ДКЕВР отказа на служебния кабинет да смени ръководството си

ДКЕВР отказа на служебния кабинет да смени ръководството си

Председателят на енергийния регулатор Боян Боев и комисарите Еленко Божков и Лиляна Младенова няма да подават оставка. Вчера оставките им бяха поискани от вицепремиера Екатерина Захариева заради лошото управление на системата и натрупаните дефицити. Тя обвини регулатора, че прави „политически изказвания, докато изказваният му се свеждат до регулация на пазара, така че да се осигурява баланс”.

От ДКЕВР посочват, че проблемите, с които се сблъсква комисията, са свръхпроизводство на електроенергия от ВЕИ и електроенергия по дългосрочни договори със задължително изкупуване на високи цени; намаляващо потребление на регулирания пазар, вследствие на поетапно либерализиране на енергийния сектор; натрупани дефицити в системата от минали периоди, породени от отменени методики и неточно прогнозиране на произведена енергия от ВЕИ и експлозивното въвеждане на фотоволтаици в експлоатация през м. юни 2012 г.

Във връзка с това ДКЕВР разработи дългосрочна стратегия за решаване на проблемите в сектора и започна конкретни действия по нея.

  1. Бяха направени пълни одити на електроразпределителните дружества, които установиха изключително много нарушения.
  2. Започнаха проверки на всички производители от ВЕИ-сектора по отношение на процедурите на присъединяването им. Предстои приключването им в съвсем кратки срокове.
  3. В ход са и проверки на всички търговци на електроенергия. Предприети са и действия по отношение пълното прилагане на регламенти 1227/2011 и 543/2013 на Европейския парламент, отнасящи се за прозрачността на пазара на търговия с енергия и предоставяне и публикуване на данни за пазарите на електроенергия.
  4. Бяха изпратени две жалби до Европейската комисия във връзка с предоставяне на неправомерна държавна помощ по дългосрочните договори за изкупуване на електроенергия и прекомерна държавна помощ за ВЕИ-производителите.
  5. В следствие на действията на сегашния състав на ДКЕВР, от 1 юни 2014 година действа балансиращ пазар на електроенергия, с което разходите за балансираща енергия се поемат и от производителите. Това води до облекчаване на цената за крайните потребители. Не на последно място балансиращият пазар има ключова роля за изграждане на енергийна борса в страната и последващата пълна либерализация на пазара, което е свързано с изискванията на Европейската комисия за либерализиране на енергийния пазар.
  6. По отношение на констатираните дефицити в НЕК е важно да се отбележи, че от общо 3 млрд. лв. само за половината е от компетенциите на ДКЕВР да намери подходящ механизъм за компенсиране. В тази връзка със своето ценово решение, влязло в сила от 1 юли 2014 г., комисията определя механизъм за компенсиране на близо 1 млрд. лв. в рамките на следващите 5 години. За некомпенсираната разлика след приключване на регулаторния одит на НЕК предстои да бъде определен подходящ механизъм, така че да не се допусне рязко повишение на цената на електроенергията.
  7. Всякакви други разходи на НЕК, несвързани с лицензионната дейност, като например изграждането на АЕЦ Белене и хидровъзела Цанков камък, не подлежат на включване в крайните цени и са извън обхвата и компетенциите на комисията.
  8. Беше извършено фактическо разделяне на НЕК и ЕСО, в изпълнение на изискванията на третия либерализационен пакет.

Всички тези действия са насочени към изграждането на конкурентен либерализиран пазар на електроенергия, което е в защита както на индустрията, така и на потребителите. В противен случай по сега действащата нормативна база ще се стигне до увеличаване на задълженията към обществото, което ще рефлектира върху крайната цена - както за свободния, така и за регулирания пазар, подчертават от ДКЕВР.

„Дотук изброените действия, предприети от сегашния състав на ДКЕВР, представляват съвкупност от навременни, аргументирани и последователни мерки, чийто краен резултат ще бъде стабилизиране и оздравяване на сектор „Енергетика“. Разбира се, положителният ефект от предприетите мерки ще бъде усетен в един средносрочен период не по-кратък от 5 години, като по този начин ще се избегне рязкото увеличение на цените, както за индустрията, така и за крайния потребител”, посочват от ДКЕВР.

„Изхождайки от изложеното дотук, се налага изводът, че не са налице обстоятелства, които да налагат каквато и да е промяна в състава на ДКЕВР, преди да бъде оценен реалният положителен ефект от предприетите от комисията в сегашния й състав действия”, заключават от ДКЕВР.  

Коментари

НАЙ-НОВО

|

НАЙ-ЧЕТЕНИ

|

НАЙ-КОМЕНТИРАНИ