Създателят на "Baby Shark" дебютира на борсата с оценка от $400 млн.

Създателят на Baby Shark дебютира на борсата с оценка от $400 млн.

Когато Ким Мин-сок решава да публикува 90-секунден клип с детска песен в YouTube през юни 2016 г., той едва ли има представа какво ще последва. "Baby Shark" се превръща не просто в хит, а в глобален феномен, събирайки повече от 16 милиарда гледания – това го прави най-гледаното видео в YouTube за всички времена.

Песничката, която завладява малчуганите и „тероризира“ възрастните по целия свят, полага основите за превръщането на създателя ѝ Pinkfong в медийна компания, оценявана на стотици милиони долари.

„Не очаквахме да се открои от останалото ни съдържание. Но, връщайки се назад, това се превърна в ключов момент, който положи основата за нашето глобално пътешествие“, коментира пред BBC Ким, който е главен изпълнителен директор на Pinkfong.

По-рано тази седмица това пътешествие отведе Pinkfong на южнокорейския фондов пазар, където акциите ѝ се покачиха с повече от 9% при борсовия си дебют, давайки ѝ оценка от над 400 млн. долара.

„Не очаквахме приходи“

Основана през 2010 г. като SmartStudy, фирмата създавала дигитално съдържание за деца до 12-годишна възраст.

Тя имала само трима служители, включително Ким Мин-сок и техническия директор на компанията Донгу Сон.

„Офисът ни беше мъничък и дори не очаквахме приходи по онова време“, спомня си Ким.

Pinkfong преминала през няколко основни промени, включително насочване към съдържание за най-малките.

Компанията нараснала до около 100 служители и започнала да приоритизира по-прости, обучителни игри и съдържание. 

„И тогава се появи Baby Shark“, казва Ким.

Фирмата носи името The Pinkfong Company от 2022 г., вдъхновено от весела и любопитна лисица, която се появява в един от ранните ѝ анимационни филми. Днес тя има около 340 служители и офиси в Токио, Шанхай и Лос Анджелис.

Смята се, че песента "Baby Shark" произхожда от САЩ през 70-те години и често е била изпявана на летни лагери за деца.

"Песента, която повтаря фразата „Baby shark, doo, doo, doo, doo, doo, doo“, е „привлекателна за децата, макар вероятно дразнеща за възрастните“, казва медийният анализатор Кевин Чю от Технологичния университет Нанянг.

 Ким е напълно наясно колко „пристрастяваща“ е тя.

„Прилича на K-pop песен. Много е бърза, ритмична и пристрастяваща“, казва той и добавя, че мелодията има „скандиращ“ ефект, който улеснява децата да я запомнят.

Но тя не става хит веднага – набира популярност едва когато танцовата ѝ хореография започва да се изпълнява на детски събития в Югоизточна Азия.

Онлайн започват да се разпространяват видеа на деца и възрастни, които танцуват на песента, и клипът става "вайръл".

"В офиса на Pinkfong цареше „празнично настроение“, докато екипът наблюдаваше как броят гледания расте", казва Ким.

През ноември 2020 г. клипът на Baby Shark става най-гледаното видео в YouTube.

В годините след излизането му той генерира около половината от приходите на компанията и става трамплин за ново съдържание и мърчандайзинг, казва той.

Но през 2019 г. Pinkfong се изправя пред съдебно дело – обвинение, че е плагиатирала творба на американски композитор.

Върховният съд на Южна Корея отхвърля делото, след като фирмата твърди, че версията ѝ произлиза от народна песен в публичното пространство.

Хит-еднодневка ли е Pinkfong?

"Другите франчайзи на Pinkfong, като Bebefinn и Sealook, растат бързо, но компанията трябва да докаже, че успехът ѝ не зависи само от "Baby Shark"", казва Мин Джънг Ким, преподавател по бизнес в Корейския университет.

Целевата аудитория е голям плюс, тъй като малките деца гледат едно и също съдържание многократно, отбелязва тя.

Ким Мин-сок настоява, че бизнесът може да расте отвъд Baby Shark, който в момента носи около една четвърт от приходите на Pinkfong. Междувременно Bebefinn излиза напред, генерирайки около 40% от печалбите.

Дали Pinkfong може да създаде други персонажи със същата търговска сила като Baby Shark, засега остава неясно, казва проф. Ким.

Компанията набра почти 52 млн. долара при дебюта си на борсата и планира да използва средствата, за да разшири каталога си от филми и герои, казва изпълнителният директор Ким Мин-сок

Фирмата цели да стане „технологично ориентиран“ създател на съдържание, използвайки модели на гледане и други данни, за да оформя новите си проекти.

Коментари

НАЙ-НОВО

|

НАЙ-ЧЕТЕНИ

|

НАЙ-КОМЕНТИРАНИ

The New York Times: Спецчасти на САЩ срещу гардове и агенти от Куба в опит да бъде отвлечен президентът Мадуро
Култовият екшън „Жега“ се завръща след 30 г. с вероятен състав Леонардо ди Каприо и Крисчън Бейл
Какво представлява Cloudflare и защо интернет се срина на 18 ноември?
Зеленски: Украйна ще се опита да поднови отново дипломатическия процес за прекратяване на войната с Русия
Традиционният маркетинг се проваля. Ето как да спечелите вниманието на клиента
Времето: Облачно и със значителни валежи в някои райони на страната
От JPMorgan предупреждават за възможна „корекция“ в оценките на свързаните с AI компании
Google стартира Gemini 3 с директна интеграция в търсачката