Може ли Facebook да разруши американската икономика?

Може ли Facebook да разруши американската икономика?

Може ли Facebook да разруши американската икономика?

Може ли нашият приятелски настроен Facebook да разруши американската икономика? По този въпрос разсъждава Пол Б. Фаръл в MаrketWatch. Ето какво гласи коментарът му. 

„Глобален икономически убиец? Да, Facebook е в личния ми списък с глобални магроикономически спусъци (смъртоносно непредвидими „черни лебеди”*, като дот ком ерата през 2000), които системата на колективно отричане на американските инвеститори просто ще пропусне, докато е твърде късно. Докато катастрофа свали икономиката отново” – пише той.

„И, да, може да отнеме години. Или да се случи през 2012”, продължава авторът. „Наблюдавахме същата подготовка до катастрофата през 2008 г. предварително, в продължение на няколко години, докато правдоподобните предупреждения бяха игнорирани. Да, дами и господа, Facebook е толкова опасен за нашата икономика и глобалната икономика. Смятате, че се шегувам. Всъщност Facebook е в списъка ми с 12-те топ заплахи за икономката. Той включва: болкита на Еврозоната, пренаселяването, Китай, климатичната криза, пикът на цената на петрола, евтините пари на Фед**, изборите през 2012 г., икономии срещу растеж, търговия с висока честота, екстремен капитализъм и черният лебед, който никой не вижда да идва, докато не удари”.

Потребителският успех на Facebook е класически пример за отрицание от страна на инвеститорите, продължава авторът. В съвременната, нова епоха на бихейвиористична икономика цялото това крайно отрицание създава илюзия, която ни подвежда да намаляваме риска (от инвестицията) в умовете си. Например класическото изявление на секретаря на американската хазна Ханк Полсън преди срива през 2008 г. и последвалата го криза, че наблюдава най-добрата икономика в кариерата си.

Facebook e твърде голям, за да успее, коментира още Фаръл. Паричната му стойност е в джобовете на вътрешни хора, които печелят с първичното публично предлагане (IPO). Истинската му стойност е в умовете на милиарди „приятели”. Американските инвеститори надуват нов, по-голям балон, черен лебед, който наистина може да пречупи икономиката – по-голям от тези през 2000 и 2008 г., комбинирани. Не може да се видят или чуят никакви предупреждения, заслепени сме от любовта си към Facebook.

Първичното предлагане на Facebook поставя нови рискове за инвеститорите на дребно. Сайтът може да има милиони потребители по света и да е секси от инвестиционна гледна точка, но зад всичко това експерти твърдят, че ще се покаже голямо разочарование от страна на хиляди дребни инвеститори, които са загубили пари. Това ще е пазарна ситуация каквато се случи в САЩ през 2000 г. Тогава огромен брой хора направиха грешката масово да влагат в акциите на технологични фирми по това време, припомня авторът.

*по книгата на Насим Талеб – бел. ред.

**американският Федерален резерв

Коментари

НАЙ-НОВО

|

НАЙ-ЧЕТЕНИ

|

НАЙ-КОМЕНТИРАНИ