Финанси
|Компании
|Енергетика
|Икономика
|Нов удар за Boeing: Аварийно кацане в два поредни дни в Турция
Пътнически самолет със 190 души на борда се приземи "по корем" на летището в Алания, вилает Анталия, след като една от гумите на предния му колесник се пръсна при кацането, съобщава електронното издание на в. "Хюриет". Това е втори такъв инцидент за последните два дни след като вчера товарен самолет Boeing 767 на FedEx Airlines е бил принуден да кацне аварийно без предния си колесник на летище Истанбул, след като носовият колесник на самолета не се е задействал.
Инцидентът от днес също е със самолет Боинг 738 на нискобюджетната авиокомпания "Корендон" ("Corendon Airlines"), който е изпълнявал полет от Кьолн за летище "Газипаша" в курортния град Алания, окръг Анталия. Общо 190 души, от които 184 пътници и 6 членове на екипажа, са били евакуирани от самолета на пистата, информира министерството на транспорта и инфраструктурата. Няма пострадали, но са нанесени щети на пистата.
Междувременно, вече е започнало разследване на вчерашното аварийно кацане в Истанбул. Видеозапис показва как самолетът използва задния си колесник, докато се плъзга по пистата и в даден момент носът и предната част на фюзелажа се удрят в земята, а от триенето започват да хвърчат големи искри и дим. Според Министерството на транспорта на Турция самолетът е успял да се задържи на пистата и няма пострадали.
Товарният самолет, летящ от парижкото летище „Шарл дьо Гол“, е предупредил контролната кула на истанбулското летище, че колесникът му не се отваря, и е успял да се приземи с указания от кулата, съобщава Ройтерс като цитира турското министерство на транспорта.
Екипи на ведомството извършват огледи на мястото на инцидента, а Националният съвет по безопасност на транспорта на САЩ (NTSB) обяви, че ще изпрати свои следователи в Истанбул.
„NTSB изпраща акредитиран представител на САЩ и още трима следователи в Истанбул, Турция, за разследване на кацането на Боинг 767-300 от полет 623 на FedEx с прибрано предно колело на шасито“, гласеше пост от профила на NTSB Newsroom в X късно в сряда вечер.
„Разследването ще се води от Министерството на транспорта и инфраструктурата на Република Турция - Център за разследване на безопасността на транспорта. Съгласно приложение 13 на ИКАО всяка информация за разследването ще бъде публикувана от турските власти“.
Boeing е в разгара на най-новата си криза, свързана с безопасността и връзките с обществеността, след като в началото на януари от един от самолетите 737 Max 9 във въздуха избухна тапа на вратата.
Компанията вече прекара години в опити да оправи имиджа си след кризата с безопасността от периода 2018-2019 г., по време на която два от новите ѝ самолети 737 Max се разбиха в рамките на шест месеца, убивайки 346 души.
След това самолетите 737 Max бяха спрени от полети по целия свят за близо две години, а последвалите разследвания установиха проблеми с дизайна на самолетите, недостатъчно обучение на пилотите за новите модели и укриване на информация от регулаторните органи по безопасността, което доведе до глоби за милиарди долари за Boeing и до промени във висшето ръководство.
Наскоро назначеният нов ръководен екип на американския самолетостроителен гигант сега има за задача да възвърне общественото доверие и заявява, че „продължава да подкрепя разследванията на NTSB и FAA на САЩ във връзка с инцидента от 5 януари“.
Междувременно за проблеми с контрола на качеството проговори още един бивш служител, този път от доставчик на Boeing. Каросериите на самолетите, произведени от най-големия доставчик на авиокомпанията, редовно напускат завода със сериозни дефекти, твърди бившия инспектор по качеството Сантяго Паредес, който е работил за Spirit AeroSystems в Канзас. Пред Би Би Си, той разкрива, че често е откривал до 200 дефекта в частите, подготвяни за изпращане към Boeing.
„Енергично се защитаваме срещу неговите твърдения“, заяви говорител на Spirit, която остава най-големият доставчик на американската авиокомпания.
Паредес отправи обвиненията срещу Spirit в интервю за Би Би Си и американската мрежа CBS, в което описва какво е преживял, докато е работил във фирмата между 2010 и 2022 г.
По думите му той е свикнал да открива „от 50 до 100, 200“ дефекта на фюзелажите - основната част на самолета - които е трябвало да бъдат изпратени на Boeing.
„Откривах много липсващи скрепителни елементи, много огънати части, понякога дори липсващи части“.
От Boeing отказаха коментар.
Компаниите Spirit AeroSystems и Boeing са подложени на интензивен контрол, след като през януари от чисто нов самолет 737 Max малко след излитането му се откъсна неизползвана врата, оставяйки дупка отстрани на самолета. Според разследващите вратата първоначално е била монтирана от Spirit, но впоследствие е била демонтирана от техници на Boeing, за да се отстранят дефектни нитове.
Инцидентът накара американския регулаторен орган, Федералната авиационна администрация, да започне одит на производствените практики в двете фирми. Тя установи множество случаи, в които компаниите не са спазили практиките за производствен контрол.
Паредес заяви пред Би Би Си, че някои от дефектите, които е установил, докато е работил в Spirit, са били незначителни, но други са били по-сериозни. Той също така твърди, че е бил подложен на натиск да не бъде толкова стриктен. „Винаги са вдигали шум за това, защо ги намирам, защо ги разглеждам“, каза той.
Те просто искаха продуктът да бъде изпратен. Те не се фокусираха върху последствията от изпращането на лоши фюзелажи. Бяха съсредоточени само върху изпълнението на квотите, графика, бюджета... Ако цифрите изглеждаха добре, състоянието на фюзелажите нямаше значение", твърди той.
Сигнали за нередности
Много от предполагаемите преживявания на Сантяго Паредес в Spirit са част от свидетелските му показания в съдебния процес, който недоволни акционери са завели срещу фирмата.
Въпреки това в правните документи той е наричан просто „бивш служител 1“. Г-н Паредес, бивш техник от военновъздушните сили, говори публично за първи път.
Вторият бивш одитор по качеството, Джош Дийн, чиито твърдения също трябваше да станат част от съдебния иск, почина миналата седмица след тежка бактериална инфекция.
Искът обвинява компанията, че умишлено се е опитала да прикрие сериозни и широко разпространени пропуски в качеството и е изложила акционерите на финансови загуби, когато тези пропуски са станали известни. Spirit заяви, че „категорично не е съгласен“ с твърденията в съдебния иск.
Подкрепа от Boeing
Spirit някога е бил част от Boeing и остава основен доставчик на самолетостроителя. Компанията изгражда фюзелажа на всеки модел 737 Max в завода си в Уичита, Канзас, преди да ги изпрати в завода на Boeing в Рентън, близо до Сиатъл, Вашингтон. Той произвежда и големи части от 787 Dreamliner. В момента е в трудно положение. Тя губи пари в брой и през първите три месеца на годината е на загуба от 617 млн. долара (494 млн. паунда).
Boeing се съгласи да предостави финансова подкрепа и води преговори за обратно изкупуване на бившето си дъщерно дружество.
Източници от авиокосмическия гигант настояват, че се полагат усилия за решаване на проблемите с качеството в Spirit и че те са успели да намалят броя на дефектите в частите, напускащи завода в Уичита, с около 80 %.Сантяго Паредес заяви, че и двете компании са били наясно с мащаба на проблема с дефектите и че той е бил обсъждан на седмичните срещи между инспекторите по качеството от двете фирми.
Вик за помощ
Паредес твърди, че лично за него нещата са се влошили, когато неговият ръководител му е наредил да промени начина, по който се докладват дефектите, за да се намали общият им брой. След като протестира, той казва, че е понижен и преместен в друга част на фабриката.
„Чувствах, че ме заплашват, и чувствах, че ми отмъщават за това, че съм изразил загриженост“, казва той. Впоследствие Сантяго Паредес подава „етична жалба“ в отдела за човешки ресурси на компанията и пише до тогавашния главен изпълнителен директор на Spirit, Том Джентиле. В този имейл той казва: „Загубих вяра в организацията за качество в Spirit и това е последният ми зов за помощ“.
Впоследствие Паредес е възстановен на ръководната си длъжност и му е изплатено обезщетение, след като жалбата му е частично уважена. Скоро след това той напуска компанията.
Сега той твърди, че не би желал да лети със самолет 737 Max, в случай че той все още има недостатъци, възникнали в завода в Уичита. „Никога не бях срещал много хора, които се страхуват от летене, докато не започнах работа в Spirit“, казва Сантяго Паредес. А след това, когато бях в Spirit, срещнах много хора, които се страхуваха от летене - защото видяха как се строят фюзелажите.“
Ключови думи
ОЩЕ ОТ КАТЕГОРИЯТА
|
|
Коментари
Няма въведени кометари.