Финанси
|Компании
|Енергетика
|Икономика
|ДКЕВР отказа на служебния кабинет да смени ръководството си
Председателят на енергийния регулатор Боян Боев и комисарите Еленко Божков и Лиляна Младенова няма да подават оставка. Вчера оставките им бяха поискани от вицепремиера Екатерина Захариева заради лошото управление на системата и натрупаните дефицити. Тя обвини регулатора, че прави „политически изказвания, докато изказваният му се свеждат до регулация на пазара, така че да се осигурява баланс”.
От ДКЕВР посочват, че проблемите, с които се сблъсква комисията, са свръхпроизводство на електроенергия от ВЕИ и електроенергия по дългосрочни договори със задължително изкупуване на високи цени; намаляващо потребление на регулирания пазар, вследствие на поетапно либерализиране на енергийния сектор; натрупани дефицити в системата от минали периоди, породени от отменени методики и неточно прогнозиране на произведена енергия от ВЕИ и експлозивното въвеждане на фотоволтаици в експлоатация през м. юни 2012 г.
Във връзка с това ДКЕВР разработи дългосрочна стратегия за решаване на проблемите в сектора и започна конкретни действия по нея.
- Бяха направени пълни одити на електроразпределителните дружества, които установиха изключително много нарушения.
- Започнаха проверки на всички производители от ВЕИ-сектора по отношение на процедурите на присъединяването им. Предстои приключването им в съвсем кратки срокове.
- В ход са и проверки на всички търговци на електроенергия. Предприети са и действия по отношение пълното прилагане на регламенти 1227/2011 и 543/2013 на Европейския парламент, отнасящи се за прозрачността на пазара на търговия с енергия и предоставяне и публикуване на данни за пазарите на електроенергия.
- Бяха изпратени две жалби до Европейската комисия във връзка с предоставяне на неправомерна държавна помощ по дългосрочните договори за изкупуване на електроенергия и прекомерна държавна помощ за ВЕИ-производителите.
- В следствие на действията на сегашния състав на ДКЕВР, от 1 юни 2014 година действа балансиращ пазар на електроенергия, с което разходите за балансираща енергия се поемат и от производителите. Това води до облекчаване на цената за крайните потребители. Не на последно място балансиращият пазар има ключова роля за изграждане на енергийна борса в страната и последващата пълна либерализация на пазара, което е свързано с изискванията на Европейската комисия за либерализиране на енергийния пазар.
- По отношение на констатираните дефицити в НЕК е важно да се отбележи, че от общо 3 млрд. лв. само за половината е от компетенциите на ДКЕВР да намери подходящ механизъм за компенсиране. В тази връзка със своето ценово решение, влязло в сила от 1 юли 2014 г., комисията определя механизъм за компенсиране на близо 1 млрд. лв. в рамките на следващите 5 години. За некомпенсираната разлика след приключване на регулаторния одит на НЕК предстои да бъде определен подходящ механизъм, така че да не се допусне рязко повишение на цената на електроенергията.
- Всякакви други разходи на НЕК, несвързани с лицензионната дейност, като например изграждането на АЕЦ Белене и хидровъзела Цанков камък, не подлежат на включване в крайните цени и са извън обхвата и компетенциите на комисията.
- Беше извършено фактическо разделяне на НЕК и ЕСО, в изпълнение на изискванията на третия либерализационен пакет.
Всички тези действия са насочени към изграждането на конкурентен либерализиран пазар на електроенергия, което е в защита както на индустрията, така и на потребителите. В противен случай по сега действащата нормативна база ще се стигне до увеличаване на задълженията към обществото, което ще рефлектира върху крайната цена - както за свободния, така и за регулирания пазар, подчертават от ДКЕВР.
„Дотук изброените действия, предприети от сегашния състав на ДКЕВР, представляват съвкупност от навременни, аргументирани и последователни мерки, чийто краен резултат ще бъде стабилизиране и оздравяване на сектор „Енергетика“. Разбира се, положителният ефект от предприетите мерки ще бъде усетен в един средносрочен период не по-кратък от 5 години, като по този начин ще се избегне рязкото увеличение на цените, както за индустрията, така и за крайния потребител”, посочват от ДКЕВР.
„Изхождайки от изложеното дотук, се налага изводът, че не са налице обстоятелства, които да налагат каквато и да е промяна в състава на ДКЕВР, преди да бъде оценен реалният положителен ефект от предприетите от комисията в сегашния й състав действия”, заключават от ДКЕВР.
Ключови думи
ОЩЕ ОТ КАТЕГОРИЯТА
|
|
Коментари
Няма въведени кометари.