Мениджърите в България - все по-големи песимисти за изхода от кризата

Мениджърите в България - все по-големи песимисти за изхода от кризата

Все повече мениджъри са обезпокоени за изхода от икономическата криза, обхванала страната ни.

Основно последствие от икономическата колапс в България е намаляването на обема на производство или продажбите на фирмите. Това сочат данните от проучване на мнението на мениджъри, проведено от НЦИОМ и БСК, и представено на кръгла маса на тема „Икономическата криза – законодателството в подкрепа на бизнеса”

Все повече мениджъри смятат, че кризата ще продължи повече от две години. Техният брой е нараснал 8 пъти спрямо 2009 г.

От ноември миналата година досега компаниите, които отчитат спад в оборота си, са се увеличили с една четвърт - от 68 % на 86%. Това са фирми в доста критично състояние с персонал под 50 души, а също и в строителството, транспорта и туризма, където кризата е най-осезаема.

Другият основен проблем, с който се сблъскват мениджърите, е  междуфирмената задлъжнялост.

Според проучването на НЦИОМ и БСК - 51 % от компаниите се оплакват от голямо забавяне на дължими плащания, а една четвърт – 24% посочват, че те самите са длъжници. 60% от фирмите коректни платци чакат пари от своите контрагенти.

Стратегията на бизнеса за справяне с кризисната ситуация на този етап продължава да е ориентирана към намаляване на разходите за работни заплати чрез - замразяване размера на трудовите възнаграждения. През 2009 година това са направили 38% от фирмите, а през 2010 г. – 54%.

Друга мярка, предприемана от бизнеса, е съкращаване на персонала- през 2009 г. при 24% от фирмите, а през 2010 г. в 40% от фирмите. Масово мениджърите прибягват до намаляване на работно време на част от служителите или излизане в принудителен отпуск. Това е практика в 19% от фирмите през 2009 година и 29% през 2010 година. Над два пъти от 9% през 2009 година на 21% през 2010 година се е увеличил делът на фирмите, които прекратяват отделни свои дейности или производства, се посочва в изследването.

Според 43% от участниците в изследването техните отрасли вече са достигнали дъното на кризата. Най-често така мислят представителите на селското стопанство, строителството, туризма, транспорта. 36% от компаниите смятат, че кризата за тях тепърва предстои.

Коментари

НАЙ-НОВО

|

НАЙ-ЧЕТЕНИ

|

НАЙ-КОМЕНТИРАНИ