Невиждано влошаване на потребителското доверие във Великобритания след Brexit

Невиждано влошаване на потребителското доверие във Великобритания след Brexit

Потребителското доверие във Великобритания отбеляза в началото на юли най-солидно месечно влошаване от декември 1994-а година, достигайки в същото време най-ниско ниво от декември 2013-а година, показва специално проучване на компанията за пазарни изследвания GfK U.K. Ltd.

Индексът, измерваща потребителското доверие (Consumer Confidence Barometer) се понижи в началото на юли с цели 8 пункта до -9 пункта от -1 пункта през юни като реакция на решението на британците да гласуват на референдума на 23-ти юни за напускане на Европейския съюз. Това представлява най-драматично месечно влошаване на доверието сред британците относно икономическите перспективи пред Обединеното кралство от повече от две десетилетия насам и най-ниско ниво на индекса от края на 2013-а година.

Проучването сред 2002 анкетирани, проведено между 30-и юни и 5-и юли, е първият показател за настроението на британските домакинства след изненадващия изход от проведения на 23-ти юни ключово референдум в страната. То подсказва, че голяма част от потребителите са били разтърсени от политическия и пазарен смут, включително от голямата обезценка на британската лира, предизвикана от решението за Brexit и предполага, че британците могат да ограничат своите разходи през следващите месеци на фона на продължаваща несигурност след вота.

Индексът на потребителското доверие сред британците, които гласуваха за оставане в рамките на ЕС се влоши още по-силно до -13 пункта, докато индексът сред британците, които подкрепиха излизането от съюза отбеляза по-умерено понижение до -5 пункта.

Най-значителен е спада в доверието по отношение на очакванията за общата икономическа ситуация през следващите 12 месеца, като този индекс се срина с цели 15 пункта до -29 пункта от -14 пункта през юни.

Основният индекс, измерващ настройката на британците за осъществяване на големи покупки в бъдеще, падна до -3 от +9 пункта.

В същото време проучването на GfK отчита, че 60% от потребителите очакват общата икономическа ситуация да се влоши през следващите 12 месеца в сравнение с 46% на това мнение през юни. Едва 20% от британците очакват икономиката да се подобри за разлика от 27% през предходния месец.

Нарастват и опасенията за рязко ускоряване на инфлацията, като индексът, измерващ очакванията на потребителите за по-бързо повишение на цените през следващите 12 месеца нарасна с цели 20 пункта до 33% през юли от едва 13% през юни.

Институтът GfK отчита и съществени демографски различия в доверието на потребителите. Доверието сред анкетираните британци в северната част на Англия е спаднало със зашеметяващите 19 пункта, докато потребителското доверие в Южна Англия се влоши с едва 2 пункта. Съществена разлика се отчита и при настроенията сред различните възрастови групи, като индексът на потребителските доверие сред младежите на възраст между 16 и 29 години се срина с 13 пункта.

Що се отнася до доверието в различни групи по отношение на техните доходи, най-солиден спад с 16 пункта бележи потребителското доверие сред британските домакинства с годишен доход между 25 000 и 49 999 паунда.

Институтът GfK отбеляза, че може да се очаква значително намаляване на потребителските разходи в бъдеще и по-специално в пътуванията, модата и начина на живот, като и на разходите за домове и хранителни стоки.

Източник: БНР

Коментари

НАЙ-НОВО

|

НАЙ-ЧЕТЕНИ

|

НАЙ-КОМЕНТИРАНИ