Творба на Анди Уорхол обявена на търг за 80 млн. долара
Шест месеца след като образът на Мерилин Монро на Анди Уорхол разби рекорди като бе продаден за 195 млн. долара , друга негова творба – далеч по-мрачна и брутална, е на път да бъде продадена за поне 80 млн. долара, пише The Guardian.
White Disaster (White Car Crash), която представлява графични черно-бели изображения върху огромно платно с размери 12 на 6 фута, не е излагана от 15 години. Тя е част от поредицата „Смърт и бедствие“ на Уорхол от 60-те години на миналия век, която отразява загрижеността на художника за смъртността. Последната голяма картина „Сребърна автомобилна катастрофа” (Двойна катастрофа) от същия цикъл бе продадена за търг за 105 млн. долара през 2013 г.
„Широко известен като Краля на поп културата и човекът, който даде на знаменитостите статут на икони, Анди Уорхол бе дълбоко зает с идеята за смъртта. Този ноември в Ню Йорк Sotheby's ще предложи творба, която въплъщава този тъмен баласт в най-драматичния и въздействащ вид: Бяла катастрофа (Катастрофа с бяла кола 19 пъти), творба с уникален мащаб и интензивност от ключовата поредица „Смърт и бедствия” на Уорхол от 60-те години на миналия век - едно от най-провокативните и натрапчиви художествени постижения на 20-ти век и може би най-значимото художествено постижение в кариерата на художника”, четем в каталога на аукционната къща.
Позовавайки се на ревностния католицизъм на Уорхол от Sotheby's отбелязват: „Няма съмнение, че физическата величина на панела – най-голямата от всички произведения на Уорхол с еднопанелни автомобилни катастрофи – има силата да предизвика чувство на страхопочитание и благоговение, подобно на това на религиозен олтар. Всъщност религиозните нюанси на произведението надхвърлят обикновения му мащаб.“
Уорхол е отгледан от благочестивата си майка католичка Джулия, с която той се моли ежедневно през двете десетилетия, през които споделят общ дом в Ню Йорк. Ходи редовно на църква, среща се с папата и финансира обучението на племенника си, за да стане свещеник.
„Цялото повторение на образите на Анди произтича от факта, че той е бил католик. Когато е на изповед в църквата, той е трябвало да повтори десет или двайсет пъти „Аве Мария“ и това се е отразило в начина, по който образите му се повтарят отново и отново и отново“, коментира Джон Ричардсън, експерт по история на изкуството.
В началото на 60-те години Уорхол започва да създава на ситопечат изображения на автомобилни и самолетни катастрофи, използвайки снимки от вестници и полицейски архиви.
Ключови думи
ОЩЕ ОТ КАТЕГОРИЯТА
|
|
Коментари
Няма въведени кометари.