Финанси
|Компании
|Енергетика
|Икономика
|Испания смята да връща кораби с втечнен газ заради претоварване на терминалите
Десетки кораби, превозващи втечнен природен газ (LNG), обикалящи край бреговете на Испания, които не могат да осигурят слотове за разтоварване, накараха мрежовите оператори в страната да предупредят, че може да се наложи да спрат товаренето, за да се справят с тази "изключителна ситуация", предава Ройтерс.
Европа е изправена пред свиване на енергийните доставки, тъй като Русия постепенно намали газовите потоци, след като Западът наложи санкции в отговор на руската инвазия в Украйна в края на февруари. Регионът трябваше да намери алтернативни доставки, включително втечнен природен газ, но пристигането на множество товари от свръхохладеното гориво разкри липсата на капацитет за "регазификация" в Европа, а инсталациите, превръщащи LNG обратно в газ, работят на максимален лимит.
Ако изоставането не бъде изчистено скоро, тези кораби може да започнат да търсят алтернативни пристанища извън Европа, за да разтоварят товара си.
Повече от 35 кораба, натоварени с LNG плават във водите на Испания и Средиземно море, като най-малко осем кораба са закотвени само край залива на испанския град Кадис, казаха в понеделник търговци, анализатори и източници от LNG терминалите, запознати със ситуацията.
Испания предлага само шест слота на своите терминали за регазификация за товари тази седмица, заяви източник от индустрията, по-малко от една пета от броя на корабите, чакащи на опашка край бреговете ѝ. В страната има общо шест терминала.
В изявление, публикувано късно в понеделник националният оператор на газовата мрежа на Испания Enagas каза, че може да се наложи да откаже разтоварването на LNG поради свръхкапацитет на своите терминали. От Enagas добавиха, че високите нива на заетост в заводите за регазификация в страната се очаква да останат поне до първата седмица на ноември.
Освен това има кораби за втечнен природен газ на котва близо до други европейски страни, което може да означава, че десетки други чакат, каза източник, запознат със ситуацията.
Недостигът на инсталации за регазификация или тръбопроводи, свързващи държави, които имат тези съоръжения, с други европейски пазари, означава, че LNG, плаващ в морето, не може да се използва. "Видяхме голям брой товари, чакащи в морето в Южна Испания или обикалящи в Средиземноморието, както и някои товари, чакащи извън Обединеното кралство", каза Алекс Фроли, LNG анализатор във фирмата за разузнаване на данни ICIS.
Фроли от ICIS добявя, че друга причина за задръстванията е, че се очаква цените да се покачат с наближаването на зимата и увеличаването на търсенето на отопление, така че някои кораби чакат да продадат товарите си на по-висока цена, която може да компенсира допълнителните транспортни разходи, направени от престоя в морето. Цената на LNG товар, доставен в края на ноември или началото на декември, е с около $2/mmBtu по-висока от текущите цени.
По-рано в понеделник Китай спря продажбите на втечнен природен газ на чуждестранни купувачи, за да осигури собствените си доставки, което според играчите на пазара може да накара повече кораби да се насочат към Азия.
Испания има най-големия капацитет за регазификация в Европейския съюз, като представлява 33% от целия LNG и 44% от капацитета за съхранение на LNG.
Тази седмица лидерите на Франция, Германия, Испания и Португалия трябва да се срещнат, за да се опитат да постигнат споразумение за тръбопровода MidCat, който може да пренася испански газ - и в бъдеще водород - до Централна Европа.
MidCat ще създаде трета газова връзка между Франция и Испания, за която основните й поддръжници Мадрид, Лисабон и отскоро Берлин твърдят, че ще помогне на Европа да намали зависимостта си от руски газ.
Ключови думи
|
|
Коментари
Няма въведени кометари.