Андрей Давчев: Българинът все по-често инвестира в добрия сън
Андрей Давчев е изпълнителен директор на Матракс АД – семеен бизнес за продажба и дистрибуция на качествени продукти за сън. Преди да се завърне в България прекарва 20 години, работейки в Ню Йорк, Лондон и Амстердам за брандове като Nike и Johnnie Walker. Завръща се през 2016 г, за да заеме позицията Маркетингов директор на BGMenu. През март 2020 г. поема семейния бизнес като изпълнителен директор на Матракс АД.
- Склонен ли е българинът да инвестира в качеството на съня си?
- Преди почти 20 години, когато започнахме да внасяме луксозните матраци Magniflex в България, много хора ни казваха: „Вие сте луди, никой няма да си купи матрак за 2000 лева”. Но цифрите опровергаха тези хора: днес продаваме над 80 000 премиум продукта на Magniflex и isleep на година, продажбите ни продължават да нарастват с двуцифрени темпове, а тази година търсенето на най-високия клас продукти на двата ни бранда расте най-бързо. Така че изводът е: да, българинът инвестира в добрия сън.
- Наблюдават ли се някакви разлики в това отношение между България и другите европейски страни, в които присъствате?
Да. В Румъния, например, все още се купуват по-евтини и нискокачествени продукти. Ако в България луксозните ни продукти формират повече от 50% от продажбите, в Румъния този дял е 30%.
- Според проучване на isleep над 75% от българите имат проблеми със съня. Какви са възможните решения?
- За нас това проучване беше от изключителна важност, защото то постави във фокуса на обществото ни един много сериозен проблем. Изследването, което може да бъде прочетено в детайли на kakspim.bg, показа, че има силна взаимовръзка между качеството на съня и здравословното, психичното и емоционалното ни състояние, матрака, на който спим, както и храната, взаимоотношенията ни с хората около нас, настроението ни и дори ефективността ни през деня.
Обичаме да казваме, че няма един матрак, който да е най-удобен за всеки, но пък за всеки има най-удобен матрак. Това можем да отнесем и към съня като цяло - няма едно решение, което да е универсално за всички, но всички, които имат проблеми със съня или искат да го подобрят, могат да го направят, използвайки различни подходи и инструменти за това.
Преди да говорим за решения е важно осъзнато да направим одит на съня си, отговаряйки на няколко важни въпроса:
Къде спим? Да обърнем внимание на спалнята си - дали е достатъчно тъмна вечер, тиха, каква е температурата, колко удобни са матракът и възглавницата ни?
Колко спим? Да проследим дали си набавяме поне 7 часа сън на вечер консистентно, като е препоръчително да лягаме и ставаме по едно и също време всеки ден.
Как спим? Дали времето, което прекарваме в сън, е качествено? С други думи: събуждаме ли се отпочинали и заредени за деня? Какви емоции изпитваме през деня?
- Вие колко часа спите?
- Старая се да спя между 7 и 8 часа на денонощие. За мен е много важно постоянството в часовия диапазон – опитвам се сънят ми да е между 22:30 и 6:30 ч.
- Вашата рецепта за качествен сън?
- Има няколко много прости стъпки, които следвам – качествен матрак, здравословна храна, ранна вечеря, ограничаване на алкохола, медитация и спортуване всеки ден, и редовна сауна.
- Отразиха ли се фактори като пандемията, политическата и икономическа криза в страната на бизнеса Ви?
- По-скоро да. Продажбите ни през март и април 2020-а отбелязаха 50% спад. За щастие, и с много работа, оттогава регистрираме значителни ръстове в продажбите - над 20% годишно. Също така, пандемията ни предизвика и мотивира да разнообразим източниците си на приходи – така придобихме най-големия онлайн магазин за продукти за сън в България - matraci.bg и onesleep.com. Икономическите фактори, най-вече инфлацията, оказват сериозен натиск върху разходите ни, така че въпреки ръста в продажбите, пред бизнеса има много предизвикателства.
- Над 250 000 души в Европа използват продукти на isleep в момента, предстои ви да стъпите и на още два пазара. Какво очаквате от 2023 година?
- Очакваме предизвикателна икономическа обстановка не само през тази година, но и през следващата 2024-та. Затова стратегията ни е да се фокусираме върху добавяне на нови пазари и нови продукти в портфолиото ни. В момента матраците на isleep, които са с 25 години гаранция, се предлагат в 5 държави. Както и Вие споменахте, през тази година се очаква марката да навлезе на още два пазара.
- Какви са световните тенденции при продуктите за сън?
- Тенденциите са за въвеждане на все повече високотехнологични решения. Например: смарт системите за поддържане на оптимална температура в леглото и спалнята - вече има начин двама души да спят на различна температура в едно и също легло. На пазара се предлагат и все повече варианти за измерване на съня – като пръстени или гривни, които показват как се чувства тялото ви и от какво се нуждае във всяка една секунда, всеки ден.
Успоредно с високите технологии, все по-важна роля в бизнеса с продукти за сън има отговорното поведение към околната среда. През последните години масово навлизат технологиите за рециклиране на матраци, рециклираните текстили и суровини. Засилва се и тенденцията към реновиране на продуктите за повторно или удължено ползване.
Не на последно място сред световните тенденции на пазара трябва да отбележим нарастващия дял на онлайн търговията. Прогнозите са, че ако днес пазаруването на продукти за сън в интернет има около 10-12% дял, през 2025 година този дял ще нарасне до 22-25%.
- Какви инвестиции предвиждате в България и другите европейски пазари, на които присъствате?
- Планираме значително развитие на партньорската ни мрежа. Съвсем скоро очакваме нашите продукти да се предлагат от над 1000 наши партньори в цялата страна. В същото време ще продължим да разширяваме продуктовото си портфолио и да инвестираме в подобряването на разпознаваемостта на брандовете ни. Извън България ще съсредоточим инвестициите си в електронната търговия.
Ключови думи
ОЩЕ ОТ КАТЕГОРИЯТА
|
|
Коментари
Няма въведени кометари.