Невиждано влошаване на потребителското доверие във Великобритания след Brexit

Невиждано влошаване на потребителското доверие във Великобритания след Brexit

Невиждано влошаване на потребителското доверие във Великобритания след Brexit

Потребителското доверие във Великобритания отбеляза в началото на юли най-солидно месечно влошаване от декември 1994-а година, достигайки в същото време най-ниско ниво от декември 2013-а година, показва специално проучване на компанията за пазарни изследвания GfK U.K. Ltd.

Индексът, измерваща потребителското доверие (Consumer Confidence Barometer) се понижи в началото на юли с цели 8 пункта до -9 пункта от -1 пункта през юни като реакция на решението на британците да гласуват на референдума на 23-ти юни за напускане на Европейския съюз. Това представлява най-драматично месечно влошаване на доверието сред британците относно икономическите перспективи пред Обединеното кралство от повече от две десетилетия насам и най-ниско ниво на индекса от края на 2013-а година.

Проучването сред 2002 анкетирани, проведено между 30-и юни и 5-и юли, е първият показател за настроението на британските домакинства след изненадващия изход от проведения на 23-ти юни ключово референдум в страната. То подсказва, че голяма част от потребителите са били разтърсени от политическия и пазарен смут, включително от голямата обезценка на британската лира, предизвикана от решението за Brexit и предполага, че британците могат да ограничат своите разходи през следващите месеци на фона на продължаваща несигурност след вота.

Индексът на потребителското доверие сред британците, които гласуваха за оставане в рамките на ЕС се влоши още по-силно до -13 пункта, докато индексът сред британците, които подкрепиха излизането от съюза отбеляза по-умерено понижение до -5 пункта.

Най-значителен е спада в доверието по отношение на очакванията за общата икономическа ситуация през следващите 12 месеца, като този индекс се срина с цели 15 пункта до -29 пункта от -14 пункта през юни.

Основният индекс, измерващ настройката на британците за осъществяване на големи покупки в бъдеще, падна до -3 от +9 пункта.

В същото време проучването на GfK отчита, че 60% от потребителите очакват общата икономическа ситуация да се влоши през следващите 12 месеца в сравнение с 46% на това мнение през юни. Едва 20% от британците очакват икономиката да се подобри за разлика от 27% през предходния месец.

Нарастват и опасенията за рязко ускоряване на инфлацията, като индексът, измерващ очакванията на потребителите за по-бързо повишение на цените през следващите 12 месеца нарасна с цели 20 пункта до 33% през юли от едва 13% през юни.

Институтът GfK отчита и съществени демографски различия в доверието на потребителите. Доверието сред анкетираните британци в северната част на Англия е спаднало със зашеметяващите 19 пункта, докато потребителското доверие в Южна Англия се влоши с едва 2 пункта. Съществена разлика се отчита и при настроенията сред различните възрастови групи, като индексът на потребителските доверие сред младежите на възраст между 16 и 29 години се срина с 13 пункта.

Що се отнася до доверието в различни групи по отношение на техните доходи, най-солиден спад с 16 пункта бележи потребителското доверие сред британските домакинства с годишен доход между 25 000 и 49 999 паунда.

Институтът GfK отбеляза, че може да се очаква значително намаляване на потребителските разходи в бъдеще и по-специално в пътуванията, модата и начина на живот, като и на разходите за домове и хранителни стоки.

Източник: БНР

Коментари

НАЙ-НОВО

|

НАЙ-ЧЕТЕНИ

|

НАЙ-КОМЕНТИРАНИ