Уфици съди Жан Пол Готие за използването на „Венера” на Ботичели с комерсиална цел

Уфици съди Жан Пол Готие за използването на „Венера” на Ботичели с комерсиална цел

Уфици съди Жан Пол Готие за използването на „Венера” на Ботичели с комерсиална цел

Галерия Уфици във Флоренция съди френската модна къща Jean Paul Gaultier за обезщетение, което може да надхвърли 100 000 евро. Причината за съдебния иск е използването на ренесансовия шедьовър „Раждането на Венера” на Сандро Ботичели, собственост на галерията, като принт върху текстил за рокли, тениски, клинове и корсажи, пише Guardian.

Скандалът избухна по-рано тази година, след като престижната галерия във Флоренция научи за колекцията от уебсайта на модната къща и от социалните медии.

„Раждането на Венера” и „Пролет” заемат централно място в залите в Уфици, посветени на Ботичели. Двете картини са нарисувани по поръчка на Лоренцо ди Пиерфранческо Медичи, брат на херцога на Флоренция Лоренцо Великолепни, в края на XV век за неговата вила „Кастело”.

Въпреки че платното е публична държавна собственост и обществено достояние, правният кодекс на Италия постановява, че използването на изображения, свързани с обществената културна собственост на страната, изисква лицензионна такса и одобрение за мърчандайзинг употреба.

Колекцията използва „Трите грации “ на Питър Паул Рубенс , която е в колекцията на музея „Прадо“, и  „Сътворението на Адам  “ на Микеланджело в Сикстинската капела.

Още през април администрацията на Уфици е поискало от френската модна къща да изтегли дрехите с принта на Венера на Ботичели от пазара или да плати лиценз, но писмото е било ингорирано, съобщи директорът Ейке Шмид.

„Модните дизайнери редовно използват нашите изображения и повечето са запознати с италианското законодателство, което гласи, че за всяко използване на предмети на изкуството, които са публична собственост, се изисква разрешение и плащане на лицензионна такса, която зависи от обема на продажбите и продажната цена на артикулите и пр. Не говорим за милиони. Необичайното е, че те изобщо не отговориха“, изтъкна Шмид.

Уфици следи дали негови експонати се използват с комерсиална цел със специален софтуер.

Коментари

НАЙ-НОВО

|

НАЙ-ЧЕТЕНИ

|

НАЙ-КОМЕНТИРАНИ