Финанси
|Компании
|Енергетика
|Икономика
|Може ли българска компания да стане световен лидер
Как българска компания може да изгради устойчив бизнес и да стане световен лидер? Какво трябва да е нейното ДНК? И какви лидери - с каква визия, идентичност, вярвания и начин на мислене са в състояние да постигнат това?
Първо, на въпроса: може ли българска компания да стане световен лидер? Не – биха отсекли мнозина. Но това ще е като да кажем, че “маята” ни не струва – че няма кадърен българин, който да създаде световен бизнес. Т.е. че българите нямаме потенциал. Но да се замислим...
Ако българи са сред едни от най-големите легенди в спорта, защо това да не е възможно и в бизнеса? Ако Стефка Костадинова с нейния висок скок на 209 см постави световен рекорд, който 26 години никой не успява да подобри... Ако Йордан Йовчев е първият гимнастик в историята на спорта, участвал в шест поредни Олимпиади... Ако Ивет Лалова е най-бързата бяла жена на планетата... Ако българските спортни легенди от Мария Гигова, Дан Колов, Йорданка Донкова, сестрите Малееви, Таня Богомилова, Христо Марков, Петър Стойчев, та до най-новите ни надежди като Григор Димитров не просто спечелиха шампионски титли, а с рекордите си разгърнаха неподозирани хоризонти за човешките възможности, значи потенциал у българите има.
Та, какво, ако и бизнес лидерите ни със своите продукти и услуги създадат нова реалност? Какво, ако покорят световните пазари? Какво, ако оставят следа в историята на човечеството? Та, потенциал има: български компании като Walltopia - световен лидер (с клиенти на 6 континента и над 50% пазарен дял в Северна Америка, Западна Европа и Русия) при изкуствените стени за катерене го показват недвусмислено. Капацитет още няма.
И понеже в бизнеса у нас още търсим такива примери с лупа, въпросът пред всички ни е прост: как от нищото може да се вдигне нещо? И то световно. Целта ни в тези редове е не да даваме рецепти. А да провокираме разговор за това кои са по-дълбоките принципи за изграждането на устойчив бизнес от нулата, с които родните предприемачи могат да поставят своите компании, а и България на световната карта. Като междувременно спечелят милиони, а защо не и милиарди от това.
И така. Според нас има пет базисни принципа в ДНК-то на всеки световен бизнес. И те са в контраст с популярните рецепти за успех: 1) Следвате душата, не егото, 2) Приносът е сърцевината на бизнеса, 3) Не “компания като всички останали” 4) Градете вярвания, които ви подкрепят и 5) Осъзната подготовка като за Олимпиада всеки ден.
Ирина Горялова, Петър Горялов, коучове по лидерство за изпълнителни директори. Целият текст в януарския брой на „Мениджър”
Ключови думи
|
|
Коментари
Няма въведени кометари.