломирането страдат от един вроден дефект – те ви дават твърде слаба индикация както за дългосрочните перспективи, така и за доста по-сложната концепция за полезността на качеството на дипломата. Как бихме могли да направим оценка на образование от световна класа с богати традиции само въз основа на откъслечни данни за заплатата, които дори не вземат предвид какво може да се случи след 5, 10 или 20 години? Това чисто и просто е невъзможно. 

По-дългосрочни и по-краткосрочни дивиденти

Скъпите дипломи обикновено не дават много добри резултати веднага, но реализират потенциала си в дългосрочен план. Университетите, които приемат студенти от развиващите се страни, разполагащи с по-скромни доходи, имат предимство в съревнованието по ROI през първите няколко години след дипломирането. Надпреварата за по-добро класиране кара някои учебни заведения да подбират кандидати с по-ниски доходи, за да може заплатата им след получаване на МБА да скочи драстично. Това определено се отразява на класирането им, а за много университети тези класирания са изключително важни от маркетингова гледна точка. Това би могло да даде логично обяснение на част от необичайните размествания  в определени класации.

В класирането на Файненшъл Таймс за 2015 г. университетът Jiao Tong в Шанхай се изкачва от 77 до 55 място. В класирането на Financial Times за университетите с най-добро съотношение цена – качество на първо място е University of Capetown GSB в Южна Африка докато Harvard “се радва” на солидното 66 място. Но не бързайте да роните сълзи за Harvard, това е напредък, като се има предвид, че през 2014 г. университетът е чак на 86 позиция. Второто място в класацията по съотношение цена-качество е заето от китайския HKUST, а на трето място е Lisbon MBA. Португалският университет прави забележителен скот ок 52 до 36 място в класацията на Financial Times за най-добрите университети в света, предлагащи МБА програми. През 2014 г. челната тройка в класацията цена-качество е съставена от бразилския Coppead, Lisbon MBA и швейцарският IMD.    

Въпреки казаното по-горе, не би било правилно и да приемате, че не трябва да се съобразявате с цифрите. Когато трябва да правите вноски по заеми, е много важно да си направите сметките добре, но макар и важна, ROI е само малка част от общата стойност на МБА. Този показател не бива да бъде единственото нещо, върху което да се съсредоточавате, и единствен критерий за подбор на правилния университет. Кандидатите трябва да използват ROI по рационален начин – като един от инструментите, с които разполагат, и да внимават да не го фетишизират. Уменията за работа с хора, които овладявате по време на обучението, увереността, която придобивате и отношението, което показвате всеки ден са нещата, които ще ви се отплатят най-добре в дългосрочен план през професионалната ви кариера.

Интересувате се от степен МВА?

Access MBA свързва най-добрите български мениджъри и професионалисти с бизнес училища от целия свят посредством индивидуални срещи с представители на топ МБА програми.

Топ MBA събитие – 11 май, хотел Балкан

На събитието ще присъстват представители на престижни университети от Европа и Северна Америка, както и реномирани български институции.

Пролетният тур на Access MBA включва 125 международни бизнес училища и се провежда в 34 града в цял свят.

РЕГИСТРИРАЙ СЕ БЕЗПЛАТНО!

Коментари

НАЙ-НОВО

|

НАЙ-ЧЕТЕНИ

|

НАЙ-КОМЕНТИРАНИ