Финанси
|Компании
|Енергетика
|Икономика
|Уискито изпревари водката в Русия заради войната в Украйна
На руския пазар на уиски, където заради изтеглянето на част от чуждестранните марки, можеше да се освободи ниша от 1,5-2 милиона литра, конкуренцията се засилва. Основният производител на водка, компанията Alcoholic Siberian Group (ASG), пуска свои марки уиски. Други играчи също имат планове за този пазар. Като се има предвид ниската лоялност на купувачите към нови марки, експертите очакват търсенето да бъде стимулирано с отстъпки.
Групата ASG ще произвежда уиски в завода „Омсквинпром“, казват от компанията. От Управтелния съвет на ASG, казват, че лицензът за производство е получен, очакват се доставки на дестилати от Шотландия и Армения, а през декември е планирано да започне и бутилирането. През първото тримесечие на 2023 г. е планирано да бъдат произведени 100 хиляди литра уиски. ASG е инвестирала повече от 100 милиона рубли в разширяването на капацитета на „Омсквинпром“ до 10,8 милиона декалитра годишно. Уиски от шотландски спирт трябва да струва 1-1,2 хиляди рубли, напитка в средния сегмент - 500-600 рубли за бутилка. Търговските марки са на финалния етап на регистрация и все още не са оповестени.
ASG преди се занимаваше с дистрибуцията на шотландското уиски Whyte & Mackay. Но след избухването на войната на Руската федерация в Украйна и новата вълна от западни санкции, доставката на напитката от страната стана по-трудна поради позицията на Асоциацията на шотландските производители. Освен това големите производители на уиски от Ирландия отказаха да доставят пратки, а САЩ спряха доставките на целия алкохол за Русия. Експертите оценяват намалението на обема на внос на уиски с 1,5-2 милиона декалитра.
Производството на уиски в Русия расте. Според участниците на пазара през януари-октомври производството на напитката се е увеличило с 24% до 2,85 милиона декалитра на годишна база.
Производството на водка, за сравнение, е нараснало едва с 8%, до 67 милиона декалитра, на коняк - с 14%, до 6,97 милиона декалитра. Сред основните конкуренти на ASG, производството на уиски в Московска област наскоро започна и от Rust Group (водка Russian Standard, Green Mark и т.н.), която преди това произвеждаше напитката в Шотландия. Rust планира да произведе 300 000 деветлитрови кутии уиски през 2023 г.
Маркетинг директорът на Luding Group Андрей Ушаков казва, че продажбите на уиски нарастват с около 6% на годишна база, групата също така е започнала да бутилира напитки от шотландски и арменски дестилати в сегменти от 600-700 рубли. и 500-600 рубли за бутилка. Генералният директор на Кримската компания за водка (KVK) Виктор Злотницки отбелязва, че производството на уиски е печелившо, но е важно да се осигурят непрекъснати доставки на дестилати и да се инвестира в промоция, тъй като марките, които напуснаха пазара, провеждаха мощни маркетингови кампании. KVK намери доставчик на дестилат и планира да пусне уиски през второто тримесечие на 2023 г., казва Злотницки.
Например продажбите на марката Fowler's през януари-септември са се увеличили пет пъти на годишна база. И в близко бъдеще между новите местни марки уиски ще се разгърне сериозна борба за потребителя, отбелязват експерти. Според тях разрешените за паралелен внос марки (Johnnie Walker, Jack Daniel's, Bushmills и др.) са различен ценови сегмент. Beluga Group също така разширява производствения капацитет на водещото уиски Fox & Dogs, планира да пусне нови продукти и да развие вноса в категорията, казват от компанията. В ASG, освен техните марки, уиски от Индия ще се продава и в Руската федерация.
Ключови думи
|
|
Коментари
Няма въведени кометари.