Свръхзвуково завръщане в пътническата авиация

Свръхзвуково завръщане в пътническата авиация

Свръхзвуковите самолети се готвят за завръщане в пътническата авиация. На много места по света въздухоплавателни компании и организации, включително Американската космическа агенция (НАСА) разработват технологии, които ще позволят на пътниците отново да летят със скоростта на звука. Първият от тези нови самолети може би ще има първия си полет в началото на 20-те години на века.

През 2003 г. „Конкорд“ беше окончателно приземен. Самолетът влезе в употреба през 1976 г., но беше спънат от обвиненията, че е твърде шумен. В резултат на което му беше позволено да преминава звуковата бариера само когато се намира над океана. Това ограничи използването му и самолетът беше използван само от „Бритиш еъруейз“ и „Ер франс“ за презоекански полети.

„Просто не съществува технология за създаване на ново поколение практични и ефикасни свръхзвукови пътнически самолети“, е мнението на Дъг Никълс, шеф на „Аерион“, авиационна компания намираща се в авангарда на съживяването на този вид въздушен транспорт.

В момента технологията е обновена и компаниите вече надушват големи печалби. Въпреки широко разпространяваните информации, че „Конкорд“ е бил водещ по загуби, Бен Лорд, председател на групата „Сейв Конкорд“, не е съгласен. Той припомня факта, че през последните шест месеца от използването на този вид самолети, „Бритиш ейруейз“ има нетна печалба от 54 млн. паунда при използването на само пет самолета, предаде БГНЕС. До момента „Сейв Конкорд“са събрали 40 млн. паунда и се стремят да реализират още 120 млн. паунда, за да позволят завръщането на „Конкорд“ на работа в „Бритиш еъруейз“. Като излита от конвенционална писта, „Конкорд-2“ ще се издига вертикално във въздушното пространство като ракета. Това означава, че при преминаването на звуковата бариера, звуковият взрив ще се носи успоредно на земната повърхност, а не вертикално към нея. При скорост от 4,6 пъти скоростта на звука разстоянието от Лондон до Сан Франциско ще бъде взимано за три часа.

Макар че реализирането на целта да е отложена за бъдещето, „Конкорд“ ще има конкуренция. Разработва се ново поколение от по-малки, но по-ефикасни сръхзвукови самолети , които ще се появяват на скъпия пазар. За да бъде избягнато ограничението за преминаване на звуковата бариера само над океана, компаниите разработват технология за „тих звуков взрив“, която може би ще бъде готова в следващите 1-20 г., предполага Никълс. Ако и когато това бъде постигнато, свръхзвуковите машини ще могат да летят бързо и над сушата, което ще отвори още повече дестинации и ще направи тези самолети по-привлекателни.

В сътрудничество с „Еърбъс“, „Аерион“ започна инженерна работа, необходима за изграждането на AS2. Предвижда се това да е 20-местен бизнес самолет, чийто първи полет е планиран за 2021 г. След около 20 г. според компанията на световния авиационен пазар за свръхзвуков бизнес ще има около 600 от специалните машини. Ако това бъде постигнато, то ще предизвика нова епоха от интерес към свръхзвуково пътуване, което ще бъде съпътствано и с разработването на по-големи свръхзвукови самолети.

Това лято завърши двугодишната стартова работа по дизайна от „Спайк Еърспейс“. Резултатът - S-512, ще може да лети с 1,6 от скоростта на звука и да превозва 18 пасажери в луксозния си салон. Компанията твърди, че нейният продукт ще бъде „необходимост“ за хората, чийто бизнес изисква много пътувания на големи разстояния. Разработва се концепцията на 80-местен бърз пътнически самолет. Формата му намалява звука при преминаване на звуковата бариера от остър взрив до далечен тътен, което би го направило приемлив за пътуване и над земята. Благодарение на вложените в проекта новости, това открива възможности пред този самолет, казва пред медиите Майкъл Буонано, мениджър от „Локхийд Мартин“ на програмата НАСА N+2, съобщи в. „Гардиан“. През юли „Еърбъс“ получи американски патент за изключителен концептуален самолет. 

Коментари

НАЙ-НОВО

|

НАЙ-ЧЕТЕНИ

|

НАЙ-КОМЕНТИРАНИ