Как се пише хит №1?
Райън Тедър е един от най-успешните автори на песни от своето поколение. През последните 10 години той е написал и продуцирал едни от най-големите хитове на Адел (Rumour Has It), Бионсе (Halo), Лиона Люис (Bleeding Love) и Ели Голдинг (Burn).
Миналата година собствената му група OneRepublic също се изкачи до върха на класациите със запомнящата се Counting Stars. Списание „Билборд” коронова Тедър като автор на песни №1 на годината и отбеляза, че той е спечелил от тази си дейност 2,5 млн. долара през 2013 г. Той обаче твърди, че не му пука – че парите само разсейват от работата.
34-годишният мъж твърди, че е работохолик. И е доста успешен в работата си – всичките му песни имат характерното звучене на хитове от върховете на класациите. Каква ли е тайната на това да напишеш – отново и отново – суперуспешна песен? Тедър разкрива процеса пред Би Би Си.
Никога не пускай песента, докато не е готова
Опитът на Тедър показва, че докато всичко не е изпипано – музиката, куплетите и особено припева – не бива да се мисли за публикуване на песента. Слушателите са разглезени и очакват качествен продукт. Те ще забележат, ако сте „минали метър” в някаква част.
Сингълът иска допълнително внимание
Когато говорим за първи сингъл, играта се променя. Правилата се променят. Всичко се променя, казва Тедър. „Синглите са като обед за 40-те ти най-близки приятели, на който обаче каниш един милион. Каните милион от най-добрите си приятели на своята маса да опитат вашето пиле с пармезан. Всяка подробност трябва да бъде наред. И измийте чиниите – готвите за един милион души!”, казва той. Парчетата за албум са от съвсем различна категория и се пишат по различен начин, разкрива Тедър. От значение е например дължината – по-кратките парчета са по-подходящи за хитови сингли.
Записвайте всичките си идеи
Тедър разказва как е работил с австралийската певица Сиа, която за 45 минути записала 45 различни подхода към същото парче. „Това е модерното писане на песни. Имате 20 съвършено различни подхода към същата музика. После изключвате креативната част на мозъка си и включвате по-обективната и чувствителна. После свирите всеки вариант пред стая, пълна с хора, и слушате с ушите на фен”, съветва той. След това просто компилирате най-добрите части от всички изпробвани варианти.
Първата проба обикновено е най-добра
Винаги се връщайте към демозаписа си. Постоянно си спомняйте за катализатора, за вдъхновението. Уловете момента, когато всички се вълнуват от парчето и кожата им е настръхнала. Тедър благодари на Бога за смартфона си, защото му позволява да записва спонтанно такива моменти. Той смята, че смартфоните може да променят писането на песни за в бъдеще.
Мелодията е по-важна от текста
Когато вечеряте с компания и някой попита: „Абе каква беше онази песен от купона?”, най-вероятно отговорът ще бъде „тарариии-тара-тарараа”, а не заглавието или припева. Хората помнят на първо място мелодиите, затова те трябва да са лесно запомнящи се и лесни за тананикане.
Няма да сгрешите, ако добавите пляскане с ръце
Винаги слагайте пляскане с ръце. Хората страшно обичат това, съветва Тедър.
Технологиите промениха правилата
„Мисля, че писането на песни стана по-научно, по-математическо”, заяви Тедър, потвърждавайки подозренията, че новите хитове се пишат повече по формули, отколкото по вдъхновение. „Става ли то по-добро от това? Не мисля. Предимството на дигиталната ера е в продуктивността. Не бих могъл да правя това, което правя, със скоростта, с която го правя, без тези инструменти.”
Технологиите създадоха и някои ужасни „творци”
Това са еднодневките, които не са имали време да се развият като музиканти. Затова не можете да повярвате в нищо, което пеят – усещате, че те просто не са го преживели. Само са събрали 15 милиона прегледа в YouTube и са получили договор заради това. Тедър е категоричен, че отказва да работи с музиканти под определена възраст, без значение дали са добри. „Ако си на 15-16 никой няма да повярва, че си преживял това, за което пееш”, казва той.
Не може да завършиш песен с отмиране на звука през 2014 г.
Преди 15 години това беше нещо нормално. В един съвременен хит сингъл обаче краят трябва да е бърз и ударен. Според Тедър, ако виниловите плочи още бяха популярни, така нареченият фейд-аут (постепенно затихване на звука в края на песента) още би бил на мода. При някои от старите певци това звучи естествено. Днес обаче е необходим ясен завършек. Днес хората храносмилат музиката така, че искат отчетливо начало, среда и край. „Трудно е да се обясни – може би, както при веригите за бързо хранене, те просто искат едно стегнато малко пакетче”, иронизира музикантът.
Ключови думи
ОЩЕ ОТ КАТЕГОРИЯТА
|
|
Коментари
Няма въведени кометари.