КЗК глоби Kaufland за заблуждаваща реклама

КЗК глоби Kaufland за заблуждаваща реклама

КЗК глоби Kaufland за заблуждаваща реклама

Комисията за защита на конкуренцията (КЗК) наложи  санкция на „Кауфланд България ЕООД енд Ко” КД в размер от 542 662.50 лв. след като установи, че е  извършено нарушение, свързано със заблуждаващо рекламиране. Това посочва КЗК на сайта си.

Проучване на комисията е установило, че в периода от юни 2010 г. до края на април 2014 г. Kaufland рекламира цената и качеството на своите продукти с послания като: „K-Classic Ви дава гаранция за най-ниска цена! Без компромиси. При сравними продукти никоя друга търговска верига в нашия град не предлага по-ниска цена. Ден след ден, година след година“ и „гарантирано качество на най-ниска цена”.

Същността на гаранцията се свежда до обстоятелството, че дружеството предлага под собствената марка „К-Classic” продукти с гарантирано контролирано качество на най-ниска цена или на по-ниска такава.

„Производството показа, че след проучване на цените в конкурентни вериги, Кауфланд намалява продажната цена на сравними/аналогични продукти „K-Classic“ на по-ниска от констатираната продажна цена на конкурентния продукт или на цена, равна с цената на продукта на конкурента. В контекста на използваните рекламни послания понятието „гаранция” се свързва с поет ангажимент от дружеството да предлага промоционалните продукти именно на най-ниски цени. По този начин се създава предварителна представа у потребителя, че закупувайки дадена стока с посочената гаранция, същата е гарантирано на най-ниска цена”, посочва КЗК.

„Дружеството използва при промотирането на тази гаранция посочените граматически форми на превъзходната степен „най” и сравнителната „по” с цел да привлече вниманието на потребителите към факта, че цените на неговите продукти „K-Classic“ са най-ниските при съпоставка със сходни или аналогични продукти в останалите конкурентни вериги, респективно са по-ниски от тях. И двете хипотези предполагат, че цените на продуктите K-Classic са не просто равни или еднакви, а са под цените на конкурентните сравними продукти”, обяснява комисията.

Тя приема, че с поведението си Kaufland целенасочено и систематично поддържа две паралелни ценови реакции - намаление на цените на продуктите K-Classic в размер, по-нисък от цената на конкурента, или намаление до размера на най-ниската конкурентна цена. Същевременно през целия период на предлагане и промотиране на гаранциите („най-ниска цена”) Кауфланд презентира пред потребителите цените на продуктите си като най-ниски цени в сравнение с цените на конкурентите. В този смисъл е налице явно противоречие между същността на предоставяната гаранция в частта относно предлагане на продуктите K-Classic на „най-”/„по” ниска цена, и размера на цените в Кауфланд на съответните продукти, които са намалявани до установените на пазара най-ниски цени, предлагани от неговите конкуренти. Използваният от дружеството механизъм за компенсиране на потребители, заплатили за сравним или аналогичен продукт по-висока цена в магазините на Кауфланд, чрез възстановяване на разликата до размера на цената на конкурента, също влиза в противоречие със съдържанието на рекламните послания за „най-”/„по” ниска цена. В действителност потребителят получава равна на конкурентната цена, а не по–ниска, както се сочи в използваните рекламни послания.

При определяне на санкцията комисията е отчела като смекчаващо обстоятелство факта, че след образуването на производството Kaufland предприема действия по преустановяване разпространението на заблуждаващата реклама, като променя част от рекламното послание във връзка с гаранцията за качество на продукти K-Classic - от „най-ниски цени” на „трайно ниски цени”.

Коментари

НАЙ-НОВО

|

НАЙ-ЧЕТЕНИ

|

НАЙ-КОМЕНТИРАНИ